Changing City Night

Utforske byfotografering med kompaktkameraet

Veiledning for kompaktkamera

IXUS eller PowerShot er et utmerket valg for å fange opp byfolk og urbane landskap i løpet av dagen eller natten. De er lette å ha med i lommen eller vesken, er små nok til å ta uformelle bilder uten å være påtrengende, og tilbyr et bredt spekter av opptaksmuligheter slik at du kan være kreativ.

© Johan Liénard

Skifte fokus

I store byer med folkemengder kan det være vanskelig å fokusere på fjerne motiver. Kameraet vil ofte finne nære motiver i veien og fokusere på dem i stedet. For eksempel fokuserer IXUS-kameraer på det motivet som er nærmest kameraet. I folkemengder kan det hende at du vil zoome nærmere inn på motivet.

De nyeste IXUS-modellene har variable fokuspunkter, AF-punktzoom og kontinuerlig AF, noe som gjør at du kan ta skarpe bilder av alt fra store folkemengder, portretter av personer på farten eller små, stemningsfulle detaljer i bylivet.

Små detaljer gir kraftfulle bilder

St Paul’s & Millennium Bridge av Alan Keating

Når man tar bilder av byer, er det ofte de små detaljene som gjør byen unik Det kan være smart å besøke et av byens markeder og fotografere ting som selges (og dem som selger dem).

Foruten å fange opp ting som er annerledes enn der du bor, kan du også ta bilder av elementer som er ikoner i en bestemt by, for eksempel appelsiner i Sevilla, baguetter i Paris eller bratwurst i Berlin.

Tips: For små elementer bør du bruke fokusknappen til å velge makro- eller nærbildemodus (det er knappen med blomsten eller MF-symbolet) og deretter passe at du kommer så nær motivet at det fyller hele rammen.

I Smart Auto-modus skal kameraet skifte til makro automatisk. Hold ganske enkelt kameraet i ro i ett sekund eller to, og så bør du se at ikonet øverst til høyre på skjermen endres til en blomst.

Fotografer det samme motivet på forskjellige tidspunkter

Hvis du har tid, vil bilder av samme del av byen på forskjellige tidspunkter vise tempoet i dagliglivet og hvordan byen endres.

Hvis du har tid til overs i byen, kan du velge å besøke de samme stedene på forskjellige tidspunkter på dagen for å fange opp endringen i menneskene og lyset. Bare tre eller fire bilder tatt med like mellomrom utover dagen, kan gi en følelse av hvordan byen endres.

Fotografere motiver i bevegelse

Når du fotograferer motiver i bevegelse, for eksempel mennesker som går over en bro eller et torg, er det bedre å holde kameraet i ro og slå av blitsen. Dette vil føre til at kameraet velger lengre lukkertid for å øke motivets bevegelse. Når du prøver å ta denne typen bilder, bør du se etter overflater og steder hvor kameraet kan plasseres for å være så stabilt som mulig. Hvis du har et PowerShot-kamera og føler deg trygg på fotograferingsferdighetene dine, kan du prøve å eksperimentere med lukkerprioritet (Tv) hvis kameraet har denne funksjonen. Det gjør at du kan justere lukkerhastigheten og utforske kreativiteten din.

Harlem Line Departures av Erich Poole

Vær forberedt

Sørg for at kameraet er klart, og at du er klar til å ta bilder av byen i løpet av dagen og natten. Uansett hva slags kamera du har, er det lurt å holde batteriet oppladet og ha nok av plass på minnekortet, slik at du ikke går glipp av et dyrebart bilde.

Send bildet ditt til galleriet vårt

Hvis du har følt deg inspirert til å fange opp hvordan en by endrer seg i løpet av 24 timer, hvorfor ikke sende bildene dine til You Connect-galleriet vårt? Det er der vi viser og deler favorittbildene våre som er sendt inn av Canon-fellesskapet. Last opp bildene dine.

Hold deg oppdatert

Neste gang: Se verden utenfor søkeren

Abonner på nyhetsbrev