Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier

Quentin-Caffier

Canon Explorer Quentin Caffier holder til i Paris, der han jobber med en gruppe profesjonelle kunstnere under navnet Five Monkeys Studio. Quentin henter inspirasjon fra fotografer og filmskapere som Desiree Doiron, Guy Bourdin, David Cronenberg og Wes Anderson, jobber med reklame og mote og har hatt flere utstillinger i Parais (Artcurial, Galerie 13 Sévigné, Glaz’art, Salon des Miroirs). Vi spurte Quentin om bruken av farge i arbeidet hans, og om hvordan han bruker studioet til å skape sin unike estetikk.

Fortell om hvor du henter inspirasjon fra

«Da jeg begynte å ta bilder, var jeg ikke så opptatt av å fange inn øyeblikk. I stedet ønsket jeg å skape universer. Jeg fant inspirasjon i science-fiction, 3D-filmer og videospill, og det gjør jeg fortsatt. Det er derfor jeg bruker mye farge. Det gir mange kreative muligheter og gjør ting visuelt interessant, særlig når det er snakk om motefotografering. Jeg bodde også ett år i Japan, og ble veldig fascinert av sammenblandingen av tradisjonell kultur, mytologi og modernitet du finner der. Jeg henter også inspirasjon fra drømmene mine. Én gang hadde jeg et mareritt der hele kroppen min ble til små støvpartikler, og dette marerittet gav meg inspirasjon til å lage en serie jeg kalte Explosion, som gjenspeilte denne uvirkelige drømmen.»

Hva er fordelene med å jobbe i et studio?

«Frem til nå nylig har jeg drevet mest med studiofotografering, fordi det gir meg kontrollen jeg trenger til å skape arbeidet mitt. I det siste har jeg imidlertid begynt å fotografere mye utendørs også. Da jeg bodde i Tokyo, var det ofte vanskelig å få finne et studio. Ofte måtte jeg nøye meg med et knøttlite rom, noe som betydde at jeg måtte ta bilder fra mange ulike vinkler. Jeg ble tvunget til å finne gode steder å ta bilder utendørs.»

Hvordan går du frem for å ta de mest oppsiktsvekkende bildene dine?

«Det viktigste er å ha et godt team rundt seg og holde alt under kontroll. Stylister og sminkører er veldig viktig for arbeidet mitt. Du kan være verdens beste fotograf, men uten et godt team rundt deg klarer du aldri å skape de beste og mest oppsiktsvekkende bildene. Det er veldig viktig med god kommunikasjon, og derfor jobber jeg helst sammen med de samme personene gang etter gang.

Når du begynner å ta bilder, får du følelsen av at noe skjer, en følelse av at du tar bilder du aldri hadde trodd du var i stand til å ta. Det er virkelig en god følelse. Du begynner å ta bilder som kommer naturlig, og du får følelsen av at du skaper noe som er større og bedre enn deg selv.»

Hvordan bruker du farge til å gjøre bildene dine bedre?

«Kultur spiller en rolle når du velger farge. I Japan er hvit dødens farge, så du må være oppmerksom på slike ting. Sånt må du alltid huske på.

Når du tar bilder, har du muligheten til å skape et universelt språk, men du må tenke over hvordan bildene vil bli tolket. Enkelte steder leser man fra høyre mot venstre, og da må du huske på at de også leser bilder fra høyre mot venstre. Bilder tolkes på ulike måter rundt om i verden.

«I det store og hele liker jeg å velge bilder som gir en tydelig visuell kontrast. Jeg foretrekker å ha kalde skygger (blå eller lilla og noen ganger grønn), fordi det gir større kontrast. Jeg bruker varme farger til å fremheve områder av et bilde. Hvis jeg ønsker å gjøre noe veldig moderne, prøver jeg å bruke kalde farger, mens jeg foretrekker et varmere fargespektrum hvis jeg ønsker et gammeldags utseende. Dette er grunnleggende fargesymbolikk.»

Hvordan bruker du teksturer for å gjøre et bilde bedre?

«Når jeg fotograferer hud, vil jeg at den skal få et litt blankt utseende. Dette gir volum og skaper en fin refleksjon. Jeg liker også godt å kombinere ett eller to matte elementer for å skape kontrast. Dette blir et interessepunkt som trekker øyet til ett bestemt element.

