NY ARIZONA 2300-SERIE: EN SKIKKELIG GAMECHANGER

Canon lanserer i dag (1. september 2020) en ny Arizona 2300-serie som bygger på Canons ekspertise innen planskrivere. Den nye serien er myntet på storformatmarkedet og gir kundene raskere produksjon, mer effektiv drift og vekstmuligheter i form av nye applikasjoner. Kundene kan se nettbaserte demoer og livedemoer av Arizona 2380 XTF med tilleggsmodul for rullmedier fra Canons besøkssentre i Australia (Melbourne), Nederland (Venlo), Storbritannia (Birmingham), Frankrike (Paris) og USA (Chicago). Den nye serien omfatter tre kompakte GTF-modeller (Arizona 2340 GTF, 2360 GTF, 2380 GTF) med utskriftsområde på 1,25 x ,2,5 meter og tre større XT-modeller (Arizona 2340 XTF, 2360 XTF, 2380 XTF) med utskriftsområde på 2,5 x 3,08 meter. Skriverserien støtter også varierende antall blekkanaler (4, 6 og 8) som dekker et allsidig spekter av bruksområder.

Smart produktivitet

Den nye skriverserien er bygget rundt Arizona FLOW-teknologien, en teknikk som kombinerer et soneløst vakuumbord med brukervennlige trykkluftdrevne registreringspinner som holder utskriftsmediet på plass. Resultatet? Produktivitetsøkning på over 20 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner Arizona-skrivere. Operatørene trenger heller ikke maskere bordet eller teipe fast mediet, noe som gir raskere overgang mellom jobber, kortere innstillingstid og problemfritt skifte mellom jobber. Med FLOW-teknologien er det enklere enn noen gang å skrive ut på mer krevende utskriftsmedier som papp, tre og glass. Du kan til og med generere utskrifter som er større enn bordstørrelsen og automatisk fordele dette på flere paneler.  På den måten utnyttes utskriftsmediet maksimalt med kantløs utskrift som gir mindre eller ingen svinn og med det enda flere muligheter.

Med de trykkluftdrevne registreringspinnene kan du justere mediet langs venstre eller høyre kant av bordet – eller langs begge – og skrive ut 2, 4 og 6 sider/bilder på samme ark. Utskriftsmediet snus fra forside til bakside og fra venstre til høyre på planskriverbordet for perfekt registrering ved tosidig utskrift, uavhengig av eventuelle målavvik. Du får i tillegg problemfri utskrift på ikke kvadratiske forhåndskuttede medier.

Oppretthold høy produktivitet med utskrift av opptil 95 m2 i timen, samtidig som utskriftskvaliteten bevares. Det automatiserte vedlikeholdssystemet gir berøringsfritt vedlikehold av skrivehodet og reduserer nedetiden ved å gjenopprette dysefunksjonaliteten i løpet av sekunder – også for hvitt blekk som vanligvis er vanskelig å opprettholde. Du slipper også vente på at skriveren varmer opp. Den nye Arizona 2300-serien er klar med det samme takket være LED-UV-basert herdesystem, noe som gir raskere produksjonstid for hastejobber. Skriverens justeringssystem med kamera med høy oppløsning gir rask, enkel og presis skrivehodejustering og utskriftsområde-registrering.

Arizona 2300-serien er utstyrt med selvlærende Arizona Xpert-funksjoner som du kan bruke til å designe komplekse applikasjoner med flere lag – og deretter gjenta dem. Skriveren husker «oppskriften» til neste gang du vil skrive ut lignende jobber, noe som sparer innstillingstid og automatiserer produksjonsprosessen.

I tillegg til Arizona 2300-serien lanserer Canon også Arizona Xpert versjon 2.1. Med nye funksjoner og «oppskrifter» for forbedret produktivitet kan programvaren skrive ut omriss for medier på utskriftsbordet for perfekt posisjonering uten teiping eller maskering. Arizona Xpert 2.1 støtter «oppskrifter» for utskrifts- og kuttearbeidsflyter via integrering med Zünd kutteprogramvare. Omfattende automatisering sørger for at tosidig utskrift og utskrift over flere paneler nå er enklere enn noen gang. Ingen feil, og dermed mindre svinn. Med programvaren kan utskriftsleverandør og designer enkelt utveksle «oppskrifter», slik at de kan se sluttproduktet i 3D-vsining i Adobe Creative Suite og redusere risikoen for designfeil til et minimum.

