Lifeboat-Portait-Clive-Booth.jpg

Bruke lyset som er tilgjengelig

Clive Booth

Clive Booth er mote-, skjønnhets- og portrettfotograf, i tillegg til å være filmskaper. Han er kjent for sitt karakteristiske valg av fokus i naturlig, tilgjengelig, kontinuerlig og funnet lys, noe som gir arbeidet hans en stemningsfull, intim og overjordisk kvalitet.

Han bruker mange forskjellige primærobjektiver og EF-zoomobjektiver fra Canon. Avhengig av motivet kan han bruke 3–15 objektiver i én fotograferingsøkt.

Noen av de nyeste oppdragene hans har vært reklamekampanjer og kortfilmer for blant annet Asus, Ernst & Young, Fiat, H&M, Intel, L’Oreal, Louis Vuitton, MAC Cosmetics og The Mail on Sunday.

Vi spurte Clive om det å bruke lyset som er tilgjengelig og hvordan dette har formet bildene og filmene hans.

Definere tilgjengelig lys

"Du kan beskrive det på mange måter, men jeg foretrekker å kalle det tilgjengelig lys. Det handler i bunn og grunn om å se seg nøye omkring, se hvilket lys som er tilgjengelig og hva som kommer til å fungere når du tar bilder. Du må tenke over hvor lyset vil falle på motivet og hvilken innvirkning det vil ha på bildet.”

Jobbe med naturlig lys

"Jeg liker veldig godt å utnytte det tilgjengelige lyset ved å ta bilder av motivet innendørs ved siden av et vindu. Når jeg skal fotografere, tar jeg ofte med meg ting som gjør at jeg kan få mest mulig ut av lyset. Dette kan være helt enkle ting som forheng eller netting. Ved hjelp av slike gjenstander kan jeg spre det tilgjengelige lyset og jobbe med det."

Bruke primærobjektiver

"Jeg bruker nesten aldri blits eller andre kunstige lyskilder. Når du skal fotografere i bare naturlig lys, er det veldig lurt å investere i et primærobjektiv. Jeg var i gjest i bryllupet til en venn for ikke lenge siden, og der tok jeg noen bilder uten å bruke mye utstyr. Bildene ble veldig fine. Jeg brukte et Canon EOS-1D X med et Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objektiv. Dette objektivet passer perfekt til fotografering i lite lys og i situasjoner der jeg ønsker å oppnå en flott, grunn dybdeskarphet. Primærobjektiver trenger ikke å være dyre, og de er svært godt egnet til portrettfotografering i lite lys.”

Clives kreative visjon

"Som fotograf og filmskaper stiller jeg alltid dette spørsmålet til meg selv: Hvordan kan jeg tolke det jeg ser og det jeg føler om det som foregår rundt meg, for deretter å kommunisere dette til et publikum? Det høres enkelt ut, men likevel er dette kanskje det vanskeligste innen fotografering og filmskaping. Det som er mellom oss og motivene våre, er av avgjørende betydning, og det er dette som blir vår pensel, penn og stemme."

Kraften innenfra

"Mekanikeren David McArthur står tankefull i motorrommet mellom de kraftige MTU 22,3-liters V10-motorene til Severn-bergingsbåten. Denne bergingsbåten kan nå en toppfart på 26 knop på 17 sekunder, har en rekkevidde på 250 nautiske mil og kan stoppe i løpet av en båtlengde."

Bergingsbåtportrett – Clive-Booth

© Clive Booth – Canon Explorer. Tatt med en prototype av Canon EOS 5DS med et EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/15 sek med f/2,8, ISO 640. Et stativ og en kabelutløser ble brukt.

Stille før stormen

"Dette portrettet av Islay-beboer og bergingsbåtfrivillig Cara McEachern i uniform er et eksempel på et bilde der alle elementene fungerer godt sammen. Klarheten til det tilgjengelige lyset i kombinasjon med et primærobjektiv fanger opp en følelse og intensitet som er unik."

Bergingsbåtportrett – Clive-Booth

© Clive Booth – Canon Explorer. Tatt med et Canon EOS-1D X med et EF 85mm f/1.2L II USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/80 sek med f/2,8, ISO 1000.

Hold deg oppdatert

Neste gang: Se verden utenfor søkeren

Abonner på nyhetsbrev