Crosby Breakers © Stephen McNally

Svart-hvitt-bilder med lang eksponering

Frisør og Canon entusiast Stephen McNally begynte å ta bilder for bare åtte år siden. Han stiller nå ut svart-hvitt-bildene sine med lang eksponering, alt har gått veldig raskt for mannen som kan kunsten med å ta seg god tid.

Se når Stephen viser oss favorittmotivene sine og gir råd til fotografering med lang eksponering.

Stephen McNally deler sine tips om hvordan man tar dramatiske svart-hvitt-bilder med lang eksponering.

Den siste videoen i en serie om hvordan Canon-eiere tok noen av sine favorittbilder.

Under filmingen nær Liverpool fortalte Stephen mer om inspirasjon og teknikker.


Piano Sky, © Stephen McNally

Hvordan begynte du å ta bilder? Hva har inspirert deg?

"Jeg kjøpte et Canon EOS 450D og opprettet en Flickr-konto der jeg kunne vise bildene mine. Her fant jeg fort mange svært gode bilder tatt av amatører som meg. Det inspirerte meg til å lete frem sider på Internett der jeg kunne lese mer om ting som komposisjon, f/-stoppinnstillinger, eksponering og retusjering.

"Jeg liker også godt svart-hvitt-bildene til en fotograf som heter Michael Kenna, som ble født i nærheten av der jeg bor. Da jeg hadde lest om ham og sett bildene hans, bestemte jeg meg for å ta svart-hvitt-bilder selv."

Tror du at yrket som frisør påvirker bildene dine?

"Jeg tror det har gjort meg mer kritisk. Jeg prøver alltid å forbedre både bildene og måten jeg tar dem på. Jeg fikk også noe kunstopplæring da jeg gikk i frisørlære, og det har vært til stor hjelp."


Pit Head, © Stephen McNally

Bildene dine har en særegen stil. Er det noe spesielt du ser etter i et motiv?

"Når jeg leter etter motiver, ser jeg etter særpreg i landskapet som jeg kan skille ut, noe som gir motivet et interessepunkt. Er himmelen for eksempel kjedelig eller dramatisk? Har motivet en ledelinje som fører mot interessepunktet?

"Hvis det er mange skyer på himmelen, prøver jeg å la himmelen dekke to tredjedeler av bildet med en lang eksponering. Jeg lar linjene i skyene peke mot interessepunktet i motivet, og jeg bruker en vidvinkelinnstilling. Når det er sol, legger jeg bort kameraet.

"Jeg har noen favorittrær som jeg kommer tilbake til flere ganger i løpet av året, ved ulike årstider. Formen på treet endrer seg stadig, for eksempel når det mister de øverste greinene etter et uvær.

"Jeg prøver å ikke ta altfor rotete bilder, med for mange distraherende detaljer.

"Av alle stedene vi besøkte under innspillingen, var Perch Rock med fyrtårnet favoritten. Det er mange kameravinkler å leke seg med, og forsvarsverkene og det gamle fortet gir mulighet for mange flotte komposisjoner."


Light House, © Stephen McNally

Hvilke råd har du til folk som vil ta svart-hvitt-bilder med lang eksponering?

"Du trenger det riktige utstyret, teknisk kunnskap, kreativ sans og tålmodighet.

"Bruk stativ, og koble til en ekstern utløser, slik at bildene blir så skarpe som mulig.

"Sørg for å ha så lav ISO som mulig, gjerne ISO100 hvis mulig. Hvis ikke, blir de mørke områdene gjerne uskarpe.

"Vær nøye med hvor og når du tar bilder. Svart-hvitt-bilder trenger sterke og iøynefallende interessepunkter, og det er aller best å ta bilder når det er overskyet.

"Men det viktigste er å være tålmodig. Spesielt hvis du skal ta bilder om natten. Lukkertiden må være på minst 45 minutter.

"I tillegg må du sannsynligvis først ta et testbilde og se på histogrammet for å finne den perfekte eksponeringstiden før du faktisk kan ta bildet."


Time Square, © Stephen McNally

Hvor mye av bildet skapes i kameraet, og hvor mye skjer på datamaskinen?

"Du er nødt til å ta utgangspunkt i et godt bilde for å kunne forbedre det. Men jeg bruker også en del tid på datamaskinen for å få det riktig.

"Når jeg åpner RAW-filen i Adobe RAW, ser jeg på eksponeringen for å se om det trengs noen justeringer. Deretter øker jeg skarpheten og gjør små justeringer i metning og intensitet.

"Deretter går jeg over til Photoshop og begynner å justere nivået for lysstyrke og kontrast samt begynner å fremheve formene i et annet lag. Jeg dupliserer det neste laget og bruker det til å lage svart-hvitt-bildet. Deretter dupliserer jeg svart-hvitt-laget og gjør om nødvendig bildet lysere eller mørkere.

"Deretter legger jeg til et graderingslag i himmelen i multipliseringsmodus ved hjelp av opasitetsglidebryteren for å få med dybden i graderingen.

"Til slutt flater jeg ut alle lagene og lagrer en PSD-kopi som JPEG-fil på 300 ppt og en kopi på 72 ppt. Jeg kan alltid gå tilbake til lagene. Når du har gjort det noen ganger, tar det ikke så lang tid."

Hva nå?

"Michael Kenna har vært mye i Det fjerne østen, blant annet Japan, og jeg kan også tenke meg å reise dit for å ta bilder."

Søk etter Stephen McNally hvis du vil vite mer om bildene hans.