Jorg-kyas-freckles

Portrettfotografering med Jörg Kyas

Jorg-kyas-draped-girl©Jörg Kyas. Tatt med et Canon EOS 5DSR med et EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/160 sek med f/9, ISO 200.

Portretter er blant de vanligste bildene vi tar, og selv om det kan virke enkelt nok, er det overraskende vanskelig å ta portrettfotografier med en egen vri. Vi har pratet med den anerkjente portrettfotografen og Canon Explorer, Jörg Kyas, om arbeidet hans med portretter, og om hvordan han finner balansen mellom profesjonell og personlig fotografering.

 

De tidlige årene

Det finnes mange ulike veier til å bli fotograf. Noen kan huske det øyeblikket da de forstod at det var fotograf de ville bli, men for Jörg Kyas skjedde det i bølger.

“Det hele begynte i tenårene. Jeg ble interessert i kameraer, men jeg var mer opptatt av teknikken enn av bildene. Jeg konkurrerte med en venn om hvem som kunne mest om kameraer, og vi begynte å tilbringe mye tid i skogen for å fotografere rovfugler, dog aldri med særlig vellykkede resultater. Senere begynte jeg å fremkalle mine egne svart/hvitt-bilder i et selvlaget mørkerom. Jeg lærte raskt hvordan en feil tidlig i prosessen kan ødelegge det endelige resultatet.”

Denne måten å jobbe med film på gjorde at Jörg begynte å bli oppmerksom på ting som bildeutvalg og komposisjon. “Jeg ble stadig mer nøye i arbeidet mitt, og dette gjorde meg mer interessert i fotografering som yrke. Så da det var på tide å ta en avgjørelse om karriere, spurte jeg meg selv hva som gjorde meg glad, og hva jeg var god til. Jörg ler: “Jeg skjønte at jeg neppe var så god til å spille fotball at jeg kunne tjene penger på det, så det ble åpenbart at jeg måtte satse på fotografering.”

Jorg-kyas

Jorg-kyas-wet-haired-girl

© Jörg Kyas. Tatt med et Canon EOS 5DSR-kamera med et EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/1600s ved f/11, ISO 100.

Finne veien

Og det var akkurat det han gjorde. Jörgs reise virker kanskje ganske tradisjonell. Han studerte fotografi på en kunstskole sent på 90-tallet og startet karrieren sin som fotografassistent. Deretter vendte han tilbake til Universitetet i Dortmund, der han fullførte studiene sine innen visuell kommunikasjon.

Etter å ha fullført studiene, startet han som frilansfotograf og fikk kontakt med ulike musikkselskaper som gav ham sjansen til å reise rundt i verden for å fotografere interessante kunstnere og musikere på steder som Cuba, São Paulo og Paris.

Han ble introdusert for berømtheter og fikk et lynkurs i portrettfotografering.

Portrettfotografering

Portrettfotografering er noe helt spesielt. Mange mennesker er sjenerte foran et kamera eller uvant med å være midtpunkt for oppmerksomheten. Det kan være vanskelig å ta bilder av en person som føler seg ukomfortabel. Når vi spør Jörg om hvordan han får motivene til å slappe av, sier han at det handler om atmosfæren.

“Det er veldig viktig å ha en avslappet atmosfære i studioet. Fotograferingen er alltid et samarbeid mellom fotograf og modell, og dess bedre samarbeidet er, dess bedre blir bildene. Resultatene blir sjelden gode hvis stemningen er dårlig.

Nøkkelen er å kommunisere mye og å være ærlig med personen du fotograferer. Fortell ham eller henne akkurat hva du ønsker. Hvis modellen er enig, blir det mye enklere å jobbe sammen.”

Jörg sier også at digital fotografering har gjort det mulig for motivene å føle seg mer inkludert i arbeidet. “Du kan vise frem bildene på skjermen og forklare hva som er bra eller dårlig, og deretter kan vi forbedre bildene sammen.”

