Samo Vidic

Ri bølgen med Samo Vidic

«Dette er kameraet du trenger til en jobb som denne.»

Opp på bølgen

Klokken er nesten to om natten, og det er nesten seks timer siden stillbildefotograferingen startet, når en røslig, slovensk kameraassistent med kallenavnet Bor løper bort til resten av teamet og sier: «Samo skal på bølgen!»

Samo Vidic

Vi kommer til det senere, men la oss spole litt tilbake først. Hvilken bølge? Det er april, og vi står ved bredden av elven Eisbach i München for å fortelle Canons bysurferhistorie. Tanken bak kampanjen fra reklamebyrået J. Walter Thompson er å oppmuntre mennesker til å utforske underne i sitt eget nabolag. Her filmer Samo tre av de mest spennende elvesurferne i verden – midt i byen, på en menneskeskapt bølge – med Canons nye EOS-1D X Mark II.

Filming ved bredden av Eisbach-elven i München

Da jeg spurte Samo hva han syntes om Eisbach-elven, svarte han:

«Jeg liker dette stedet. Det er kult å være midt i byen. Det må være flott her om våren og sommeren. Du kan surfe, sitte på uterestauranten, ta med barna i parken, ha en piknik, se på surferne.»

Han får det til å høres idyllisk ut, noe det sikkert er en avslappende søndag ettermiddag. Men om natten, på en filming med tidspress, er det ingen piknik. Det er kaos. Samo er imidlertid i sitt rette element. Eisbach er et åpent sett. Det er andre surfere og publikum overalt, og det filmes også en digital opplevelse for kampanjen. For å få tid til å filme alt må han gå utover den avsatte dagen – det er som en hestehandel på et marked. Her er hans forklaring:

«Jeg er actionsportfotograf, men jeg tar også portrettfotografier og filmer livsstilsmotiver. Actiondelen bekymret meg ikke. Jeg var mer bekymret for livsstilsbildene vi trengte, siden stedet ikke var sperret for publikum. Jeg visste at hvis vi fikk tømt stedet i 20 sekunder, ville vi måtte ta alle bildene i løpet av de 20 sekundene.»

Gripe spontane muligheter

Nå er Samo overalt. I det ene øyeblikket tar han bilder som står på listen; i det neste oppdager han helt nye muligheter. Han er lett gjenkjennelig i de hvite gummistøvlene sine, dvs. når han ikke står ute i den iskalde elven. Samo er pragmatiker. Hvis noe fungerer, holder han seg til det. Hvis det ikke fungerer, prøver han noe fullstendig nytt. Som han sier:

«Jeg bestemte meg for å ta to, tre bilder som var litt annerledes … bilder som ikke sto på listen. Jeg vil gjerne se ting selv, og når jeg ser de rette vinklene eller triksene, pleier det å fungere veldig bra. Så noen ganger er det litt vanskelig å filme det som det kreative teamet har bestemt seg for. Man må kommunisere med dem, og hvis de ser at det er OK, slapper de av. Når jeg har denne friheten, kan jeg utrette store ting.»

Og denne tilnærmingen ga full uttelling. Som han forklarer:

«Først var planen å filme med EF 300mm f/2.8L IS II USM-objektivet fra høyre side av elven. Men så bestemte jeg meg for å forflytte meg til venstre side for å ta noen testbilder. Jeg bestemte meg for å bli der, for Tao, en av surferne, gjør noen flotte hopp på venstre side.»

R6

Det var faktisk der Samo endte med å ta det fantastiske bildet. Hans mottakelighet omfatter også hvordan han jobber med motivene sine, samtidig som han hele tiden har en klar oppfatning av det store bildet, av historien han vil fortelle med kameraet:

«Jeg snakket med surferne før filmingen. De viste meg noen av bildene de hadde gjort tidligere. Jeg fortalte dem at det fremdeles gjaldt surfing og flotte triks, men at vi ikke filmet for et hardcore surfemagasin og derfor ville filme litt annerledes. Det viktigste for meg var å vise at surfingen foregikk midt i byen, ikke langt til havs.»

