Action-Horse

Tips til actionfotografering

Actionbilder

Verden er full av bevegelse. Hvordan kan du fange opp dette i ett enkelt bilde med kameraet ditt? Det finnes to måter: enten ta et uklart bilde for å formidle følelsen av bevegelse, eller "fryse" bildet for å fange opp et øyeblikk i tiden.

Vellykket actionfotografering krever en kombinasjon av kameraforståelse, teknikk og øvelse. Denne veiledningen tar for seg følgende områder:

  • Eksponeringstid
  • Effekten av blenderåpning og ISO
  • Panorere med kameraet
  • Sportsfotografering
  • Bildestabilisator
  • Eksperimenter og oppdag

Eksponeringstid

Hvis du vil forstå hvordan du tar actionbilder, er det viktig å forstå bevegelse med tanke på eksponeringstid.

Hvis motivet ditt er helt i ro og kameraet på et solid stativ, er det ikke så viktig hvilken eksponeringstid du bruker. 1 sekund eller 1/1000 sekund gir like resultater, i det minste når det gjelder skarpheten til motivet.

Så ser du for deg at en hund løper forbi foran kameraet med en fart på 16 km i timen. På ett sekund løper den nesten fem meter. Hvis du bruker en eksponeringstid på ett sekund, vises hunden som et veldig uskarpt bilde.

Dette kan være ganske effektivt og gi et sterkt inntrykk av bevegelse. En eksponeringstid på ett sekund kan være litt ekstremt i denne situasjonen, men lukkerhastigheter på rundt 1/15 sekund er verdt å prøve (hunden vil forflytte seg ca 30 cm). På den annen side, hvis du vil at hunden skal se ubevegelig ut, kan du prøve en lukkerhastighet på 1/1000 sekund. På dette korte øyeblikket vil hunden bevege seg mindre enn 0,5 cm.

Effekten av blenderåpning og ISO

Hvis du angir lavere lukkerhastighet, kommer det mindre lys til den digitale sensoren på kameraet, og bildet blir undereksponert. Du trenger større blenderåpning og/eller høyere ISO-innstilling for å kompensere.

Et objektiv med vid maksimumsåpning gjør at du kan angi raskere lukkerhastighet og eksponere riktig. Mange objektiver (ikke zoom) tilgjengelig for Canon EOS-kameraer har maksimumsåpning på f/2.8 eller videre, og er populære blant sportsfotografer. Finn ut mer om Canons objektiver på det nye webområdet for Canon-objektiver.

Hvis du ikke har et av disse objektivene, kan du angi en høyere ISO-verdi, og dermed gjøre sensoren mer følsom for lys. Ulempen er at dette kan føre til økt "støy" – fargede flekker på bildet. De nyeste kompakte digitalkameraene fra Canon har HS System som reduserer støynivåer med opptil 60 %.

Panorere med kameraet

Det er mulig å oppnå et ganske skarpt bilde av et motiv i bevegelse, selv ved lave lukkerhastigheter. Du gjør dette ved å panorere kameraet: Flytt kameraet slik at motivet forblir i samme posisjon på sensoren under eksponeringen. Det fungerer best med et motiv som beveger seg med jevn hastighet i én retning, som en fugl i luften eller en bil på en racerbane.

Et godt panoreringsbilde reverserer den normale situasjonen - motivet er skarpt, men bakgrunnen er uklar. Noen motiver kan være skarpe og uskarpe samtidig. En fugl i luften blir for eksempel skarp, men vingene som går opp og ned vinkelrett på bevegelsen til kameraet, blir uskarpe. Det er viktig å finne riktig stilling for panorering. Motivet bør være på samme avstand fra deg gjennom hele bildetakingen.

God panorering krever øvelse og mer øvelse. Et triks er å fortsette å panorere etter at du har trykt på lukkerutløseren, slik at panoreringen blir en jevn bevegelse.

Sportsfotografering

Sport er et motiv der det ofte er mye bevegelse og action.

Løpearrangementer er forutsigbare. Du vet hvor utøverne kommer til å løpe. Hvis du befinner deg vinkelrett i forhold til banen, kan du bruke panorering for å holde dem skarpe mens de beveger seg over ditt synsfelt. Hvis du går nærme banen og peker kameraet nedover banen mens utøverne løper mot deg, er det akseptabelt med lavere lukkerhastighet.

Fotball, rugby og andre hendelser som spilles på sportsbaner, er vanskeligere å dekke fordi handlingen beveger seg raskt rundt på et stort område. Hvis du befinner deg nær en mållinje, kan spillerne være svært tett på deg ett øyeblikk, og i et fjernt hjørne av banen i det neste. Bruk raskere lukkerhastighet for nærbilder, siden bevegelse virker raskere når den er tett på.

Du trenger ikke være på store sportsarrangementer for å ta gode bilder. Finn lokale kamper der tilskuerne står ved mållinjene og roper oppmuntringer. Handlingen kan være like bra, og vinklene dine blir bedre.

Bildestabilisator

Bildestabilisatoren er spesielt nyttig når du tar bilder med telefotoobjektiv, siden den reduserer effektene av kameraristing som er mer merkbare ved bruk av lengre brennvidde.

© Manuel Teixeira

Canons optiske bildestabilisator (IS) fungerer ved å ha et "flytende" element i objektivet. Gyrossensorer i systemet registrerer kamerabevegelse. Denne analyseres av den innebygde prosessoren, og det sendes instruksjoner som flytter det flytende elementet opp og ned eller fra side til side. Dette holder bildet av motivet på én plass på sensoren, selv om kameraet beveger seg. Systemet er så mottakelig at det kan motvirke vibrasjon fra en motor hvis du tar bilder fra en bil eller et helikopter.

Eksperimenter og oppdag

De fleste fotografer tar actionbilder på ett eller annet tidspunkt, uansett om det er barna som leker, et lokalt sportsarrangement eller travle gatebilder på ferie. Det er mulig å beregne lukkerhastigheten som trengs for å "fryse" handlingen, ved å anslå hastigheten til handlingen, retningen i forhold til kameraet og brennvidden til objektivet. Innen du har gjort dette, har du gått glipp av motivet.

Det er mye bedre å ta mange bilder, ideelt sett med ulike eksponeringer, og se gjennom resultatene når du har tid. Digitale bilder registrerer lukkerhastigheten ved eksponeringen, og de fleste bildeprogrammer viser deg denne informasjonen (sammen med blenderåpning, ISO-innstilling og andre data). Finn ut hva som virker, slik at det kommer naturlig å stille inn kameraet.

Gå til galleriet

Det er action på alle kanter av oss, og muligheter til å fange den opp med flotte bilder. Bruk tipsene fra denne veiledningen, ta noen flotte bilder, og send inn favoritten din til galleriet. Neste måned kan det være ditt bilde som blir vist som et av de beste!

Hold deg oppdatert

Neste gang: Se verden utenfor søkeren

Abonner på nyhetsbrev