Bærekraftig design

Arizona 2300-serien har LED-UV-herding med 40 prosent lavere energiforbruk sammenlignet med andre planskrivere takket være skriverens raske oppstart (ingen oppvarmingstid), lampens lange levetid og tilkobling til vanlig strømnett. Skriveren har også lavt blekkforbruk med snittforbruk på 8ml/m², inkludert vedlikehold.

Arizona 2300-serien produseres i Tyskland og har TÜV (Technischer Überwachungsverein)- og DGUV (Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung)-godkjenning som bekrefter at produktserien oppfyller gjeldende krav til miljøpåvirkning og trygt arbeidsmiljø i tråd med gjeldende HMS-lovgivning. UV-blekket er UL GREENGUARD GOLD-sertifisert, noe som betyr at utskriftene er egnet for bruk i skoler, hoteller og sykehus.

For å sikre at skriver-rommet oppfyller kravene til ventilasjon kan skriveren utstyrets med et luftfiltreringssystem som tilleggsutstyr, hvilket bidrar til et sunt innemiljø på arbeidsplassen.

En ny dimensjon av muligheter

Oppnå førsteklasses utskriftskvalitet utskrift etter utskrift på et stort utvalg utskriftsmedier med høy produksjonshastighet takket være modus for utskrift av lyse toner, kompensasjon for pikselplassering, forbedret rastermønster og tredjegenerasjon av den prisbelønte VariaDot-skrivehodeteknologien. Er du på jakt etter optimal konfigurasjon for lønnsomme applikasjoner, kan du øke antallet blekkanaler (fra fire til seks og opptil åtte kanaler) – inkludert skarpeste hvitt og krystallklar blank lakk.

Møt kundenes etterspørsel etter utskrift på harde plastmaterialer, som akryl, polykarbonat og styren. Med tilleggsmodulfor rullmedier kan du benytte et stort utvalg av rullmedier, inkludert tynne og varmesensitive utskriftsmateriale på opptil 220 cm. Det gjør at du enkelt kan veksle mellom utskriftsjobber på stive og fleksible utskriftsmedier uten maskinklargjøring. Døgnkontinuerlig produksjon er mulig med trygg og ubemannet utskrift om natten med mulighet for helautomatisert arbeidsflyt med automatisk inn- og utmating av medier.

Ønsker du å legge til en ny dimensjon i produksjonen? Arizona 2300-serien kan utvides med Canons Touchstone-programvare for utskrift av ulike tekstureffekter, som åpner for produksjon av interiørprodukter som tapet og møbelpaneler, og funksjonelle applikasjoner som punktskrift, som skrives ut med opphøyde tekstureffekter.

Dirk Brouns, Vice President, Large Format Graphics og Martijn van Hoorn, Senior Vice President Research & Development for Canon Production Printing, sier: «Markedet for grafisk storformatutskrift drives av innovasjon, og vi satser for fullt på forsknings- og utviklingsprogrammet for våre Arizona-planskrivere. Med Arizona 2300-serien introduserer vi ny, banebrytende planskriverteknologi – et unikt luftstrømsystem som gir kundene enklere arbeidsflyter og effektiviserer produksjonsprosessene. Vi er glade over denne produktlanseringen som vil skape nye vekstmuligheter for kundene våre.

Wouter Derichs, Sales & Marketing Director, Large Format Graphics hos Canon Europa: «Vi er sikre på at Arizona 2300-serien vil gi kundene våre mulighet til å øke fortjenesten, utvide produkttilbudet og utnytte  nye markedsmuligheter og samtidig oppnå suveren driftseffektivitet. Med tilskuddet av denne nye serien med planskrivere i utvalget sammen med våre rull-til-rull Colorado-skrivere, tilbyr Canon et utvalg storformatløsninger som dekker alle typer kundebehov.