Canon annonserer sin første Nordic Filmmaker

I november 2019 lanserte Canon en ny kortfilmfestival og konkurranse ved navn 15 Second Film Festival. Alle innholdsskapere og videoentusiaster i Norden ble oppfordret til å dele en 15 sekunder lang kortfilm om magien ved historiefortelling.

Førstepremien i konkurransen var et Canon EOS R-kamera med et RF 24–105mm-objektiv, samt tittelen Canon Nordic Filmmaker. Vinneren Margarita Sheremet er den aller første personen som har fått denne tittelen. Canons ambassadører har tidligere hovedsakelig fokusert på stillfotografering. Med denne konkurransen ønsket Canon å formidle at våre avanserte teknologier er like velegnet til videografi som til tradisjonell fotografering. Vinneren ble kåret av en erfaren filmjury under ledelse av den prisbelønte filmregissøren Pernille Rose Grønkjær.

Sheremets vinnervideo, som har tittelen «Moments», er i stor grad inspirert av Virginia Woolf, øyeblikkets forgjengelighet og den nylige turen hennes til California. Den snart 25 år gamle frilansfotografen henter inspirasjon fra musikk, filmer, bøker, mote og barndommen sin.

Sheremet er spesielt entusiastisk til det nye kameraet sitt og dets unike kvaliteter, slik som hastigheten. Hun gleder seg også til det fremtidige samarbeidet med Canon. «Det som imponerer meg mest i det nye Canon EOS R, er kvaliteten. Jeg har aldri eid et kamera med fullformatssensor før. Det forbløffer meg for hvert bilde jeg tar, og jeg kommer neppe til å bli lei med det første. Jeg håper dette er begynnelsen på et langt samarbeid med Canon der vi kan åpne en ny og større dør til bevegelige bilder», sier Sheremet.