Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Smart bruk av vinterlys

Sébastien Devaud har regissert og produsert filmer i mer enn 16 år, men han er først og fremst lidenskapelig opptatt av bilder. Etter å ha jobbet med reklamefilmer og musikkvideoer sent på 90-tallet, gikk han over til TV, og han er kjent for ta i bruk moderne lyssetting og dybdeskarphetseffekter i arbeidet sitt. Han oppdaget også tidlig potensialet til det revolusjonerende EOS 5D Mark II-speilreflekskameraet når det gjelder filming, og i dag bruker han hele utvalget av Canon-kameraer og -objektiver i alle produksjonene sine.

På denne tiden av året er dagene korte, og gater og hjem pyntes med lys i sterke farger. Vi tok kontakt med Sébastien for å få noen tips om hvordan man kan utnytte vinterlyset maksimalt i både stillbilder og filmer, og for å lære litt mer om hans egen reise som filmskaper og fotograf.

Få frem vinterstemningen

Sébastien var opptatt av viktigheten av å se vinteren som en mulighet og ikke en ulempe, og han nevnte tre ting som er avgjørende når man skal formidle stemningen på en kald vinterdag.

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Tatt med et Canon EOS C100-kamera med et EF 400mm f5.6L USM-objektiv; eksponeringen var 1/50s ved f/5.6, ISO 850.

«Når du vil fange den spesielle atmosfæren et vinterlandskap gir, bør du bruke et teleobjektiv for å skape en stor kontrast mellom forgrunnen og bakgrunnen.

Som vanlig er det de magiske timene ved soloppgang og solnedgang som er den beste tiden å fotografere og filme på. Du kan oppnå virkelig stemningsfulle resultater. Skumringen etter at solen har gått ned, men før mørket setter inn, gir en spesiell, flyktig balansegang mellom lys og skygge, og på vinteren kan dette gi virkelig magiske bilder eller filmer. Hvis det samtidig skulle være en snøstorm, kan du oppnå veldig dramatiske resultater. Når det gjelder det å jobbe ved soloppgang, er det fine ved vinteren at sola er oppe sent, ikke klokka fire eller fem. Det betyr at du kan sove lenger.

På vinteren kan det være vanskeligere å finne de rette innstillingene, særlig når du filmer eller fotograferer snø eller skyer. Det er lurt å øke eksponeringen litt fra de automatiske eksponeringsinnstillingene. Da ser snøen og skyene hvitere ut. Det kan også være en god idé å fotografere eller filme i svart/hvitt for å fremheve den dramatiske siden ved årstiden. Tåke, dis, lave skyer og vann kan gi vinterarbeidene dine en bestemt atmosfære.»

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Tatt med et Canon EOS 5D Mark III-kamera med et EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv; eksponeringen var 1/125s ved f/8, ISO 400.

«Dette bildet ble tatt i den magiske timen, og gjenskinnet av den fargede himmelen på den våte stranda gir et flott omriss for det virkelige motivet mitt, som er fuglene.»

Sterke farger ...

Sébastien har noen veldig nyttige tips til hvordan du på best mulig måte kan fange inn lysene og fyrverkeriet med sterke farger, som er en viktig del av julen.

«Den største utfordringen ved denne typen fotografering og filming er å fange opp hele spekteret fra dype svarttoner til de sterke fargene i lys og fyrverkeri.

Når jeg filmer med Canons Cinema EOS-system, bruker jeg alltid en Canon Log Gamma-profil for å få den rette eksponeringen. Dette er den beste måten å håndtere og fange opp det store fargespekteret på, og du får maksimal fleksibilitet og detaljrikdom i fargegraderingen. Hvis du bruker et speilreflekskamera, bør du bruke stativ og starte og stoppe opptaket med en fjernkontroll for å unngå vibrasjoner. Juster innstillingene manuelt for å unngå overeksponering, og bruk dagslys som hvitbalanse.

Hvilken lukkerhastighet du bør velge, er avhengig av hva slags resultater du ønsker, men vær forsiktig ettersom enkelte LED-lys av dårlig kvalitet kan føre til flimrende bilder. Som nevnt tidligere er den gylne timen den beste tiden for å fotografere og filme utendørs. Når du jobber innendørs, bør du slå på omgivelseslyset for å oppnå best mulig balanse mellom lysene med sterke farger og bakgrunnen.»

