Canon retter seg mot markedet for kvalitetsutskrifter på store formater med den nye storformatserien imagePROGRAF GP, med 7 farger og oransje og grått blekk for førsteklasses fargegjengivelse

Oslo, 15. februar 2024 – Canon lanserer imagePROGRAF GP, en ny serie storformatskrivere med 7 farger myntet på grafiske virksomheter og hustrykkerier. Serien er i første rekke utviklet for produksjon av kvalitetsplakater, men er også egnet til annen grafisk produksjon som fotoutskrift. Den nye serien består av tre modeller: imagePROGRAF GP-6600S (60"/1524 mm) og GP-4600S (44"/1118 mm) som erstatter imagePROGRAF PRO-6100S og PRO-4100S, og GP-2600S (24"/610 mm). Med det nye pigmentblekksettet LUCIA PRO II1 kan den nye serien produsere en A0-plakat på ubestrøket papir i løpet av 48 sekunder med stort fargeomfang, presis fargegjengivelse og lang holdbarhet. imagePROGRAF GP-serien vil være utstilt på Canons stand (B41-1–B41-8) i hall 8A på drupa 2024.

• Den nye imagePROGRAF GP-serien er hovedsakelig utviklet for produksjon av plakater i førsteklasses kvalitet.

• Canon lanserer imagePROGRAF GP, en ny storformatserie med 7 farger.

• Serien består av tre modeller: imagePROGRAF GP-6600S, GP-4600S og GP-2600S.

Eksepsjonell PANTONETM-dekning

Det nye blekksettet LUCIA PRO II med 7 farger, inneholder oransje blekk som gir enda klarere og mer effektfulle farger, samt grått blekk som blant annet gir mykere hudtoner. Det betyr at den nye imagePROGRAF GP-serien kan produsere en fargeskala som dekker 96 % av fargeprøveboken «PANTONE™ FORMULA GUIDE Solid Coated»2.

Forbedret holdbarhet

Den nye serien produserer mer holdbare utskrifter siden LUCIA PRO II-blekket gir mye bedre slitasjebestandighet på fotopapir. Dette innebærer mindre risiko for riper på plakater og andre utskrifter under håndtering, transport og montering. Et svært lysbestandig pigment i blekket øker dessuten fargebestandighet kraftig, slik at utskriftene kan bevares i opptil 200 år3.

Økt produktivitet

Den nye imagePROGRAF GP-serien er enkel å bruke uansett ferdighetsnivå og øker produktiviteten takket være et system som overvåker statusen for blekk og dysekontroll, forenklede innstillinger og enklere mediehåndtering. Serien har støtte for to ruller med ulike medietyper og formater samtidig, slik at brukeren automatisk kan veksle mellom utskrift på matt og blankt papir uten avbrudd i arbeidsflyten. Videre er hastigheten på den automatiske innmatingsprosessen forbedret slik at innmatingstiden er redusert med ca. 40 prosent4.

Miljøhensyn

I tråd med Canons mål om å redusere miljøavtrykket til produktene og virksomheten ved å bruke ressurser på en ansvarlig måte, minske avfallsmengden, øke effektiviteten og legge til rette for innovasjon, er det brukt mindre ekspandert polystyrenskum i emballasjen til den nye serien. Det er for eksempel brukt 89,5 %5 mindre polystyrenskum for GP-4600S sammenlignet med foregående modell. Redusert strømforbruk – 94 W eller mindre i drift og 2,2 W i standby – har i likhet med andre kriterier bidratt til at serien er rangert som «Gold»-produkt, som er den beste rangering for bildeprodukter under det amerikanske miljømerket EPEAT6 (Electronic Product Environmental Assessment Tool).

Mathew Faulkner, EMEA Director, Marketing and Innovation, Wide Format Printing Group hos Canon Europa sier: «Med lanseringen av den nye imagePROGRAF GP-serien møter vi behovet for kvalitetsplakater. GP-serien leverer den høye utskriftskvaliteten som kjennetegner imagePROGRAF, mens de nye LUCIA PRO II-blekkene gir en mye større fargeskala og leverer enestående Pantone-dekning for mer presis fargegjengivelse. Bildebestandighet er også en viktig faktor i markedet for kvalitetsplakater. Alt som produseres på de nye imagePROGRAF GP-enhetene er svært ripe- og lysbestandig, noe som øker verdien og bidrar til lang levetid. Med forbedret håndtering av utskriftsmedier og økt automatisering, er serien både mer produktiv og brukervennlig.»

Den nye imagePROGRAF GP-serien er tilgjengelig i EMEA fra mars 2024, enten direkte fra Canon eller via en av Canons autoriserte forhandlere.

Du finner mer informasjon om den nye imagePROGRAF GP-serien her:

1. Fem av de syv blekkene er nyutviklet. Det matte sorte blekket og det oransje blekket er de samme som brukes i GP-2000/4000.
  2. 96 av fargeprøveboken «PANTONE™ FORMULA GUIDE Solid Coated» ved bruk av Canons Premium Semi-Glossy Paper 2 med imagePROGRAF-skriverdriveren innstilt på [High] [Colour Correction Off].
  3. Ved bruk av Canon Heavy Coated Paper HG. Estimert holdbarhet beregnet i henhold til testmetode for lysbestandighet innendørs. Livslengdekriterier i henhold til vurderingsmetoden for digitale fargefotoutskrifter (JEITA CP-3901B) publisert av JEITA (Japan Electronics and Information Technology Industries Association).
  4. Fra 123 sekunder (forrige imagePROGRAF PRO-serie) til 73 sekunder (den nye imagePROGRAF PRO-serien).
  5. Etter vekt, GP-6600S redusert med 58,9 %. GP-2600S har ikke polystyrenskum i produktemballasjen.
  6. EPEAT er et miljømerke utarbeidet av GEC (Green Electronics Council), en amerikansk ideell organisasjon som jobber for utvikling og promotering av miljøvennlige produkter.