Macro Lite OFF

Tips til makrofotografering

Brukerveiledning: Nærbilde

Fotografering i nærbilde (eller makro) åpner et nytt bruksområde for deg og ditt EOS-kamera.
Makro er en perfekt fotograferingsaktivitet for høst- og vintermånedene, siden den kan utføres innendørs så vel som utendørs når dagene er kortere og været mindre forutsigbart.

Komme i gang

Hvis du er nybegynner, kan du bruke det standard zoomobjektivet som følger med EOS-kameraet, før du eventuelt oppgraderer til et dedikert makroobjektiv. Bruk teleobjektivet til å zoome inn til maksimal forstørrelse, og sett modusrattet på EOS til nærbildeinnstillingen. Dette justerer eksponeringsinnstillingene og bildestilen. Lær mer om disse innstillingene. Én ting du vil legge merke til, er at når du beveger deg nærmere motivet, forstørres bevegelser forårsaket av kameraristing. Den beste måten å unngå dette på er å montere kameraet på et stativ. Nå er du klar til å begynne.

Dybdeskarphet og fokusering

Fokusering på motiver som er nær objektivet, gjør dybdeskarpheten (det fokuserte området foran og bak punktet du faktisk fokuserer på) mye smalere. Uansett blenderåpning vil bakgrunnen ha en tendens til å være ufokusert, men bruk av en mindre blenderåpning (høyere f/-tall) vil gjøre mer av motivet akseptabelt skarpt.

For å få best kontroll og nøyaktighet bør du stille inn objektivet på manuell fokus. Du vil se at de små bevegelsene forstørres sammen med motivet. Små justeringer av fokusringen gir store forskjeller i fokusområdet. Bruk av forstørret sanntidsvisning gir mest nøyaktig fokuskontroll.

Belysning

Det er svært viktig å sørge for riktig lys til makrobilder. Hvis du jobber innendørs, er bruk av dagslyset fra et vindu en god begynnelse. Unngå direkte sollys (overskyet lyst er bra), og bruk et hvitt kort til å reflektere lyset mot motivet for å minimere eventuelle skygger. Å bevege kortet nærmere eller lengre unna eller justere vinkelen kan utgjøre en stor forskjell.

Det ideelle er at lyskilden lyser opp alle delene av motivet og bringer frem detaljer og farger. Blitsene Canon Macro Ring Lite og Macro Twin Lite er ekstra belysningssystemer som gir det aller beste og jevneste lyset for makrofotografering.

Komposisjon og bakgrunn

Nærbildefotografering, eller makrofotografering, handler om detaljer, så det lønner seg å ta seg tid til å sikre at motivets ramme passer til bakgrunnen. Bakgrunnen vil antagelig være ufokusert, men farger, lysstyrke og generelle former kan likevel stjele oppmerksomheten fra motivet.

Å ta det neste steget

Et standard zoomobjektiv gir deg en innføring i makrofotografering, men det finnes spesialobjektiver og -tilbehør som virkelig bringer deg tett inn på motivet.

Makroobjektiv

Disse objektivene er spesialkonstruert for nærbildefotografering og gir 1:1-forstørrelse (1:1 angir at motivet vises i naturlig størrelse på kameraets bildesensor). De kan også brukes til andre typer fotografering, for eksempel portrettfotografering. For APS-C-sensorer er Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM et godt objektiv å starte med. For fullformatsensorer kan Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM anbefales. EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM gir dedikert Hybrid IS (hybridbildestabilisator), noe som gir deg muligheten til å ta enkelte makrobilder håndholdt. Alle disse dedikerte makroobjektivene gir høy skarphet, kontrast og bildekvalitet fra hjørne til hjørne.

Nærbildeobjektiver

Disse skrus på utenpå det eksisterende objektivet og lar deg fokusere nærmere. De tar veldig liten plass, så de er ideelt tilbehør når du vil reise lett. Det finnes to typer Canon-nærbildefilter, 250D er kraftigere enn 500D.

Mellomringer

En mellomring er et annet alternativ for det eksisterende objektivet ditt. Denne plasseres mellom EOS-huset og objektivet og gjør kameraet i stand til å fokusere nærmere. Det finnes to mellomringer fra Canon – EF12 II og EF25 II. Nummeret henviser til lengden på ringen – 25 mm-ringen forstørrer mer enn 12 mm-ringen. Mellomringer inneholder ikke noe glass, så du beholder objektivkvaliteten, men de gjør det nødvendig med mer lys på motivet for å gi riktig eksponering.

Mer avanserte innstillinger på EOS

Nå som du har investert i et objektiv eller tilbehør for makrofotografering, anbefaler vi at du utforsker programmer med mer kontroll over eksponeringsinnstillingene, f.eks. blenderprioritet (Av) eller manuell (M). De gir deg kontroll over dybdeskarpheten.

Hvis du bruker kameraet på et stativ, har vi et par forslag til hvordan du kan gjøre fotograferingen enda mer stabil. Kameraet kan riste når du trykker på lukkerknappen. Hvis det nøyaktige tidspunktet for fotograferingen ikke er avgjørende, kan du sette selvutløseren på to sekunder for å gi bevegelsen tid til å stoppe. Du kan også bruke en fjernutløserknapp koblet til EOS. Slik kan du velge når eksponeringen skal begynne, uten å berøre kameraet.

Etterbehandling

Du vil ha brukt en del tid på å få nærbildene dine akkurat slik du ønsker. Da er det lurt å fotografere i RAW-format og bruke Canons Digital Photography Professional (DPP) til å foreta de siste justeringene. Med verktøy som objektivkorreksjon, hvitbalanse og beskjæring kan du virkelig få bildene til å skille seg ut.