Finn ut alt du trenger å vite om å sende inn produktet til service eller reparasjon. Dette inkluderer å finne et reparasjonssenter, trinnene du må gå gjennom for å ordne med service eller reparasjon, og et utvalg av vanlige spørsmål som kan gi svar på ting du lurer på.
Produktservice og -reparasjon
Siden det kan være lokale forskjeller i ulike land, må du sjekke støttesidene for landet du bor i via landvelgeren.
I første omgang anbefaler vi at du går til produktstøtten vår hvor du finner informasjon som kan hjelpe deg med å løse problemet. Når du har valgt produktet, vil du ha tilgang til vanlige spørsmål, brukerhåndbøker, drivere, programvare og fastvarenedlastinger
Du kan også avtale en reparasjon av produktet ditt på Canons service- og reparasjonsportal på Internett, hvor du blir veiledet gjennom prosessen med å sende en forespørsel og tilbudt feilsøkingsråd (hvis det er aktuelt).
Siden det kan være lokale forskjeller i ulike land, må du sjekke støttesidene for landet du bor i via landvelgeren.
Siden det kan være lokale forskjeller i ulike land, må du sjekke støttesidene for landet du bor i via landvelgeren.
1 – Be om service eller reparasjon
Hvis du representerer en bedrift:Hvis du er forbruker:
Du blir veiledet gjennom trinnene for å oppgi all relevant informasjon (f.eks. forespørselstype, feilinformasjon, kjøpsbevis osv.) og kan legge til flere produkter i forespørselen din (hvis det er aktuelt).
Du vil få informasjon om det aktuelle servicestedet – enten et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner for produktet ditt. Vær oppmerksom på at Canon-autoriserte servicepartnere er uavhengige organisasjoner som opererer med egne vilkår. Derfor bør du kontakte dem for å få mer informasjon før du sender produkter til service eller reparasjon.
Avhengig av produktet ditt kan vi henvise deg til støtteteamet vårt, slik at de kan hjelpe deg videre.
2 – Når du har sendt service- og/eller reparasjonsforespørselen, må du skrive ut bestillingssammendraget som skal returneres med produktet
Når du har sendt forespørselen, kan du skrive ut bestillingssammendraget. Du vil også motta en kopi på e-post (i tilfelle du må skrive det ut på et senere tidspunkt). Bestillingssammendraget vil inneholde all informasjon om forespørselen og må legges ved produktet når du sender det til servicestedet (enten et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner). Dette gjør at servicestedet kan bekrefte mottak av produktet/produktene og gir dem all informasjonen de trenger for å behandle forespørselen din.
3 – Sikre at produktet er forsvarlig pakket for transport
Når du sender et produkt til et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner, inngår du ikke en avtale med Canon, og Canon påtar seg ikke ansvar for eventuelle tap eller skader som oppstår under transporten.
Vi anbefaler å sørge for at produktet er forsvarlig pakket. Se vanlige spørsmål om service og reparasjon nedenfor for å finne forsendelsesinstruksjoner og unngå ytterligere skade under transport. Avhengig av verdien av produktet kan du også vurdere å forsikre forsendelsen. Du kan også levere produktet/produktene personlig til et Canon Professional-servicesenter eller en Canon-autorisert servicepartner.
4 – Hva skjer etter at jeg har sendt produktet til service eller reparasjon?
Når et produkt er sendt til et Canon Professional-servicesenter:
Når produktet/produktene er mottatt, blir det/de registrert i systemet vårt, og du vil motta en mottaksbekreftelse.
Når bestillingen din er behandlet og produktet/produktene er undersøkt, vil vi enten gå videre med forespørselen din umiddelbart (underlagt service- og reparasjonsvilkårene våre), eller kontakte deg for å be om ditt samtykke til at vi går videre (dvs. i tilfeller med tids- og kostnadstilbud).
Forespørselsgodkjenning og fullførelse av kjøpsavtalen for service og reparasjon finner sted når vi går i gang med ønsket service og reparasjon, med mindre vi har varslet deg om at vi ikke godkjenner forespørselen din. Vi vil lagre kontraktsvilkårene, og du vil motta en kopi i bestillingsbekreftelsen.
Du kan sjekke status for forespørselen og om nødvendig kommunisere med Canon Professional-servicesenteret på følgende måte:
Når et produkt er sendt til en Canon-autorisert servicepartner:
Vær oppmerksom på at Canon-autoriserte servicepartnere er uavhengige organisasjoner som opererer med egne vilkår og prosesser. Derfor bør du kontakte dem for å få mer informasjon før du sender produkter til service eller reparasjon.
Merk: Informasjonen ovenfor er bare ment som kundeveiledning, og utgjør ingen form for avtale mellom Canon og kunden. De spesifikke vilkårene til Canon Professional-servicesenteret eller den Canon-autoriserte servicepartneren har forrang fremfor all informasjon på denne siden.
Hvis du ønsker service for et Canon-produkt, kan Canon Professional-servicesentre tilby deg ulike fastpristjenester, avhengig av produktet/produktene:
Hvis du representerer en bedrift:
Hvis du er forbruker:
Våre Canon-autoriserte servicepartnere kan tilby lignende eller tilsvarende tjenester.
Hvis det oppstår en feil med Canon-produktet ditt, tilbyr vi et nettverk av servicesteder (bestående av Canon Professional-servicesentre og Canon-autoriserte servicepartnere) som gjerne reparerer produktet ditt i henhold til de opprinnelige Canon-spesifikasjonene.
Hvis du representerer en bedrift:
Hvis du er forbruker:
Alle servicesteder i nettverket kan motta produkter som leveres via post/bud eller personlig.
