Boys playing in hay fields

Ta flotte bilder i lite lys

Portrett av Catherine Lacey Dodd med sønnen sin

Intervju med Catherine Lacey Dodd om fotografering i lite lys.

Høsten er her, og dagene er nå kortere. Derfor tok vi en prat med en person som har som levebrød å ta fantastiske bilder i lite lys.

Fotografen Catherine Lacey Dodd ble født i London, men bor nå i Los Angeles. Hun har tatt en rekke flotte portrettbilder på fantastiske steder rundt om i verden. Hun prater med oss om sine tidlige innflytelser og skjønnheten i naturlig lys og om hvordan planlegging er avgjørende når det gjelder å få mest mulig ut av omgivelsene.

Barn er ofte å se i bildene dine. Var det din egen familie som først inspirerte deg til å ta opp et kamera og begynne å fotografere?

Jeg begynte å fotografere i 80-årene. Jeg studerte geografi på et universitet i London, og jeg har alltid hatt en enorm interesse for både kulturer og jordklodens mekanismer. Så de tidlige innflytelsene mine var både motefotografier, som ble hengt opp på veggene på hybelen, og den stadig voksende samlingen min av reiseblader. Disse bladene var fulle av fotoinspirasjon fra hele verden. I tillegg var jeg glad i National Geographic, og ønsket å skape samme type bilder som jeg så der. For å gjøre det måtte jeg reise rundt i verden.

Så det var geografien som fikk meg til å begynne å ta bilder, ikke det å være mor, som jeg først ble 20 år senere. Interessen for geografi drev meg til å reise og utforske kulturer og terreng i mer enn 50 land, mens jeg fanget opp både de små tingene og jordens storslagenhet. Som fotograf er jeg ganske enkelt inspirert av geografi og den verdenen vi lever i.

Senere, i min første karriere som rådgiver i en investeringsbank, fikk jeg erfaring med å jobbe med fotografer og andre kreative personer, og dette gav meg lyst til å prøve en annen karriere. Det er et stort steg fra den trygge bedriftsverdenen til det globale kunstfellesskapet, men jeg føler at alle erfaringene jeg fikk fra tidlig alder – reise, geografi og en utdanning innen markedsføring – gjorde det enklere å ta det steget.

Dokumentering av oppveksten til barna mine har gitt meg den nødvendige erfaringen med å jobbe som fotograf. Jeg ønsket ikke å fokusere på én spesiell ting. I stedet var det variert og mangfoldig arbeid som fascinerte meg, selv om det at jeg ikke spesialiserte meg, gjorde meg mindre kommersielt interessant for kjøpere. Jeg ville at hver dag skulle være unik, slik at jeg kunne utfolde kreativiteten min, og jeg har følt at jeg ikke kan gjøre det hvis jeg spesialiserer meg.

Catherines bilde av en gutt som står på to gresskar

© Catherine Lacey Dodd

Du bruker stort sett bare naturlig lys. Er dette en bevisst avgjørelse for å unngå studiobelysning?

Studiobelysning er et av de få områdene innen fotografering som jeg har studert formelt [WPPI, konferanser osv.], men likevel fenger det og utfordrer det meg ikke i samme grad som det å forsøke å mestre naturlig lys. Jeg bruker ekstern blits kun når jeg tar bilder i mørket. Om dagen bruker jeg bare naturlig lys.

Jeg føler at jeg er i mitt rette element når jeg er bak kameraet, utendørs, i naturen, i intens sol eller i dramatisk regnvær. Det var jeg til og med i øyet til orkanen Wilma i Florida i 2005, der jeg kunne stå i den uhyggelige stillheten i orkanens øye og fotografere det som skjedde rundt meg.

Har det å flytte fra Storbritannia til Los Angeles ført til en endring i hvordan du fotograferer, og hva du fotograferer?

Helt klart. Jeg vokste opp i London, og nå bor jeg ved kysten i Los Angeles. Den nesten forføreriske fargeintensiteten og lyskvaliteten gjør det veldig morsomt å fotografere der. Uansett om det er virkelig eller jeg innbiller meg det, er det som om lyset reflekteres i sandpartikler i luften og kastes tilbake til objektivet. De oransje og gule tonene er mye mer intense enn i Storbritannia. Jeg har akkurat vært seks uker i Nord-Europa og fokusert på gatefotografering i åtte forskjellige land, og der la jeg merke til hvor annerledes fargen på lyset er i forhold til i California, og også hvor raskt været skifter. Jeg kunne ta på meg solbriller når jeg forlot bilen, fordi det var solskinn, og ti minutter senere befinne meg midt i en haglskur. I Los Angeles er jeg garantert fint vær mesteparten av året, og det gjør det utvilsomt enklere å mestre fotografering i naturlig lys. Jeg kan øve hver dag, og det er ved å ta bilder i felten man lærer.

Hva er det vanskeligste med å fotografere i naturlig lys?

En av de største vanskelighetene er at naturlig lys stadig endrer seg. Når jeg kommer til fotograferingsstedet, må jeg alltid begynne med å analysere lyset og hvordan det faller på motivet. Dette er en utfordring, men likevel noe av det jeg liker best med å fotografere i naturlig lys. Når jeg tar spontane bilder, er ikke lyset alltid på det perfekte stedet, så jeg må kanskje finne en annen posisjon å ta bildet fra eller benytte meg av det lyset som finnes, på en kunstnerisk måte.

