Ocean Shark Diver

På jakt etter hai av Franco Banfi

Canon Explorer og prisvinnende naturfotograf Franco Banfi forklarer hvorfor han er glad i å ta bilder under vann, og hvordan det var å prøve å ta det perfekte bildet mens han var omringet av blåhaier.

Sveitsiske Franco Banfi er en prisbelønt naturfotograf og ekspedisjonsleder som reiser på leting etter vill natur.

For omtrent 15 år siden valgte Franco å jobbe som fulltids frilansfotograf uten fast adresse. Han har reist verden rundt og tatt bilder av dyr og forholdet mellom mennesket og naturen, fra ekvator til polene, og alle de syv havene i tillegg til mange innsjøer og elver.

På veien har han blitt en bedre fotograf og utviklet en lidenskap for å bevare planetens flora og fauna.

Ocean-Shark-Diver

Canon EOS-5D Mark II med et EF 15 mm f/2.8 fisheye-objektiv. Eksponeringen var 1/160 sek., f/11, ISO 320. I en Seacam undervannskonstruksjon med to strober med full kraft.

Vi snakket med ham om bildet han tok av en blåhai (Prionace glauca) i øygruppen Asorene, og hvordan kunnskapen hans om fiskens adferd og de tekniske ferdighetene hans fungerte sammen for å ta et så bemerkelsesverdig bilde.

På leting etter blåhai

"Jeg liker store dyr og fisker, de majestetiske skapningenes livskraft og hvor bevisste de er på deres posisjon i sjøen og næringskjeden."

"Jeg har alltid vært interessert i haier på flere måter, spesielt de elegante blåhaiene. Fysikken og adferden deres er mystisk tiltrekkende. Ryggen er dyp indigoblå, sidene er lyseblå og buken er kritthvit. Snuten er lang og spiss, og øynene er mørke, store og runde ... nysgjerrige. Disse trekkene er en av hovedgrunnene til at den har blitt en av de mest viste artene i tegnefilmer og TV-serier."

"For mange år siden fikk jeg muligheten til å se og fotografere blåhai i San Diego på kysten av California. For ikke fullt så lenge siden ble jeg og noen venner og profesjonelle fotografer invitert med på tur til Asorene, som er en øygruppe med ni øyer. Den ligger i hjertet av det nordlige Atlanterhavet og er det perfekte sted for å se pelagisk fauna."

Ned i dypet

"På åpent hav, langt fra kysten og på hundrevis av meters dyp treffer solen vannet og forsvinner i det mørke dypet. Vi hoppet ut i vannet med en følelse av å være i ingenmannsland, men håpet at vi ville få øye på haier. (Ikke fortell moren min dette. Hun er fortsatt skremt etter å ha sett Haisommer.)"

"Slik dykking i åpent hav er ikke for pyser eller uerfarne dykkere som føler seg ukomfortable i dypt vann. Siden du ikke har noen referansepunkter på bunnen av sjøen eller faste gjenstander å rette seg etter, kan du fort bli desorientert. Det er viktig å være selvbevisst og kontrollere oppdriften godt. Og hvis du i tillegg har haier svømmende nysgjerrig rundt i området, kan situasjonen raskt tilspisse seg."

Nærme seg

"Jeg var i vannet sammen med én annen fotograf. Jo færre, jo bedre: Dette er optimalt for at skapningene skal nærme seg. Dette er spesielt viktig når du tar bilder under vann. Mindre vann mellom motivet og kameraet gir bedre synlighet, færre partikler, færre mikrobobler som reflekterer lys, og skarpere bilder."

"I rett situasjon er skapninger i sjøen ofte nysgjerrige, ikke unnvikende. De velger retning, hastighet og vinkel … og bruker vanligvis baklyset ved hjelp av naturlig lys til å skjule seg, for gjennom evolusjonen har de utviklet seg til å kamufleres i vannet."

"Det vekker sterke følelser i meg når ville dyr godtar meg, og lar meg bevege meg mot dem, så nært jeg kan. Alle de forskjellige møtene skjedde i løpet av svært kort tid, så lite som noen få minutter per dykk."

Fange inn det kritiske øyeblikket

"I slike situasjoner må hjernen være klar og fingrene må brukes som om de spiller en symfoni: måle vannet i bakgrunnen, finne riktig eksponering ved å korrigere f-trinn og finne den beste komposisjonen. Alt må gjøres nesten automatisk."

"Hvis vi er heldige, møter vi på flere haier, og de holder seg i nærheten en stund, slik at vi får flere muligheter. Etter at vi har nærmet oss for første gang, bestemmer skapningene seg vanligvis for at vi ikke er interessante, og snur ryggen til oss og svømmer bort. Derfor konsentrerer jeg meg mer om komposisjonen når jeg har funnet den beste innstillingen. Jeg forsøker også ulike perspektiver for å ta flere bilder og finne et jeg foretrekker."

Komponere bildet

"Komposisjon og perspektiv er effektive verktøy for en fotograf når fotografen vet hvordan de skal brukes. Begge avhenger av hvordan linjene og formene er plassert i bildet, og skaper bilder som gir særegne visuelle uttrykk ved å gi dem som ser bildene, et inntrykk av dybde."

"Linjene som strekker seg innover fra kantene av et bilde, gir en tydelig illusjon av dybde. Buktende stråler skaper en illusjon. Gjenstander med samme størrelse ser ut til å være av ulik størrelse, som varierer avhengig av avstanden mellom dem og øyet som ser."

"Bildet av haien med dykkeren i bakgrunnen gir et inntrykk av dybde. Bildet viser to ulike nivåer. Haien er svært nær og derfor ser større ut enn i virkeligheten, mens dykkeren i bakgrunnen ser mindre ut. Det er fordi haien er nærmere kameraet, og fisheye-objektivet øker denne forskjellen."

Hold deg oppdatert

Neste gang: Se verden utenfor søkeren

Abonner på nyhetsbrev