Canon utvider imagePRESS V-serien med flaggskipene V1350 og V900

Oslo, 18. oktober 2022 – Canon lanserer i dag to nye tilskudd i imagePRESS V-serien med flaggskipet V1350 og lillebroren V900. V-serien er den nyeste utviklingen i den svært populære imagePRESS-serien og setter en ny standard for effektiv tonerbasert produksjonstrykking. Med V-seriens tekniske forbedringer som tar ytelsen til et nytt nivå og gir enda bedre brukervennlighet, kan både profesjonelle trykkerier og hustrykkerier håndtere produksjonsutfordringer og møte kundenes etterspørsel etter dynamisk trykk av høy kvalitet og stramme tidsfrister.

imagePRESS V-serien inneholder nå modeller for ethvert kommersielt trykkeri eller hustrykkeri uavhengig av størrelse og trykkebehov. Serien består av avanserte tonerbaserte digitale produksjonspresser med mer automatisering som gjør dem operatørvennlige. De har også et stort utvalg mate- og etterbehandlingsmuligheter i tillegg til sømløs integrering med arbeidsflytløsninger via PRISMAsync- eller EFI Fiery-kontroller. V1350 slår følge med imagePRESS V1000, en produksjonspresse i mellomsegmentet som kom på markedet i juni i år, og kan skilte med høyeste trykkehastighet, produktivitet og holdbarhet i imagePRESS-utvalget. V900 er beregnet på lavere produksjonsvolumer og tilbyr det mest omfattende utvalget av trykksaker som kan produseres på en slik kompakt enhet. De nye modellene er svært solid bygget, har fokus på bærekraft og er konstruert for kontinuerlig, pålitelig produktivitet, konsistent og stabil fargegjengivelse samt svært presis forside-til-baksideregistrering.

imagePRESS V1350 – høyeste produktivitet i klassen

Toppmodellen imagePRESS V1350 leverer eksepsjonell ytelse og høyeste produktivitet i sin klasse for fargepresser. Med en topphastighet på 135 sider i minuttet produserer den opptil 2,4 millioner A4-sider i måneden og har i løpet av levetiden en samlet produksjonskapasitet på 72 millioner A4-sider takket være den robuste konstruksjonen. Vakuumbasert papirmating, flatere transportbane, avansert POD-SURF-enhet (Print on Demand-Surface Rapid Fusing) og integrert kjølesystem støtter lange perioder med kontinuerlig kvalitetstrykking i høy hastighet uten papirstopp. Det gir kommersielle trykkerier og hustrykkerier mulighet til å produsere komplekse jobber raskere og i større volum uten kompromiss.

V1350 leverer offset-kvalitet fra første til siste ark i hver eneste jobb, uavhengig av opplag. Multi-DAT-systemet for fargekorrigering sørger automatisk for fargestabilitet, også under kontinuerlig trykking, med det integrerte spektrofotometeret som automatiserer presise fargejusteringer ved behov. V1350 er utviklet for produksjon av høykvalitets trykkprodukter som brosjyrer, hefter, lange bannere og kort, og kan skilte med klassens mest nøyaktige forside-til-baksideregistrering (0,5 mm) takket være avanserte registreringsteknologier.

imagePRESS V135 støtter det største utvalget av medietyper (60–500 g/m2) i en fargepresse og et større spekter av papirtyper (inkludert strukturert og syntetisk). Serien er også kompatibel med det eksisterende utvalget av integrert etterbehandlingsutstyr fra Canon og ledende teknologipartnere. Dette gir grafiske virksomheter mulighet til å tilby kundene sine digital trykking av et stort utvalg produkter i alle opplagsstørrelser.

imagePRESS V900-serien – produksjonspresser for lavere volumer og større produktfleksibilitet

imagePRESS V900 series er inngangsmodellen i V-produktserien og er velegnet til månedlige produksjonsvolumer på opptil 500 000 A4-sider. Serien inneholder tre ulike modeller – V900, V800 og V700 som har en maksimal hastighet på henholdsvis 90, 80 og 70 sider i minuttet – og er myntet på travle produksjonsmiljøer med krav om konsistent, høy kvalitet, produktivitet og medievalg dag etter dag.

V900 er den mest kompakte maskinen i V-produktserien og tilbyr klasseledende variasjon i produktspekteret takket være støtte for et stort utvalg medier som vanlig papir på 52 g/m2, bestrøket papir på 70 g/m2, tykke medier på 350 g/m2, smale konvolutter, automatisk tosidig trykking av bannere på 762 mm og ensidige bannere på 1,3 m, samt trykking på preget og syntetisk papir. Modellen har dessuten den nyeste vakuumteknologien som tilpasser sugekraften etter papirtykkelsen og gir stabil transport av tykt papir. Den har også matevalser og forsterkede transportvalser som gir forbedret transportstabilitet for tynt, tykt og kort papir, noe som utvider utvalget av medier som kan brukes og hindrer at papiret kjører seg fast.

V900 er videre utstyrt med nye tids- og arbeidsbesparende funksjoner for automatisering som gir enklere betjening uten behov for spesialkompetanse. Med tosidig fargeskanner som tilleggsutstyr kan enheten foreta raske justeringer av forside-til-baksideregistrering før trykking (med imponerende presisjon på 0,8 mm), fargegradering, fargetetthet og sekundær overføringsspenning som sikrer høy kvalitet, også på medier med tekstur. Brukeren kjører trykte justeringsdiagrammer gjennom den automatiske dokumentmateren, som er en del av den tosidige fargeskanneren, og nødvendige justeringer gjøres automatisk. Andre tidsbesparende funksjoner på V900 omfatter varsler som gir operatørene beskjed når det snart er behov for påfyll av forbruksartikler.

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print hos Canon Europa sier: «Med de nye tilskuddene V1350 og V900 i imagePRESS V-produktserien kan både kommersielle trykkerier og hustrykkerier jobbe bedre og raskere og tilby kundene flere typer trykkprodukter med høy verdi. imagePRESS V-serien bygger på avansert og velprøvd patentert teknologi, er utviklet ut ifra kundetilbakemeldinger og har et friskt perspektiv på design. Resultatet er en pålitelig løsning som gir grafiske virksomheter mulighet til å produsere et stort spekter av produkter på en enkelt trykkpresse. Serien byr også på flere automatiserte funksjoner, et stort spekter av mate- og etterbehandlingsmuligheter og enkel arbeidsflytintegrering. Med applikasjoner som PRISMAsync Remote Manager, kan du fjernstyre produksjonen og sende, overvåke og administrere jobber på tvers av én eller flere maskiner. Du kan i tillegg bruke PRISMAlytics Dashboard til å få innsikt, overvåke og analysere ytelsesindikatorer (KPI-er), optimalisere ytelsen og øke lønnsomheten og få fordelen av mindre manuell betjening, mindre svinn og økt produktivitet. Med større fleksibilitet i produksjonen kan grafiske virksomheter ta på seg mer arbeid, tilby kundene mer støtte og skape vekst i virksomheten.

imagePRESS V-serien har kontroller for opprettholdelse av konsistent fargegjengivelse i sanntid og fås med ekstrautstyr som sensorenheten og inspeksjonsenheten, som gir ytterligere automatisering av kvalitetskontrolloppgaver.

Nye imagePRESS V1350 kommer for salg hos Canon og akkrediterte partnere i første halvår 2023, mens V900 er tilgjengelig fra desember 2022.