Kommunikasjon er viktig

Når han blir spurt om hva som gjør portrettfotografering så komplisert, påpeker Jörg igjen viktigheten av kommunikasjon. “For å kunne ta et godt bilde må du komme tett på motivet. Når det er snakk om portrettfotografering, betyr dette at du må ha kunnskap om personen du skal ta bilde av. Før du begynner å fotografere, må du prøve å finne ut så mye som mulig om modellen, og hvis du har tid, bør du prate med personen før du begynner.

Jörg er også fast bestemt på at man må følge med i tiden, men samtidig finne sin egen stil. “Det er ikke mulig å unngå å bli preget av trender. De finner alltid en vei inn i arbeidet ditt. Men i løpet av alle årene jeg har jobbet som fotograf, har jeg lært at stiler og trender kommer og går. Derfor mener jeg det kan være lurt å finne sin egen stil og ikke la seg påvirke for mye av trendene.”

Jorg-kyas-girl-in-fur-coat

©Jörg Kyas. Tatt med et Canon EOS 5DSR-kamera med et EF 50mm f/1.2L USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/160s ved f/8, ISO 200.

Profesjonell og privat fotografering

Det å ta bilder profesjonelt og privat byr på ulike utfordringer for Jörg, men han mener at den største forskjellen er tiden han har til rådighet.

“Når du tar bilder i yrkessammenheng, har du sjelden full frihet”, sier han. “Og selv om du har det, må du likevel planlegge i forveien. Det er viktig at du får tatt noen bilder du kan bruke, og at du ikke kaster bort tiden. Derfor er det lurt å begynne med bildene du har forberedt og planlagt, før du går over til de mer impulsive bildene som folk ofte elsker.”

Når han gjør personlige prosjekter, setter Jörg stor pris på friheten han har. “Du har mer tid og rom, og dynamikken mellom planlagte og impulsive bilder er en annen. Når jeg driver med personlige prosjekter, setter jeg av mer tid til å ta impulsive bilder, bare for å kunne ha det litt morsommere.”

Tidsmangel

Jörg forklarer at tidsmangel er det største problemet han har. “Det er alltid mangel på tid som hindrer deg i å fotografere alt du ønsker. Men jeg prøver å få tid til mine egne prosjekter eller til å sette opp en utstilling. Det var i hvert fall ønsket om å jobbe med egne idéer og skape sine egne bilder som tiltrakk meg til dette yrket i første omgang.”

Jörg forteller om et spennende prosjekt der han tar bilder av jenter med fregner. “Michael Neugebauer, en meget god fotograf og en venn av meg, fikk denne idéen for noen år siden og har allerede gitt ut en bok om temaet. Dessverre ble forlaget lagt ned, og hele prosjektet ble lagt på is. Vi snakket sammen i fjor og fant ut at vi burde blåse nytt liv i dette prosjektet og jobbe sammen om det i hver vår stil.”

Jorg-kyas-smokey-girl

©Jörg Kyas. Tatt med et Canon EOS 5DSR-kamera med et EF 135mm f/2L USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/160s ved f/7,1, ISO 200.

Det forrige bildet han tok

“Det forrige profesjonelle bildet jeg tok, var for en kampanje om kontostyringsgebyrer for en tysk bank. Det høres kjedelig ut, men det var det ikke i det hele tatt fordi modellen vi plukket ut, var et fra et byrå kalt Ugly Models, et såkalt gatecastingbyrå, og aldri hadde jobbet som modell før. Han kommer fra USA, har bodd i Berlin i 20 år og spiller trommer i et band. Det var veldig morsomt å jobbe med ham fordi han var så ukonvensjonell, og på grunn av humoren hans og alle historiene han fortalte. Jeg er sikker på at den gode stemningen ble avspeilet i bildene vi tok.”

Jörgs utstyrsveske:

Kameraer:

EOS 1D X Mark II

EOS 5DS R

EOS 5D Mark III

Objektiver:

EF 85 mm f/1.2L

EF 50mm f/1.2

EF 35mm 1.4 MkII

24-70mm f/2.8

70-200mm f/2.8

Tilbehør:

Speedlight ST-E3-RT

Speedlight 600 EX-RT

Batterigrep BG-E11



Intervju: Skrevet av Martin Fleming