A model car in the garage

Modellmaker og fotograf Simon Carter. En historie om kraft og målestokk.

Simon Carters lidenskap har utviklet seg over flere tiår. Det startet med modellbygging i guttedagene. Deretter ble det motorsport, og i dag er det karrieren som profesjonell fotograf som opptar ham mest. Men det var først da han hadde tid til å kombinere alle disse ferdighetene at han lyktes med å skape og fotografere motorsportens miniatyrverden slik han alltid hadde sett den for seg. Der vi sitter ved siden av den fantastiske samlingen hans av modellformelbiler, blir vi slått av størrelsen på oppgaven han har gitt seg selv. Det er en historie om å finne opp en verden og så tre inn i den.

Kan du fortelle oss litt om hva som inspirerte deg til å begynne å lage og fotografere miniatyrmodeller?

Jeg vokste opp på sekstitallet, da jeg og mange andre unger satt i timevis og lagde modeller av tanks fra andre verdenskrig. For ikke så lenge siden fant jeg igjen noen av disse på loftet, og det gikk opp for meg at jeg kunne bruke alle interessene og ferdighetene mine til å lage noe helt unikt.

Hvordan går du frem når du skal bygge en eksakt kopi av en racerbil?

Disse modellene er basert på sett som ble produsert i 1970- og 80-årene og ikke lenger er i produksjon, så det er litt vanskelig å spore dem opp. Og som om ikke dette var vanskelig nok, modifiserer jeg dem for å sikre at kjøretøyene blir mekanisk nøyaktige, med fungerende fjæring, dører, panser og bagasjeromlokk. Til slutt legger jeg på støv, brannskader og riper, akkurat sånn som på en ekte racerbil. Det er grunnen til at det tar cirka tre måneder å bygge hver enkelt av dem.

Når du holder på med byggesettene, tenker du da som en bilentusiast eller som en fotograf?

Begge deler, egentlig. Jeg jobber med settene på samme måte som med et foto- eller filmsett. Det betyr at jeg allerede nå tenker på vinklene jeg må ha for å få bildene jeg er ute etter. Det handler ikke bare om å gjenskape følelsen av et racingverksted; det handler om å lage et sett jeg kan ta bilder i.

©Simon Carter

Hvordan tar du fatt på fotograferingen når alt er klart?

Helt fra starten av har jeg insistert på at alle bildene mine skal gi inntrykk av at en racingentusiast nettopp har gått inn i et av disse verkstedene og klarer å få tatt noen morsomme bilder mens ingen ser.

For å få til dette må jeg forestille meg at jeg bare er 15 cm høy. Som denne minifotografen har jeg bare tre vinkler som jeg kan ta bilder fra: stående, fremoverbøyd og knelende på ett kne.

Bildene dine ser umiddelbart ut som om de er tatt utendørs, men vi vet jo nå at det ikke er tilfellet. Hvordan oppnår du dette?

Belysning. Det handler om å bruke naturlig lys. Jeg kunne kanskje skape denne effekten ved å retusjere, men jeg foretrekker å gjøre alt ved hjelp av bare kameraet.

Drar du nytte av erfaringen din som profesjonell fotograf?

Jeg lyssetter disse objektene på samme måte som jeg gjorde med virkelige biler da jeg jobbet som fotograf. Det innebærer å få lyset til å kastes ut fra overflatene, i stedet for å sikte rett på bilen. Dette gir billakken en glans som ellers bare ses utendørs. Men noen ganger kan det være et hinder å vite så mye. Jeg prøver jo å lage en serie som ser ut som om den er laget av en amatør. Så jeg må minne meg selv på å gjøre ting som jeg vet det ikke er riktig å gjøre.

©Simon Carter

Har du noen tips til utstyr for en som har lyst til å begynne med fotografering på bordplate?

For å gi deg en idé om hvor lite teknisk det er, så kan jeg fortelle at jeg bare setter kameraet fast slik at jeg kan flytte på alt en millimeter av gangen til det er perfekt. Jeg bruker en vanlig grønnsakspose med to håndfuller ris som «sandsekk» for å holde kameraet på plass. Dette er den beste måten å gjøre det på, siden det ikke er plass til noe ministativ og kameraet uansett med sånt utstyr ville ha vært plassert for høyt og med feil vinkel.

Hva nå?

Jeg tror nok at neste utfordring må bli et amerikansk verksted. Da kommer jeg til å ha nok å gjøre i et par år.

Inspirert? Se hele serien med Simon Carters verden av miniatyrmotorsport.

Simons utstyrsbag

Kameraer:

Canon EOS 5D

Canon Sure Shot 35mm AF-7

Objektiver:

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Svarene er redigert for klarhet og rytme.



Intervju: Skrevet av Mark Blaylock