Canon lanserer ProStream 3000-serien, neste generasjon ink-jet rotasjonspresser med høy hastighet for trykkeribransjen

HUNKELER INNOVATIONDAYS, Sveits, 27. februar 2023 – Canon lanserer i dag ProStream 3000-serien, som er neste generasjon av selskapets ink-jet rotasjonspresser med høy hastighet til kommersiell trykking. Den nye ProStrem 3000-serien bygger på den etablerte ProStream-teknologiplattformen og leverer offset-kvalitet. Den har støtte for et bredere utvalg av medier og har høyere trykkehastighet, også på tykt papir. Resultatet er digital trykking av et større spekter kommersielle trykkejobber i imponerende hastighet.

ProStream R2_1

Innsiden av Canon ProStream 3000-serien

ProStream R2_2

Canon ProStream 3000-serien er en ink-jet rotajonspresse for trykkeribransjen

Med støtte for flere medier blir det enda enklere for grafiske virksomheter, inkludert kommersielle og nettbaserte trykkerier, forlag og spesialister på fotoprodukter, å flytte store volum av kvalitetskrevende oppdrag fra offset og eldre teknologier. Med ProStream får brukerne alle fordelene av en komplett ende-til-ende-løsning for de fleste produktområder – fra adressert reklame og bøker til postkort, plakater og kalendere.

Serien består av to modeller – ProStream 3080 med 80 meter i minuttet og ProStream 3133 med 133 meter i minuttet. De nye modellene leverer ProStreams anerkjente høye trykkvalitet på bredder opptil 558 mm og lengder opptil 1524 mm. Den nye ProStream-serien kan trykk opptil 11 3000 4/4 B2-ark i timen eller 1790 4/4 A4-bilder i minuttet. Det tilsvarer 58 millioner A4-trykk i måneden på et stort utvalg utskriftsmedier, blant annet standard bestrøket og ubestrøket offset-papir og papir spesialtilpasset blekkutskrift i tykkelser opptil 300 g/m2, uten at produksjonshastigheten må senkes for tykkere medier.

ProStream 3000-serien er utstyrt med forbedret tørkesystem som gjør det mulig å trykke på et stort spekter av medier. Tørkesystemet bygger videre på suksessen til ProStream 1000-serien, der mediet flyter i en luftstrøm gjennom hele papirbanen. Det beskytter papiroverflaten gjennom hele produksjonsprosessen. ProStream 3000-seriens nye asymmetriske design tørker alle jobber jevnt og på en kontrollert måte uten å være i kontakt med papiret. Det sikrer eksepsjonell kvalitet selv for de mest ripesensitive mediene.

Konsekvent høy kvalitet med korrekte farger takket være 1200 dpi piezoelektrisk skrivehode, kombinert med velprøvd vannbaserte blekk som inneholder polymerpigment samt Smart ColorGrip. Med Smart ColorGrip kan mengden ColorGrip-middel tilpasses for spesifikke områder på siden og justeres for høy eller lav blekkdekning, noe som gir optimalt resultat. Smart ColorGrip er nå også tilgjengelig som ekstrautstyr for ProStrem 1000-serien. Canons integrerte kvalitetskontroll, et avansert kamerasystem, sørger også for automatisk kvalitetssikring. Det gjør at operatørene bruker mindre tid på kvalitetskontroll og forbedrer produktiviteten.

Takket være et enda mer effektivt tørkesystem, bruker den nye ProStream-serien mindre strøm enn 1000-serien. ProStrem 3000-serien er dermed et praktisk valg og bedre tilpasset den elektriske infrastrukturen i mindre grafiske virksomheter. Tørke- og kjøleenhetene og strømforsyningen har dessuten fått en annen plassering i de nye modellene, noe som gir enklere tilgang og betjening for operatørene.

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print hos Canon Europa sier «Kunder over hele verden har allerede tatt godt imot ProStreams eksepsjonelle produktivitet av alt fra bøker til adressert reklame av høy kvalitet – med minimalt svinn og svært høy oppetid.»

«Med lanseringen av den nye ProStrem 3000-serien styrker vi denne populære plattformen ytterligere med hastigheten, effektiviteten og mediefleksibiliteten som trykkeriene trenger for å stimulere til vekst. Forbedret produktivitet for en rekke produktområder betyr at brukerne nå trygt kan flytte flere offsetoppdrag og andre trykkejobber over til digitaltrykk, og dermed korte ned produksjonstiden, minske klargjøringstiden og makulatur, gjøre dagens fallende opplag mer lønnsomme og oppfylle merkevareeiernes krav om raskere leveranse.

Den første ProStream 3000-pressen blir installert hos Pixartprinting Group i Italia og kompletterer deres eksiterende oppsett med tre ProStream 1800-presser for å bygge bro over selskapets eksisterende offset- og digitale B2-tonerteknologier, uten at det går på bekostning av kvaliteten. Pixartprinting Groups Chief Manufacturing Officer, Alessio Piazzetta, sier: «Produktene våre trykkes kun på de mest avanserte maskinene. Siden vi fikk på plass den første ProStream-pressen i 2018 har vi kunnet optimere produksjonen enda mer ved å velge det mest kostnadseffektive systemet baserte på variablene for den aktuelle jobben. De største fordelene er økt produktivitet og effektivitet og at teknologien er så brukervennlig.»

Basert ProStream-teknologiens positive kommersielle effekt har Pixartprinting bestemt seg for å styrke ink-jet produksjonen ytterligere ved å investere i neste generasjons presse, for å møte selskapets OEE-krav (overall equipment effectiveness) og flytte flere jobber over til ink-jet fra offset.

ProStream 3000-serien har verdenspremiere på Hunkeler Innovationdays (27. februar til 2. mars i Luzern i Sveits), der den stilles ut og demonstrerer liveproduksjon av en rekke ulike trykkprodukter. Den nye serien er allerede tilgjengelig hos Canon og hos Canons autoriserte kanalpartnere, avhengig av land.

Du finner mer informasjon om Canon ProStream 3000-serien her https://canon.sm/prostream-pr

Du finner hele casestudien om Pixartprintings erfaring med ProStream-teknologien her https://www.canon-europe.com/business/insights/case-studies/pixarprinting-maintains-competitive-edge/