Den nye tapetfabrikken i Tønsberg

Tapetfabrikken på Vallø ved Tønsberg hadde sin storhetstid i første halvdel av forrige århundre, før den ble lagt ned på 1980-tallet. Nå vokser det frem en helt ny tapetfabrikk i den vakre kystbyen, kanskje kommer det en ny storhetstid?

Kjente tapetmønstre i ny produksjon

Hos Cicero Digital og Grafisk i Tønsberg inngår nå «mønsterrapporter» og «jarekanter» i det daglige vokabularet. Den grafiske bedriften har inngått et samarbeid med Jan Raaen fra familieeide Vallø Tapetfabrik, det innebærer at «Bergensk skipperstuetapet» og hundrevis av andre tradisjonsrike tapetmønstre nå kan produseres og leveres av Cicero, med helt nye teknikker. Vi la turen innom «den nye tapetfabrikken» i Tønsberg, og vi kan umiddelbart avsløre at vi lot oss imponere. Ikke minst over grundigheten i arbeidet som legges ned, og at Arne Bülow-Berntzen og teamet hans sikter mot det aller øverste kvalitetssjiktet.

– Joda, det kunne sikkert vært fristende å ta noen snarveier, for eksempel ved å velge rimeligere teknologi, dårligere materialer eller jukse litt ved rentegning av mønsteret i eksempelvis Skipperstuetapeten. Men ambisjonen er at kvaliteten skal være i toppsjiktet, med autentiske mønstre, derfor legger vi ned mye arbeid i rentegning og vi satser på tapetmaterialer av kvalitet som de profesjonelle håndverkerne verdsetter, forteller Arne.

Digital produksjon av tapeter

Tapetfabrikken på Vallø gjennomlevde både branner og bomberegn under andre verdenskrig, på det meste sysselsatte den 60-70 personer, og i perioder var den nærmest enerådende på tapetproduksjon i Norden. Cicero har overtatt mange av trykk- og pregevalsene fra fabrikken, men Cicero-sjefen forsikrer at disse ikke skal inn i produksjonshallen.

De hører nok heller hjemme i avdelingen for nostalgi og historie, for i fremtidens tapetproduksjon er det ny, digital produksjonsteknikk som gjelder. Vi har etablert en produksjonslinje med Canon Colorado som trykkmaskin og Fotoba-teknologi for automatisk skjæring og opprulling av tapetrullene. Kapasiteten kan vi enkelt øke med flere Colorado-plottere, forteller han, mens sønnen Mathias overvåker produksjonen.

Nye markeder

Når man beveger seg inn i nye markeder, er det ikke bare i produksjonen det må endres, likeledes må salg og markedsføring tilpasses nye kundegrupper. Hos Cicero er ny nettbutikk for valg av mønstre og bestilling av tapeter utviklet og klar for lansering, og dialogen med interiørarkitekter, interiørkjeder, eiendomsutviklere og andre er forlengst i gang. Samme uke som vi besøker bedriften, arrangeres det workshop med ulike bransjeaktører. For Cicero er det nære knytninger til Jan Raaen, tredje generasjon fra Raaen-familien som drev den opprinnelige tapetfabrikken gjennom 80 år, som har vært utgangspunktet for satsningen på tapetproduksjon. De opprinnelige prøvemappene med originaltapeter er gjennomgått én for én, hundrevis av timer er lagt ned i rentegning, og de har til og med skrapt seg gjennom gamle tapetlag i gamle bygninger for å kunne gjenskape gamle mønstre på best mulig måte.

– Vi kan produsere de opprinnelige mønstrene slik de var, men vi kan også gjenskape dem med helt nye farger etter kundens ønsker, forteller Arne, som tidlig i prosessen erfarte at markedets kvalitetskrav er ekstremt høye.

– Tenk deg at tapetsereren starter i et hjørne, og når han kommer tilbake dit etter å ha fullført fire vegger, så stemmer ikke fargen eller mønsteret. «Mønsterrapporten» er startpunktet for mønsteret i hver tapetremse, og rapportene må stemme 100 prosent hele veien. En stor fordel med digital produksjonsteknologi er at vi kan produsere tapeter med mønsterrapporter tilpasset rommets takhøyde, slik at den neste tapetremsen hele tiden starter med riktig mønster for håndverkeren. Det betyr at vi med ny teknologi faktisk kan forenkle arbeidet for håndverkeren, forklarer «den nye tapetsjefen» i Tønsberg.

Ny storhetstid for tapetproduksjon?

Så da snakker vi virkelig om en ny storhetstid for tapetproduksjon i Tønsberg?

– Det er målet, og vi har alt som skal til for å produsere store volumer og tilfredsstille et kravstort marked. Samtidig tar vi det gradvis og bygger erfaring hele veien. Denne satsningen er utrolig spennende, og det er spesielt artig hvis vi kan videreføre industritradisjonene her fra byen, avsluttes det fra familiebedriften i Tønsberg.