Changing City Horse

Ta bybilder med EOS-speilreflekskameraet

EOS-veiledning

Fange folk i byen med EOS-kameraet
Canon EOS speilreflekskameraet har mye fleksibilitet for å fotografere bylandskap, mennesker og bydetaljer, og dette er tidspunktet for å utnytte den. Byer er naturlig travle steder, men det er tider da tempoet senkes, for eksempel sent på kvelden eller veldig tidlig om morgenen Da må du være flink til å fotografere i lite lys. Det betyr lavere lukkerhastighet, høye ISO-innstillinger og et stabilt kameragrep.

Harlem Line Departures av Erich Poole

Det første du må huske på når du tar bilder i lite lys, er å deaktivere de helautomatiske innstillingenes blits. Det gjør du ved å bruke Blits av-innstilling og/eller håndholdt nattfotografering.

Blits av-innstilling – sett kameraets modusratt til Blits av-innstilling. Nå må kameraet bruke funksjonene annerledes for å ta bilder uten blits. Det gjøres ved å øke lysfølsomheten (ISO-hastighet), redusere lukkerhastigheten og åpne blenderåpningen på objektivet.

Unngå uønsket uskarphet som følge av at kameraet ristes

Når det er svært lite lys eller mørkt, må du unngå å flytte kameraet mens du tar bilde. Hvis kameraet ristes, kan det skape uønsket uskarphet og ødelegge bildet. Så sett kameraet på bakken, på et stødig bord eller på et rekkverk Selv å trykke det mot veggen på en bygning vil hjelpe med å holde det stødigere enn du kan med bare hendene. Objektiv med bildestabilisator vil også hjelpe.

Tips: Blits av-innstilling er også det du bør velge for å fotografere i museer og der det ikke er tillatt å fotografere med blits, eller der blitsen ødelegger for stemningen.

Håndholdt nattfotografering

Denne praktiske innstillingen tar en rask serie på fire bilder og kombinerer deretter resultatet til en enkelt ramme, og er laget for å gi minimal kameraristing. Siden mange byer har restriksjoner på bruk av stativ, kan innstillingen Håndholdt nattfoto være veien til skarpe bilder i byen om natten.

Ta bilder av mennesker

Bruk Live View-innstilling til å komponere uformelle bilder på gaten uten at motivene legger merke til deg Et EOS-kamera med en vribar LCD-skjerm gjør dette enda lettere.

New York av Eddy Hilbrink

Visste du? Hvis du finner et sted å vente på et bilde i byen, vil det ofte komme til deg. Se etter former, lys og skygger, og vent deretter på at motivene går til riktig sted. Det er mange kameraer i en by. Hvis du står stille eller subtilt venter med kameraet klart til å ta et bilde, vil du ofte være mindre synlig for alle andre.

Bruk et primærobjektiv med en liten, rask blenderåpning

Et primærobjektiv med stor blenderåpning, som Canon EF 50mm f/1.8 STM, er alltid lurt å ha med seg og er flott for fotografering i lite lys. Dette diskrete objektivet er lite og lett og gir skarpe bilder. Det brede spekteret av blenderåpninger til primærobjektiver gir fantastisk kontroll over feltdybden. Du får mest ut av disse objektivene dersom du bruker blenderåpningsprioritet (Av), og kontrollerer feltdybden fra grunn til dyp eller bruker lukkerprioritet (Tv) til å kontrollere hvordan bevegelsen fanges opp. En annen fordel med denne typen objektiv er at du må bevege deg for å komme nærmere et motiv, i stedet for å zoome, noe som betyr at du ofte finner mer interessante vinkler å fotografere fra. For byfotografering og mer generelle bilder kan du sjekke ut Canon EF 24mm f/2.8 IS USM eller Canon EF 35mm f/2 IS USM.

People av Matteo Ciani Bassetti

Vær klar til å fotografere hele tiden

Ha kameraet klart til å fotografere hele tiden. Dette betyr at du må være oppmerksom på hvordan lyset endrer seg etter hvert som du går gjennom byen. Hvis det blir mørkere, bør du planlegge å øke ISO-verdien eller åpne blenderen. Hvis det blir lysere, bør du senke ISO-verdien eller lukke blenderen. På denne måten vil kamerainnstillingene være nesten ideelle hvis du skulle støte på en spektakulær scene som du vil fange.

Tips: Hvis en by har høye bygninger, bør du sjekke posisjonen til lyset mellom bygninger og tenke på hvordan det tilgjengelige lyset kan forbedre bildet ditt. Du bør også vurdere å komme tilbake til samme sted på et bedre tidspunkt på dagen når lysforholdene er slik du vil ha dem.

Bruke svart-hvitt og filtre

Bruke bildestilen sort/hvitt på kameraet for å ta bilder i sort/hvitt i kameraet. Siden sort/hvitt-bilder handler om skygge og lys, vil sort/hvitt-innstilling hjelpe deg med å se spillet mellom kontrastene. LCD-skjermen vil vise bildene i sort/hvitt, men hvis du fotograferer i RAW-format, kan du gjøre dem om til fargebilder under etterbehandlingen på datamaskinen.

Ofte vil bildene dine få enda mer dramatisk kontrast hvis du øker kontrastinnstillingene i bildestilen sort/hvitt og legger til en gul filtereffekt i sterk sol.

NYC av Marco Iozzi

Visste du? Skyggene er lengre på slutten av dagen enn midt på dagen, og på lyse og skyfrie dager får skyggene de skarpeste kantene.

Få mest mulig ut av intervallopptak

Selv om du bare besøker en by i en kort periode, er Intervallopptak en flott måte å formidle det raske tempoet i livet på. Noen EOS-kameraer har innebygd intervallometer, slik at du kan sette kameraet til å ta et stillbilde med noen sekunders mellomrom. Eventuelt kan du bruke et tilbehør som Canons utløserkontroller TC-80N3 til å ta bildeseriene for deg.

Sørg for å bruke et stabilt stativ til kameraet. Du kan prøve å fotografere en gate fra et hotellrom høyt oppe for å skape et interessant portrett av byen fra soloppgang til solnedgang.

Melbourne av Ralf Kaldenhoff

Hvis du skal få nok bilder til intervallopptaket, må du huske at jo kortere intervall, desto lengre tid vil intervallopptaket ta. Hvis du bare tar noen få timer med stillbilder, er det bedre å fotografere med et kortere intervall ettersom du alltid kan øke hastigheten på filmen under redigeringen hvis det er nødvendig.

Send bildet ditt til galleriet vårt

Hvis du har følt deg inspirert til å fange opp hvordan en by endrer seg i løpet av 24 timer, hvorfor ikke sende bildene dine til You Connect-galleriet vårt? Det er der vi viser og deler favorittbildene våre som er sendt inn av Canon-fellesskapet. Last opp bildene dine.

Hold deg oppdatert

Neste gang: Se verden utenfor søkeren

Abonner på nyhetsbrev