Utholdenhet og innstilling

Når det gjaldt utøverne, var alle forbløffet over deres utholdenhet og innstilling. Spesielt Tao briljerte for Samo:

«Han er utrolig. Jeg skulle gjerne hatt med utøvere som ham i alle bildene. Det var absolutt ingenting han ikke ville gjøre. Han var med på alt. Jeg synes vi gikk veldig godt sammen. Etter en kort prat på rundt et minutt visste han nøyaktig hva jeg ønsket – han er en skikkelig kul type.»
En annen surfer, Karina, gjorde også et dypt inntrykk på fotografen vår:

«Hun utførte utrolige triks og grep. Det så veldig enkelt ut fra broen. Det gikk så glatt da jeg filmet og ventet på det riktige trikset. Det virket som om hun kunne holde på i timevis.»

Hoppe i

La oss vende tilbake til Bor, Samos assistent, som sier: «Samo skal på bølgen!»

I fellesskapets ånd ville ikke fotografen be motivene sine gjøre noe han ikke ville gjøre selv. Samo sier smilende:

«Det var mer for å motivere de andre i teamet mitt. Vi har kjent hverandre i årevis, og jeg prøvde å motivere dem et par dager før filmingen. Jeg visste at det ville bli en tøff jobb, for vi hadde masse vi skulle gjøre i løpet av de fem, seks timene. Derfor sa jeg at hvis vi gjorde en skikkelig bra jobb, skulle jeg surfe i jeans og gummistøvler.»

Han fortsetter med å forklare: «Jeg var veldig lettet etterpå over at alt hadde fungert så bra. Du kan se på ansiktet mitt at jeg var veldig fornøyd med alt sammen.»

Som du kan se i videoen, holdt Samo løftet sitt. Smilende sier han: «Det var moro. Tao sa bare: ‘Trå her’, og så begynte han å skyve meg. Jeg sa: ‘Vent, vent, de andre må være klare til å ta videoen. Gi meg et minutt.’ Men dette er den beste måten. Hvis du vil prøve noe sånt som dette, må du bare sette i gang.»

Fange inn action med EOS-1D X Mark II

Når det gjelder action, handler det imidlertid ikke bare om Samos krumspring på et surfebrett. For å kunne takle varierende lysforhold fra skumring til soloppgang trengte Samo seriøst utstyr for å få tatt bildene han trengte. Det var der Canon EOS-1D X Mark II kom til sin rett. Samo forklarer:

«Dette er kameraet du trenger for å gjøre en filmjobb som dette. Det har en seriefrekvens på 14 bilder per sekund og utrolig raskt autofokus, som fungerer hver gang, og filene er fantastiske. Det er det eneste kameraet jeg ville ha valgt.»

Samo brukte et 35 mm objektiv med f/1.4. Med så stor blenderåpning kunne han få en virkelig uklar bakgrunn, samtidig som han holdt motivet i perfekt fokus. Det oppstod nesten en 3D-effekt. I utstyrsvesken hadde han også et 70–200 mm f/2.8-objektiv, som gjorde at han kunne ta krystallklare nærbilder på lang avstand. Og endelig hadde han et godt, gammelt 24–70 mm f/2.8-zoomobjektiv, som gir fantastisk fleksibilitet under forhold som er vanskelige å kontrollere, som forholdene i Eisbach-elven.

Når han blir spurt om favorittbildet, er han ikke i tvil.

«Det er Tao, tatt med EF 300mm f/2.8L IS II USM-objektivet bare med broen i bakgrunnen. Det er litt sprut fra elven, og bildet er fullstendig frosset idet han hopper med et grep. Da jeg så det, visste jeg at det var et blinkskudd.»

Utforsk vår interaktive bysurferopplevelse her.

Mer om fotografen

Se full profil