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Tatt med et Canon EOS C300-kamera med et EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objektiv; eksponeringen var 1/12s ved f/5.6, ISO 1250.

«Gjenskinnet av de fargede lysene i bakvinduet forsterker bevegelsen til bilen i dette bildet, som er hentet fra en HD-filmsekvens som ble filmet i sakte kino i den hensikt å gjøre gaten uskarp.»

... og fyrverkeri

«Det finnes ulike teknikker for å fange opp fyrverkeri, avhengig av hva slags resultat du ønsker. Du må bruke manuelle eksponeringsinnstillinger i stedet for automatisk modus for å unngå at bildene blir overeksponert. Jeg foretrekker å bruke en langsom lukkerhastighet på 1/25 sek eller mindre, maksimal blenderåpning for objektivet, en ISO på ikke mer enn ISO 2500 (for å unngå støy) og dagslys som hvitbalanse. Stabiliser bildene dine ved å bruke et stativ eller et objektiv med en bildestabiliseringsfunksjon.»

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Tatt med et Canon XF305-kamera; eksponeringen var 1/50 sek ved f/4, forsterkning +3 db.

«Når du tar bilder av fyrverkeri, er det alltid best å få med mennesker eller bygninger i forgrunnen. Dette gjør synet enda mer majestetisk.

Hvordan du bør filme i sakte kino, avhenger av de tekniske alternativene du har tilgjengelig. Hvis du har et tradisjonelt speilreflekskamera, foreslår jeg at du filmer i 50 bilder per sekund og deretter tilpasser til 25 bilder per sekund når du er ferdig. Du kan også leke med ufokuserte opptak for å skape en fin bokeh-effekt, eller eksperimentere med gjenskinn i vann eller et speil.

Generelt sett synes jeg det er litt sprøtt å filme fyrverkeri, så mitt siste tips er å vende kameraet mot menneskene som følger med på fyrverkeriet. Ikke bare kan du fange opp flotte ansiktsuttrykk, men du kan gi dem stjerner i øynene når lys med fine farger skinner i ansiktene deres.»

© Disneyland Paris. Tatt med et Canon EOS C300 Mark II-kamera med et CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S-objektiv; eksponeringen var 1/100 sek ved f/3.7, ISO 1250.

«Når det skytes opp fyrverkeri, eller ved andre arrangementer, er det ofte bedre å fokusere på menneskene i publikum og fange opp ansiktsuttrykkene deres.»

Forskjellige verktøy – samme teknikker

Sébastien påpekte også at uansett hvilke kameraer og formater du bruker, gjelder alltid de samme teknikkene når du skal ta bilder i vrient vinterlys.

«Blant dagens nye produkter finnes det et passende verktøy for alle. Så selv om jeg foretrekker å filme med Cinema EOS C300 Mark II-kameraet og Canon Log, kan en fotograf bruke et speilreflekskamera og fotografere det samme motivet i RAW-format. Når det gjelder teknikker som kan brukes i vanskelig vinterlys, tror jeg imidlertid ikke at det er noen stor forskjell mellom fotografering og filming.»

Han hadde også et par tips til dem som akkurat har begynt å filme med et stillbildekamera.
«Hvis vi går tilbake til 2009, ville jeg sagt at det først og fremst er viktig å vie fokuset stor oppmerksomhet, deretter stabiliseringen, den manuelle eksponeringen og til slutt finne rett komprimering for kameraets opptakshastighet.

I disse dager er ting mye enklere. Den nye generasjonen med speilreflekskameraer fra Canon har massevis av tekniske hjelpeverktøy, så du trenger egentlig bare å konsentrere deg om bildekomposisjonen. Det andre tipset mitt er å ta opp lyden i sanntid på en separat opptaksenhet, i hvert fall hvis du trenger et profesjonelt resultat.»

Sébastiens utstyrsveske:

Kameraer
Canon EOS C300 og C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Objektiver
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF 100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24 mm f/3.5L II
Telekonverter EF 2x III