Canon og Norconsult gjør avtale verdt 15 millioner NOK

Fra venstre: Kjetil Bakke, Head of Business Applications hos Norconsult, Robert Granum, Daglig leder på Canon Business Center Lysaker og Simen Teigen, Service manager på Canon Business Center Lysaker, er blitt enige om en digitaliseringsavtale. Foto: Canon.

Canon AS og Norconsult AS har signert en avtale verdt rundt 15 millioner NOK frem til 2025. Avtalen handler om å digitalisere alle Norconsults fysiske papirarkiv, på hovedkontoret og på samtlige regionale kontorer.

I avtalen mellom partene skal Canon bistå med rådgivning, pakking, transport, digitalisering og overføring av digitalt arkiv.

Papirene skal digitaliseres ved Canons europeiske skanningssenter i Tsjekkia. Der skal alt materialet også tagges med riktig metadata for at datafilene skal bli enkle å navigere i. Hele det digitale arkivet skal bli søkbart for de ansatte hos Norconsult.

– Norconsult har etter en pilot-periode og innledende prosjektfase blitt imponert og overbevist om Canons evne til raskt å sortere og digitalisere våre gamle arkiver. Alt arkivmateriale har blitt tilført metadata-sett som gjør det enkelt for oss å kunne søke og gjenfinne det gamle arkivmaterialet på en effektiv måte, sier Kjetil Bakke, Head of Business Applications hos Norconsult AS.

I Canon er de godt fornøyde med å ha signert Norconsult-avtalen.

– Canon er meget stolte av den tilliten Norconsult viser oss ved å benytte seg av oss til å digitalisere sine fysiske arkiver. Det fysiske arkivet Norconsult har i dag inneholder utrolige mengder informasjon, som kan komme både Norconsult og deres kunder til gode i lang tid fremover, sier Simen Teigen, Service manager på Canon Business Center Lysaker.

Teigen mener at alle selskaper bør digitalisere innholdet sitt. Det utgjør store og viktige verdier for selskaper i årene fremover.

– Vi tror alle selskaper i 2022 er bedre tjent med å ha et digitalisert arkiv, hvor alle dokumenter og tegninger er søkbare, enkle å navigere i, og med god kvalitet på filene. Dette tilgjengeliggjør viktig informasjon for selskapene uansett hvor du jobber fra, samtidig som det frigjør plass og senker leiekostnader av kontorareal brukt til arkivet for kundene våre, forteller Simen Teigen hos Canon.

Norconsult har vært kunde hos Canon og CBC Lysaker i over 20 år på såkalte MFP-er. Tidligere i år ble samarbeidet også utvidet til å gjelde Canons plattform for digital signatur, som Norconsult har implementert i konsernet.

-Vi er veldig stolte over vårt langvarige og gode samarbeid med Norconsult, og særlig glade for at vi sammen kan ta steg i arbeidet med deres digitale transformasjon, avslutter Robert Granum, Daglig leder på Canon Business Center Lysaker.

For mer informasjon, kontakt daglig leder Robert Granum hos Canon Business Center Lysaker på mobil 95223350 og mail robert.granum@canon.no

For mer informasjon, se også Norconsult og Startside - Canon Norge