Vare

Hvorfor du bør kjenne til dynamisk utskrift

Justerbar, målbar og så-og-si umiddelbar

Campaign direct mail on table with computer, glasses and phone

Tilpasningens kraft

Ryktene om utskriftens død i den digitale markedsføringsbransjen er overdrevet. Sannheten er at de samme dynamiske nyvinningene som har bidratt til å forme digital markedsføring, nå setter sitt preg på utskrift.

Takket være fremskritt innenfor digital utskriftsteknologi for nettbasert utskrift og automatiserte produksjonsarbeidsflyter er markedsføring i sanntid ikke lenger begrenset til nettbaserte verktøy slik som pop-up-annonser, bannere og e-postmeldinger. For markedsførere betyr dette at alt som kan tilpasses etter personopplysninger på nettet, kan nå også personlig tilpasses i fysisk format. Det er dette innovatører kaller dynamisk utskrift.

Med en integrert dynamisk utskriftsløsning kan det brukes digitale data til å produsere trykt markedsføringskommunikasjon i sanntid – fra opprettelse til distribusjon innen 24 timer.

Effekten av dynamisk utskrift er potensielt enorm. Løsningen åpner opp for uendelige muligheter for samarbeid mellom markedsførere og leverandører av utskriftstjenester på flerkanalsprosjekter som kombinerer alle fordelene ved utskrift med fordelene ved det digitale – slik som muligheten til å nå ut til forbrukere med innhold som er tilpasset deres personlige profiler.

Couple looking at post as they come through door

Det beste fra to verdener

Konseptet bak dynamisk utskrift er lokkende, men hvordan kan vi ta det i bruk? Det er en større debatt. Kan markedsførere kombinere de digitale kanalenes evne til å målrette relevante budskap til hver enkelt forbruker, med utskriftens evne til å oppfordre forbrukerne til å engasjere seg i budskapet på et dypere følelsesmessig nivå?

Svaret er at du kan få det beste fra begge verdener. En direkte markedsføringskampanje som kombinerer piksler og trykk i sanntid, eller så nært sanntid som mulig. Dette er nå mulig, takket være utvidelsen av den dynamiske tilnærmingen brukt av medier som kjøper seg inn i direkte markedsføring og utskrift.

Som definert av State of Digital, kjøp av dynamiske medier «gjør det mulig for eieren/varemerket å skreddersy et bestemt budskap til riktig person, til rett tid i riktig kontekst – ved å bruke innsikt fra varemerket rundt den typen publikum de ønsker å målrette seg mot.»

Ved å ta i bruk denne tilnærmingen kan markedsførere levere mer nøyaktige og tilpassede budskap, noe som resulterer i mer effektivt målrettede kampanjer.



Dynamisk markedsføring kombinerer nettbaserte og fysiske kanaler på en måte som har høy sannsynlighet for å øke fortjenesten betraktelig.

– Mark Cripps, The Economist Group

Et godt eksempel på dette er dynamisk markedsføring – et konsept lansert av Royal Mail i Storbritannia som kan oppsummeres som tilpasset og målrettet kommunikasjon med en kunde.

Den beste måten å forklare dynamisk markedsføring på er trinnvist gjennom et hypotetisk scenario. En kunde som allerede har gitt kontakttillatelser, besøker og samhandler med en nettside. Handlingen utløser et umiddelbart, målrettet dynamisk markedsføringssvar, basert på nettleseratferden. En personlig tilpasset kommunikasjon som er utformet på forhånd, leveres i postkassen til kunden innen 48 timer.

Det kombinerer det fysiske og følelsesmessige inntrykket av post med målrettet budskap. Mark Cripps (Chief Marketing Officer, The Economist Group) forklarer det slik: «Dynamisk markedsføring er en spennende ny utvikling. Det gjør det mulig for digital og direkte markedsføring å samarbeide sømløst, og kombinerer nettbaserte og fysiske kanaler på en måte som har høy sannsynlighet for å øke fortjenesten betraktelig.»

Digital utskrift – gjør dynamisk utskrift mulig

Dynamisk utskrift hadde ikke vært mulig uten de nyeste digitale utskriftsløsningene og sofistikerte automatiserte produksjonsarbeidsflyter for å muliggjøre de svært korte leveringstidene for opprettelse, produksjon og distribusjon. Filgenereringen for utskrift er programvarebasert med oppdaterte variable data. Utskriftsproduksjonen er digital og automatisert.

1:1 målrettet utskrift av høy kvalitet blir nå kostnadseffektivt for både store og små kampanjer. Dette gjør digital utskrift til en svært attraktiv løsning for markedsførere som ønsker å styrke kampanjene sine, og en svært lukrativ investering for leverandører av utskriftstjenester som er ute etter å utvide tilbudet for direkte markedsføring.

Dynamisk utskrift motbeviser i siste instans troen om at utskrift kommer til å bli erstattet av det digitale innenfor direkte markedsføring. Med 24-timers levering av målrettet, direkte markedsføring av høy kvalitet, muliggjør dynamisk utskrift oppretting av datadrevne kampanjer som kombinerer det beste av de digitale og fysiske verdenene.

Ved å bruke digitale utskriftsløsninger kan markedsførere få inkludert det viktige følelsesmessige aspektet i de målrettede tilbudene sine, vel vitende om at kundene setter pris på den fysiske kommunikasjonen like mye som (om ikke mer enn) samhandlingen på nettet.

Utskriften er absolutt ikke død. Hvis den brukes på en strategisk måte, kan den gi liv til digital markedsføring.

Skrevet av Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Relaterte løsninger

Finn ut mer

Finn ut hvordan bedriften din kan implementere dynamisk utskrift

SNAKK MED OSS