Canon oppdaterer utvalget av sort-hvitt produksjonsmaskiner med nye varioPRINT 140 QUARTZ

Med varioPRINT 140-seriens velprøvde teknologi og moderne design gir den nye QUARTZ-modellen grafiske virksomheter og servicesenter/hustrykkerier mulighet til å oppgradere hastigheten midlertidig i forbindelse med produksjonstopper. Den nye modellen kan også utvides med en Form Assist-modul som ekstrautstyr, noe som gir flere produksjonsmuligheter.

Grieg_press release image_product.jpg

Canon has refreshed its monochrome printer range with the launch of the new varioPRINT 140 series QUARTZ

varioPRINT 140-serien, som ble lansert i 2017, har vært en markedssuksess med over 2200 installerte enheter i Europa, Midtøsten og Afrika. Nye varioPRINT 140 QUARTZ er beregnet på små til mellomstore produksjonsmiljøer som i snitt trykker 80 000 til 800 000 A4-sider i måneden. varioPRINT 140 QUARTZ har en konstruksjon som sikrer lang levetid, pålitelig ytelse, konsekvent produktivitet og høy trykkekvalitet.

Med innføringen av en ny lisensstruktur gir Canon varioPRINT 140 QUARTZ-brukere mulighet til å oppgradere trykkehastigheten, permanent eller midlertidig fra 115 sider i minuttet til 130 eller 140 sider i minuttet. Dette gir større fleksibilitet, og gjør virksomhetene bedre rustet til å håndtere svingninger i markedet og produksjonsvolumet. Dette gir mulighet til å øke produksjonskapasiteten opp til 2,3 millioner A4-sider i måneden, for å ta unna sesongbaserte produksjonstopper. Den midlertidige lisensen tilbys på månedsbasis, og kan forlenges så mange ganger som nødvendig i løpet av skriverens levetid.

Det er også mulig å utvide utvalget av medier som støttes, med en Form Assist-modul som ekstrautstyr. Modulen monteres i papirmagasinet og øker kapasiteten for spesialprodukter med ujevn tykkelse, som ark med pålimt bankkort, foldede medier og medier med bilag.

varioPRINT140 QUARTZ har ikke ozonutslipp og er designet for å gi minst mulig toneravfall. Takket være HeatXchange™-teknologien blir varmen som genereres under tonerfikseringen, overført til etterfølgende sider som trykkes. Det sparer energi samtidig som den lave fikseringstemperaturen gjør det mulig å trykke på et bredt spekter av medier.

QUARTZ-modellen leveres med en Canon PRISMAsync- rip med arbeidsflyt som standard. Det gir intuitiv betjening og mulighet til å planlegge produksjonen opptil 8 timer i forkant. Operatørene varsles i god tid når det er behov for påfylling av toner eller medier, og når det er ferdige produkter som må fjernes fra maskinen, slik at produksjonen kan gå uten avbrudd.

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print hos Canon Europa sier «Digitaltrykksektoren har en tendens til å fokusere på fargetrykk, men sort-hvitt-produksjon vil fremdeles utgjøre en betydelig del av det totale produksjonsvolumet både i dag og i årene fremover. Mange grafiske virksomheter og servicesenter/hustrykkerier trenger en kraftig sort-hvitt-produksjonsmaskin som leverer kvaliteten, produktiviteten og brukervennligheten som kreves til produksjon av ofte tidskritiske produkter. Siden lanseringen i 2017 har tusenvis av brukere tatt godt imot varioPRINT 140-serien, og den påliteligeproduksjonskapasitet den gir. Det blir stadig mer utfordrende å forutsi produksjonsmengden, og derfor gir vi brukerne mulighet til å oppgradere produksjonshastigheten i perioder. Med denne fleksibiliteten kan kundene investere i trygg forvissning om at de kan øke kapasiteten i ekstra travle perioder.»

Nye varioPRINT 140 QUARTZ vil være i salg hos Canon og akkrediterte partner fra april 2023.