Jeg gjorde en reklamejobb for Canon med ei jente med fregner. Huden hennes var veldig blank, og leppestiften var veldig matt. Hun så i det hele tatt veldig mild ut – lyse blå øyne, lyst hår og myke trekk – med unntak av den slående, røde, matte leppestiften.

Bakgrunnen er også veldig viktig for et bilde. Jeg liker å bruke maling, betong eller sement. Når jeg ikke er i et studio, er jeg veldig nøye på hvor jeg fotograferer. Jeg fant nylig steder å ta motebilder på ved å gå en tur i et gammelt industriområde i Paris. Det var mange gamle fabrikker der. Jeg så etter hva slags bakgrunnsteksturer jeg kunne bruke basert på miljøet, og tok mange bilder med mange ulike bakgrunner og teksturer»

Hva har vært det beste øyeblikket ditt som fotograf?

«Det er enkelte øyeblikk som skiller seg ut.

Jeg begynte å ta bilder for over tolv år siden. Jeg kikket i et blad, og jeg husker at jeg så et bilde og tenkte: «Jøss, kan jeg noen gang ta sånne bilder?» Det så veldig vanskelig ut. Jeg så et bilde av noen, og mange år senere ble jeg bedt om å fotografere den samme modellen.

Jeg gjorde også nylig en serie om menn som tok på seg kvinneroller. De var kledd i kvinneklær og hadde på seg sminke. Jeg fant androgyne modeller og tok bilder av dem kledd i kimonoer. På utstillingen sa folk at kvinnene på bildene var veldig pene, og så fortalte jeg dem at modellene var menn, ikke kvinner. Jeg likte denne responsen, fordi den får folk til å stille seg selv spørsmål. Jeg vil ikke fortelle folk hva de skal tenke, men jeg liker å få folk til å tenke på ting på en annen måte, og innse at ting ikke er like åpenlyse som de kan virke.»

Hvorfor er det viktig å holde tritt med teknologien?

«Fotografering handler mye om teknologi. Du må prøve å bli kjent med teknologien som er tilgjengelig, så fort som mulig, ettersom ting endrer seg raskt. Som fotograf er det viktig å henge med i utviklingen. Med nye kameraer kan du ta nye typer bilder, så jeg passer alltid på å holde meg oppdatert på det som skjer.»

Hva har du i utstyrsvesken?

Jeg har brukt en rekke Canon-kameraer i løpet av karrieren min. For mange år siden brukte jeg et EOS 50D-kamera, men jeg fant ut at jeg bare kunne bruke det i mykt lys. Deretter oppdaget jeg EOS 5D Mark II og fant ut at den større dynamiske rekkevidden ga meg mulighet til å ta bilder med hardere belysning. I disse dager bruker jeg stort sett et EOS-1D X-kamera på grunn av det store ISO-området. Det er enestående til å fotografere farger, og kan brukes i og utenfor studioet og i en rekke ulike situasjoner.

Kameraer:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Objektiver:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

Fauve-Hautot-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Tatt med et Canon EOS-1D X med et EF 70-200mm f/2.8L IS USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/100 sek med f/5,6, ISO 100.

«Under et TV-program i november 2013 skadet den franske danseren Fauve Hautot kneet sitt. På sykehuset fortalte legene at hun måtte holde seg i ro i opptil åtte måneder, og at dansing var strengt forbudt. Hun måtte ha på seg en skinne som hindret henne i å bevege seg.

I mars 2014, da Fauve hadde fullført den første delen av rehabiliteringen sin, foreslo jeg for henne at vi kunne skape en bildeserie som viste gjenfødelsen hennes, en serie vi kalte Stronger.

Selv da hun var bandasjert og gikk på krykker, danset Fauve hele tiden. Inspirert av Helmut Newtons og Romain Slocombes fotografistil skapte jeg en både medisinsk og glamorøs estetikk, der elementene i bildet minnet seerne om uhellet.»

Manga-Fashion-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Tatt med et Canon 5D mk II med et 70-200 f2.8L IS USM-objektiv, og eksponeringstiden var 1/125 sek med f/14, ISO 160.

Hold deg oppdatert

Neste gang: Se verden utenfor søkeren

Abonner på nyhetsbrev