Canon utvider den populære varioPRINT-serien med B3-blekkpresser med varioPRINT iX1700

Oslo, 12. oktober 2023 – Canon, ledende produsent av blekkbaserte produksjonspresser, annonserer i dag en teknisk forhåndsvisning av Canon varioPRINT iX1700 på Canon Expo i Yokohama i Japan som går av stabelen 19.-20. oktober 2023. Den nye arkmatede blekkpressen er myntet på kommersielle trykkerier og hustrykkerier som krever høy produktivitet og stabil høy kvalitet. Trykkpressen inneholder både velprøvde og nyutviklede Canon-teknologier, og trykker hele 170 A4-sider i minuttet. I Europa vil besøkende på Canons stand på Drupa 2024 (hall 8A, stand B41) være blant de første som får se nærmere på varioPRINT iX1700.

varioPRINT iX1700_LeftCG_07

Nye Canon varioPRINT iX1700 arkmatet blekkpresse

Mogami_FrontCG_01.jpg

Nye Canon varioPRINT iX1700 trykker opptil 170 A4-sider og 73 B3-sider i minuttet

Mogami_RightCG_13

Canon varioPRINT iX1700 er utstyrt med Canons nyutviklede skrivehode og blekk

Utviklet for kommersielle trykkerier og hustrykkerier

Canon jobber kontinuerlig med å hjelpe sine kunder med å tilpasse seg utviklingen og stadig nye trender i bransjen, som for eksempel økende etterspørsel etter trykk i mindre opplag og økt automatisering. Den splitter nye varioPRINT iX1700 B3-plattformen samler Canons ekspertise innen blekkbasert trykk på enkeltark, fra selskapets forsknings- og utviklingssentre i Japan, Tyskland og Nederland. Med en hastighet på opptil 170 A4-sider i minuttet, er den nye pressen beregnet på produksjonsvolum i segmentet mellom Canons tonerbaserte flaggskip, imagePRESS V1350, og blekkbaserte varioPRINT iX2100/3200. Nyheten kompletterer slik sett Canons produkttilbud til miljøer med høye produksjonsvolum.

Innovativt skrivehode og blekkteknologi for høy kvalitet

varioPRINT iX1700 er utstyrt med innovativt skrivehode med høy oppløsning på 2400 x 1200 dpi og et nytt sett med blekk til produksjon av blant annet markedsføringsmateriell, bøker og forretningskommunikasjon av høy kvalitet. Det nye vannbaserte polymerblekket har høy pigmentmetning og produserer et stort fargespekter. Blekkstrålen påføres mediet etter kondisjoneringsvæsken, som binder pigmentene til mediet i et svært tynt lag. Resultatet er trykk med høy fargegjengivelse, der den naturlige strukturen i mediet bevares, noe som åpner for produksjon av materiell som vanligvis blir produsert med offsettrykking. Den nyutviklede mekanismen for registreringskorrigering retter opp skjevt papir og horisontal forskyvning, og sørger for hurtig og svært presis bildejustering.

Effektiv og pålitelig

Den allsidige pressen trykker opptil henholdsvis 170 A4-sider og 73 B3-sider i minuttet. For å maksimere produktiviteten er vedlikehold av skrivehodet og kvalitetskontroll automatisert. I tillegg er skrivehodene utstyrt med en teknologi som sørger for at blekket sirkulerer i en presis bane til printhodene for stabil trykking. Takket være det nye blekket som Canon har utviklet spesielt for det nye skrivehodet, og vakuummating sikrer pålitelig mating av mediene, kan varioPRINT iX1700 håndtere et bredt utvalg medier. Operatører og serviceteknikere har enkel tilgang i front på varioPRINT iX1700, og et vindu gir god oversikt over statusen for maskinen. PRISMAsync sørger for tett integrering med Canons utvalg av PRISMA-programvare for arbeidsflyt i produksjonen, i tillegg til integreringsmulighet med en rekke andre produksjonsarbeidsflyter. Det visuelle brukergrensesnittet og automatiseringsfunksjonene bidrar også til effektiv produksjon.

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print hos Canon Europa sier: «Som pålitelig kundepartner og global leder innen arkmatede blekkbaserte produksjonspresser med over 600 installerte arkbaserte enheter på verdensbasis, jobber Canon kontinuerlig med å utvikle og tilby nyskapende og avansert blekkskriverteknologi. Vi ser frem til å styrke utvalget vårt i produksjonssegmentet med denne pressen, som vil gi enda flere grafiske virksomheter mulighet til å effektivisere produksjonsprosessene, forbedre trykkvaliteten og møte kundenes ulike behov på en rask og effektiv måte. varioPRINT iX1700 gir både kommersielle trykkerier og hustrykkerier disse fordelene, samt mulighet til å tilby flere tjenester, generere mer arbeid og holde seg konkurransedyktige.

Den nye varioPRINT iX1700-pressen kommer på markedet i EMEA-regionen i 2025. Flere produktdetaljer presenteres på et senere tidspunkt.