Catherines bilde av to gutter i en gresskaråker

© Catherine Lacey Dodd

Denne måneden fokuserer Canon på høsten og fotografering i lite lys. Hva er det du liker best ved å ta bilder om høsten?

Vi har ikke så tydelige skiller mellom årstidene i det sørlige California, men det finnes et svakt skille. Jeg husker noe som skjedde midt i november i London for noen år siden. Det var en av disse magiske høstdagene da solen stod lavt på himmelen og himmelen var klar og blå og komplementert av de gylne fargenyansene i trærne. Fargelære var å finne rett der ute i naturen, og den er særlig gjeldende om høsten.

Du kan bruke elver, bekker, innsjøer og tjern til å reflektere fargene til lønnetrær, eiketrær og plataner. Disse fargene gir en isolert og varm glød, kontrast og tekstur til vannet blant alt det blå som reflekteres fra himmelen. Når jeg er i California, drar jeg innover i landet om høsten, og bare en time utenfor Los Angeles finner jeg flotte høstfarger ved foten av San Gabriel Mountains. Disse mikroklimaene dannes blant annet på grunn av den store høydeforskjellen fra havnivået i Santa Monica til fjelltoppene ved skistedene.

Hva er dine beste tips for fotografering om høsten eller i lite lys?

Tid og sted er avgjørende. Geografien gir fantastiske muligheter, som man kan nyttiggjøre seg når man legger planer for årstiden. Et godt årstidsinspirert bilde er gjerne et resultat av evnen til å forutsi, utfra erfaring, disse bildemulighetene.

Om høsten belyser jeg motivene fra siden ved hjelp av den lave solen i skumringen, slik at lyset fanges opp av øynene i bildet. Når jeg tar et miljøportrett på en overskyet dag, bruker jeg det myke, flate og jevne lyset til å få huden til å se penere ut. Når jeg tar landskapsbilder, bruker jeg gråtonene som kontrast til de mettede høstbladene. Jeg ser etter hvordan en lysstråle danser på bladene, og unngår å få med for mye av den lite visuelt tiltrekkende grå himmelen.

Finnes det én type utstyr du ikke klarer deg uten om høsten eller når du tar bilder i lite lys?

En reflektor som kan pakkes sammen. Jeg bruker ofte en slik for å styre lys tilbake til øynene i bildet. Når jeg ikke har en slik reflektor, ser jeg etter en naturlig reflektor, for eksempel gyllent høstlys som reflekteres av vann. Hvis jeg er i et urbant miljø, bruker jeg betong som en naturlig reflektor. Fremfor alt trenger jeg utstyr som jobber for meg, i stedet for at jeg må jobbe med utstyret, et kraftfullt kamera som responderer på kommandoene mine, og den luksusen som et teleobjektiv gir.

Catherines bilde av gutter som holder to små gresskar

© Catherine Lacey Dodd

Canon handler om å leve for historien. Har du noen råd til dem som prøver å fortelle en historie med bildene sine?

Samarbeid er viktig. Selv om det er viktig å tidlig få tatt de perfekte portrettbildene som viser hvordan en person ser ut, bør du fokusere på å fange opp motivets indre natur og personlighet. På denne måten forteller du en historie om motivet, og dette løfter bildet til et kunstnerisk nivå.

Tilnærm deg fotografering som en historiker. Hvilke sider ved bildet og hva slags sosiale kommentarer vil være viktige i fremtiden?

Hva er det neste på planen din?

Som en kreativ person er jeg evig rastløs, og jeg har alltid mange idéer om hva jeg ønsker å gjøre fremover.

Jeg har lyst til å ta på meg flere kommersielle oppdrag og finne tilbake til de geografiske røttene mine gjennom reising og fotografering, samtidig som jeg forbedrer ferdighetene mine når det gjelder det å kombinere stillfotografering og bevegelige bilder.

Noe jeg ikke har gjort til nå, er å gjøre fotografiarbeid sammen med andre. Jeg lærer meg ting og tilnærmer meg kunst på en veldig innadvendt måte, så det ville være en utfordring for meg å møte likesinnede for å utvikle og virkeliggjøre en felles kunstnerisk visjon.

Som mor til et barn med spesielle behov, som miljøforkjemper og som filantrop er jeg opptatt av mye forskjellig. Jeg ønsker å bruke dette dokumentariske verktøyet til å fremme ulike saker ved å binde filantropi og fotografering sammen gjennom tankevekkende og følelsesbetont historiefortelling.

Catherines bilde av to gutter i en gresskaråker

© Catherine Lacey Dodd

Og til slutt. Hva har du i utstyrsvesken?

Masse Canon-utstyr. Det viktigste utstyret mitt omfatter et utvalg av primærobjektiver for ulike situasjoner, i tillegg til det ganske så magiske teleobjektivet. På den siste turen min til Europa brukte jeg kun Canons EF 85mm f/1.2L II USM og EF 35mm f/1.4L II USM, og jeg fant ut at de dekket de fleste behov for meg, selv om jeg lengtet etter å komme hjem til teleobjektivet mitt.

Kameraer:

Canon EOS 5D Mark III

Canon EOS 5D Mark II

Canon EOS 40D

Objektiver:

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Canon EF 85mm f/1.2L II USM

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Canon Speedlite-blitser



Intervju: Skrevet av Martin Fleming

  • Canon
  • YouConnect
  • Inspirasjon
  • ...
  • Et godt årstidsinspirert bilde er gjerne et resultat av evnen til å forutsi, utfra erfaring, disse bildemulighetene.