Når du kun har én sjanse, så utnytt den maksimalt med nye Speedlite EL-1 fra Canon

Oslo, 14. oktober 2020 – Canon lanserer i dag Speedlite EL-1, en blits med høy ytelse som leverer konsekvente og pålitelige resultater, også i krevende opptaksforhold takket være robust og værbestandig design. Med flere styrkeinnstillinger – fra full styrke og helt ned til 1/8192 – gir allsidige Speedlite EL-1 fotografene større kontroll og mer presis lyssetting slik at de kan skape nøyaktig det uttrykket de vil ha. Rask oppladningstid på 0,1 til 0,9 sekunderᶦ, og strøm fra en nyutviklet, kraftig Canon LP-EL-batteripakke gir profesjonelle fotografer mulighet til å jobbe raskere og lenger. I kombinasjon med Canons nyeste profesjonelle speilreflekskamera og speilløse kamera – EOS-1D X Mark III og EOS R5 som høster lovord for sin hastighet og bildekvalitet, gir Speedlite EL-1 fotojournalister, sports-, natur- og bryllupsfotografer mulighet til å fange de dyrebare øyeblikkene. Som bevis på den profesjonelle ytelsen er Speedlite EL-1 den første Speedlite-blitsen som kan skilte med en «rød ring » – Canons kjennemerke for L-seriens profesjonelle bildekvalitet.

Høy ytelse

Speedlite EL-1 oppnår konsekvent kraftig blits som sikrer at fotografer kan fange øyeblikket, uansett opptaksscenario. Med kraftig effekt og lang rekkevidde har Speedlite EL-1 konkurransedyktig ledetall på GN60, som også lyser opp objekter langt unna. Speedlite EL-1 kan skilte med høyeste ytelse blant Canons blitser med kapasitet for opptil 170ii kontinuerlige avfyringer i en serie med full blitsstyrke uten overoppheting og med rask blitsopplading på 0,1 til 0,9 sekunder1 – perfekt til fotografering av for eksempel rød løper-arrangementer.

I situasjoner med kontinuerlig opptak over tid er det helt avgjørende at fotografen kan stole på utstyret. Med batterinivåindikator på Canon LP-EL-batteripakken kan profesjonelle fotografer si farvel til «batteriangsten». Litiumionbatteriet er synonymt med kapasitet og pålitelighet og gir ca. 335 avfyringer med full blitsstyrke. Speedlite EL-1 er i tillegg utstyrt med aktivt kjølesystem med intern vifte som sørger for konsekvent blitsytelse under lange opptaksøkter, noe som for eksempel er perfekt til bryllupsfotografering. I CSP-modus (serieopptaksprioritet) senkes blitsstyrken automatisk ett stopp og ISO-hastigheten økes ett stopp for å spare strøm og redusere oppladingstiden, slik at du kan holde det gående enda lenger.

Forbedret fleksibilitet og kontroll

Speedlite EL-1 er en allsidig blits med større valgfrihet og bedre kontroll slik at du kan skape nøyaktig det uttrykket du vil ha. Speedlite EL-1 er Canons første blits som er utstyrt med tofarget LED-modelleringslys som gir deg mulighet til å se hvor og hvordan blitslyset faller på motivet, slik at du kan gjøre nødvendige justeringer for fargetemperatur og lysstyrke. Med en ny lavstyrkeinnstilling ned til 1/8192 kan du styre blitsstyrken i 14 trinn, for eksempel til makrofotografering der det kun trengs ørlite lys eller når du tar portrettbilder og balanserer eksponeringen mot en kveldshimmel. Videre er det mulig å koble Speedlite EL-1 sammen med opptil 15 andre blitser for ytelse på studionivå. Trådløs overføring åpner for en rekke kreative muligheter, nå inkludert synkronisering på andre lukkergardiniii som gir mulighet for mer kunstneriske uttrykk. Ved å bruke minnefunksjonen for blitseksponering (FE) kan Speedlite EL-1 lagre den siste E-TTL-blitsinnstillingen, slik at du kan bytte til manuell blitsmodus og gjøre mindre justeringer for innstillingene etter behov for et raskt og konsekvent oppsett.

Pålitelig og solid konstruksjon

Speedlite EL-1 er konstruert for å tåle utfordrende værforhold, som kraftig regn, og har tilsvarende værforsegling som kameraene i Canons EOS-1D X-serie. Blitsen har samme elektroniske kontaktmekanisme som populære Speedlite 600EX II-RT og har funksjon som beskytter mot støv og to kommunikasjonslinjer for backup-kommunikasjon mellom kamera og blits for å hindre feilaktig avfyring. Det nye xenon-blitslyset gir forbedret holdbarhet, nøyaktighet og konsekvens, noe som muliggjør lavstyrkeblitsen.

Intuitiv design, enkel betjening

Speedlite EL-1 er utviklet for å matche ytelsene til flaggskipkameraer som EOS-1D X Mark III og EOS R5, og har et nytt brukervennlig grensesnitt og joystick som gjør det raskt og enkelt å navigere i menyen og endre innstillinger. LCD-skjermen er forbedret med hvitt bakgrunnslys og hvit tekst mot svart bakgrunn slik at det er enkelt å se innstillingene, også i svakt lys. Blitshodet kan nå vippes 120 grader som gir enda flere muligheter for indirekte blits, og blitslyset kan blant annet rettes bakover for å skape en mykere lyssetting. Speedlite EL-1 leveres med adapter for indirekte blits og to fargefiltre som utgjør et perfekt verktøysett for portrettfotografer. Den nye Canon LP-EL-batteripakken er spesialutviklet for Speedlite EL-1 og leverer eksepsjonell ytelse. Batteripakken er kompatibel med den samme LC-E6/LC-E6E-laderen som brukes til mange av Canons eksisterende kameraer.

Du finner mer informasjon om Speedlite EL-1 og Canon LP-EL-batteripakken på:

Nøkkelfunksjoner for Speedlite EL-1:

• Rask oppladningstid på ca. 0,1–0,9 sek1
  • Værbestandig design
  • Flere styrkevalg med effekt så lav som 1/8192
  • Kraftig batteri som gir 335 bilder med full blitsstyrke
  • Ledetall på 60

Anbefalt pris Speedlite EL-1 er 13699,- NOK
Anbefalt pris Batteri LP-EL er 1499,- NOK
Salgsstart for Speedlite EL-1 vil være slutten av januar 2021

i 1/8192 til 1/1 oppladningstid for avfyring.
ii Ved 23 °C med viften satt til PÅ og før blitsen når avfyingsbegrensningsnivå 1, uten påmonterte blitsadaptere (serier på opptil 160 avfyringer med full styrke med blitsen zoomet fra 150–200 mm).
iii Krever kanskje oppdatering av kameraets fastvare.