Canons bærekraftsarbeid belønnes med EcoVadis Gold-klassifisering

Oslo, februar 2021 – Canon, en av verdens ledende leverandører av bilde- og utskriftsteknologi, har mottatt EcoVadis Gold-sertifisering for sitt bærekraftsarbeid for sjette år på rad, noe som plasserer Canon blant de øverste 3 prosentene av selskaper på verdensbasis.

EcoVadis Rating vurderer selskaper på tvers av en rekke områder som er sentrale for å oppfylle bærekraftsmål. Dette inkluderer miljø, arbeids- og menneskerettigheter, etikk og bærekraftig innkjøp. Den siste rapporten fra EcoVadis trekker frem at Canon gjør det svært godt på alle disse områdene, og særlig når det gjelder miljøpraksis.

Canon roses for å utvikle produkter som er enkle å resirkulere, samt for tiltakene de har iverksatt for å redusere energiforbruket og CO2-utslippene. Denne nyheten følger Canons nylige lansering av siste tilskudd i selskapets etablerte utvalg av refabrikerte enheter – imageRUNNER ADVANCE EQ80 4200 Series og 6275i.

Stuart Poore, EMEA Director for Sustainability and Government Affairs, sier: «Som selskap er vi forpliktet til å sette søkelys på bærekraft i alt vi gjør. Det at vi får EcoVadis' Gold-sertifisering for sjetteår på rad er et bevis på det. Det viser også partnerne og kundene våre at vi er en ansvarlig aktør når det gjelder bærekraft.

Canons bedriftsfilosofi bygger på det japanske ordet «Kyosei» som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. Dette utgjør selve kjernen i arbeidet og danner grunnlaget for Canons forpliktelse til å opptre ansvarlig i hele forsyningskjeden, i lokalsamfunnene der vi driver virksomhet og gjennom produktene vi utvikler.

EcoVadis har til nå vurdert over 75 000 handelspartnere i 150 land med sin unike CSR-metode som bygger på internasjonale standarder for miljø- og samfunnsansvar, blant annet GRI (Global Reporting Initiative), FNs Global Compact og ISO 26000.