ARTIKKEL

Neonfarger er i vinden

Av Hiroaki Shirakawa, produktsjef i Canon Europe

en illustrasjon av en futuristisk kvinne

Se verden i farger

Markedsførere er under mer press enn noen gang for å lage virkningsfulle kampanjer som vil skape en reaksjon og øke kundegrunnlaget. De bruker derfor farger som et av de mest virkningsfulle verktøyene. Etter lang tid med restriksjoner knyttet til pandemien, brukes spesielt neonfarger til å fange oppmerksomheten til forbipasserende1.

Du trenger bare å se på neonfargenes historie for å se hvorfor de er så fremtredende akkurat nå. Fluorescerende farger representerer moro, lettsindighet og overflod – tenk 1950-tallets Las Vegas, Miami Beach, 1980-tallets Madonna, cocktails, 90-talls ravefester … Neon skriker fest, god stemning, ingen bekymringer, dans og glamour2 – den rake motsetning til sosiale restriksjoner og triste, kjedelige og angstfulle nedstenginger. Merkevarer bruker ganske enkelt neon som en motgift til vanskelige tider.3

Det er ikke bare grafisk design og emballasje som sverger til bruk av neonfarger, men også selve produktene. Designere som Kenzo, Longchamp og Balmain4, og merkevarer som Adidas og Puma, har lansert 2021-kolleksjoner i skarpe farger og neontoner, og trenden har smittet over i skjønnhets- og hjemmeinnredningsbransjen også.

Men kan leverandører av trykktjenester dekke den økende etterspørselen etter neonfarget reklamemateriell i storformat? Finnes det noe mer skuffende for en merkevarekunde enn trykte medier som ikke svarer til forventningene, eller som fører til at et produkt ikke selger så bra som forventet? Farge uttrykker en merkevares personlighet, så hvis de trykte mediene ikke svarer til kjøperens høye forventninger, vil produktet mest sannsynlig floppe. Da må man starte fra bunnen av igjen, noe som betyr økt avfall, økte kostnader, økt tidsbruk og en misfornøyd kunde.

I denne videoen ser du hvordan Canons nye imagePROGRAF GP-serie hjelper merkevarer med et strålende budskap !!

Vær sikker på fargene

Inntil nylig ville merkevarer som ønsket å gjengi bilder ved hjelp av neonfarger, blitt stilt overfor dyre og lange analoge utskriftsøkter og lengre ledetider. Takket være en ny generasjon Canon imagePROGRAF-storformatskrivere, nemlig GP-serien, kan små bedrifter og grafikkprodusenter, kreative byråer og interne operasjoner lage virkningsfulle plakater og salgsmateriell i neonfarger. Det bør være gode nyheter for de som ser muligheten til å surfe på fargetrenden, tilføre kreativ verdi, glede kundene, skille seg ut og til og med kreve en relativ pris5.

Denne svært etterlengtede serien med storformatskrivere er utviklet for å gi liv til slående kampanjebilder med mettede farger og overlegen produktivitet. Disse skriverne, som finnes i fire modeller med ti eller fem vannbaserte pigmentert blekk og i tillegg toppet med fluorescerende rosa blekk, er de første storformatskriverne med mulighet for utskrift med vannbaserte farger. Med tre ulike utskriftsbredder kan bedrifter i alle størrelser nå gjengi et bredere fargespekter for å lage virkelig iøynefallende materiell.

Alle skriverne i imagePROGRAF GP-serien er brukervennlige og leveres med en rekke støtteprogramvareverktøy, inkludert PosterArtist, som gjør det enkelt å lage plakater i sterke farger. Alle som bruker disse skriverne, kan være sikre på fargene. Disse nye tilskuddene til imagePROGRAF-familien har nemlig fått tildelt verdens første Pantone-kalibrerte lisens, noe som betyr at det er den sikreste måten å uttrykke den grafiske designerens tiltenkte farger på.

Med dette forbløffende fargespekteret og muligheten til å legge til fluorescerende rosa har trykkprodusenter og markedsførere muligheten til å øke fargespillet og produsere iøynefallende trykte medier som overgår konkurrentene.

Eksperter på farge og design forteller oss at neonfarger og skarpe farger er her for å bli, og at leverandører av utskriftstjenester som ønsker å gripe muligheten til å investere i fargeevne, ikke risikerer å levere skuffende trykte medier.

Finn ut mer om hvordan imagePROGRAF GP-serien kan hjelpe deg med et fluorescerende budskap.

rosa blekkdråpesprut

Relaterte produkter

  • Storformatskrivere

    imagePROGRAF GP-4000

    Produser datagrafikkutskrifter av eksepsjonell kvalitet med en 44-tommers storformatskriver med 11 farger og nyskapende utskriftsteknologi og nyutviklet blekk.
  • Storformatskrivere

    imagePROGRAF GP-2000

    En 24-tommers storformatskriver med pigmentblekk i 11 farger, nyutviklet for enestående utskrift av datagrafikk.
  • Storformatskrivere

    imagePROGRAF GP-300

    Uttrykk deg med livaktige plakatutskrifter av profesjonell kvalitet fra en 36 tommers storformats blekkskriver med 6 farger.
  • Storformatskrivere

    imagePROGRAF GP-200

    En 6-fargers 24-tommers storformats blekkskriver som forbedrer plakatproduksjonen med sterke farger.