Hvis produktet ditt er dekket av kommersiell Canon-garanti, blir eventuelle reparasjoner utført uten at du må betale noe (underlagt gjeldende vilkår som du finner via garantihuben vår). Hvis produktet ikke er dekket av en kommersiell Canon-garanti, må du betale for eventuelle reparasjoner.
Som forbruker kan du utøve lovbestemte rettigheter som gjelder for salg av varer, og du kan kontakte forhandleren du kjøpte produktet av for å drøfte eventuelle støttealternativer de kan tilby.
Hvis den kommersielle Canon-garantien din har utløpt eller ikke dekker feilen, kan Canon Professional-servicesentre tilby en rekke betalte reparasjonsalternativer, avhengig av produktet/produktene:
Alle våre betalte reparasjonsalternativer er underlagt service- og reparasjonsvilkårene våre.
Hvis det aktuelle servicestedet ditt er en Canon-autorisert servicepartner, kan de også tilby deg en betalt reparasjon. De nøyaktige tilgjengelige alternativene kan imidlertid variere og er underlagt vilkårene for Canon-autoriserte servicepartnere.
Sørg for at produktet er trygt og forsvarlig pakket, og se i brukerhåndboken for å få modellspesifikke forsendelsesinstruksjoner.
Hvis du ikke klargjør (og pakker) produktet for forsendelse på riktig måte, kan det føre til ytterligere skader under transporten og at Canons kommersielle garanti blir ugyldig.
Vi anbefaler at du gjør følgende før du sender skriverproduktene:
Hvis du vil ha mer detaljerte instruksjoner om hvordan du klargjør blekkskriveren for forsendelse, kan du se i den elektroniske brukerhåndboken for skriveren (tilgjengelig her) og søke etter «Reparasjon av skriveren» eller «Transport av skriveren».
Vi anbefaler følgende for foto- og videoprodukter:
Hvis du har sendt produktet til et Canon Professional-servicesenter, kan du sjekke reparasjons- eller servicestatusen på denne måten:
Hvis problemet mot all formodning vedvarer etter at reparasjonen er utført, må du kontakte Canon Professional-servicesenteret ettersom vi garanterer at reparasjonene våre er feilfrie (underlagt service- og reparasjonsvilkårene våre).
Hvis du sendte produktet til en Canon-autorisert servicepartner, kan du kontakte dem direkte.
Vi anbefaler at alle reparasjoner utføres av Canon Professional-servicesentre eller Canon-autoriserte servicepartnere, siden trygg reparasjon av produktet ditt kan kreve spesialverktøy og spesialprogramvare.
Om nødvendig kan du imidlertid kjøpe originale Canon-reservedeler via utvalgte Canon-autoriserte servicepartnere eller reservedeldistributører på følgende måte:
Canon Professional Service Center
Krokslätts Fabriker 16
43 37 Mölndal
Sweden
Tlf.: +46 31 7203480
psc.service@canon.se
Vi er opptatt av å sikre at bærekraftig støtte for produktene våre er tilgjengelig så lenge som mulig. Når Canon slutter å selge et produkt, gjør vi det vi kan for å sikre at reservedeler er tilgjengelige for følgende perioder:
SERIE | MODELL | ÅR |
Speilreflekskamera | EOS 1D-serien, EOS 5D-serien | 7 |
Andre EOS-serier | 5 | |
SPEILLØST | EOS R-serien | 7 |
EOS M-serien | 5 | |
OBJEKTIVER | EF -–L-serien, RF – L-serien, DO-serien, TS-E-serien og CN-E-serien | 7 |
Alle andre objektivserier | 5 | |
BLITS | Alle Speedlite-modeller | 5 |
KOMPAKTKAMERA | PowerShot G-serien | 5 |
PowerShot D30, PowerShot S120, PowerShot SX60HS, PowerShot SX70HS, PowerShot SX520HS, PowerShot SX530HS, PowerShot SX740 HS | 5 | |
VIDEO | LEGRIA-serien, X-serien (XF, XA, XL, XH, XC), ME-serien, ML-serien og Cinema EOS-serien | 7 |
Tilbehør: RC-V100, EVF-V70, SG-1, OU-700, SU-15, MO-4E, MO-4P, MA-400,CT-V1, SP-V1, WM-V1, WP-V1, WP-V2, WP-V3, DM-100, SM-V1 | 7 | |
PROJEKTORER | XEED-serien, LV-serien og LX-serien | 7 |
KIKKERT | Alle kikkerter | 5 |
SKRIVERE | PIXMA- og MAXIFY-serien (unntatt modellene som står oppført nedenfor) | 5 |
i-SENSYS-serien | 7 | |
SKANNERFUNKSJONER | CanoScan-serien | 5 |
ANDRE PRODUKTER | Alt fototilbehør, objektiver (bare EF50 F1.8 STM, EF-M 22MM f/2.0, EF-M 15-45MM F/3.5-6.3 IS STM), PowerShot-serien (unntatt modellene som står oppført ovenfor), IXUS-serien, videotilbehør og -objektiver (unntatt modellene som står oppført ovenfor), projektortilbehør og -objektiver, kalkulatorer, PIXMA-skrivere (MG2xxx, MG3xxx, MG5xxx, MX4xx, MX5xx, TR45xx, TS3xxx og TS5xxx), Selphy CP-serien, Zoemini-serien, IVY REC og skannere (CanonScan Lide-serien og P 2XX-serien) | Ingen deler |
Hvis vi ikke kan skaffe en nødvendig reservedel i løpet av denne perioden, vil vi sikre at kundene får en alternativ løsning.
Kontakt oss for å få støtte via telefon eller e-post
Finn et verksted og annen nyttig informasjon om reparasjonsprosessen
Lær mer om Canons resirkuleringsprogram for kassetter
Registrer produktet ditt, og administrer Canon iD-kontoen din