Canons klimaarbeid sikrer selskapet plass på CDPs A-liste

CDP-Media-Alert-Main-1

Canon melder at de får toppkarakter av den ideelle britiske organisasjonen CDP1 for selskapets åpenhet og lederskap knyttet til klimaarbeid.

CDP evaluerer selskaper og kommuner over hele verden for arbeidet de legger ned for å håndtere ulike klimautfordringer. Evalueringene er basert på opplysninger som innrapporteres i et spørreskjema, blant annet om temaer som klimaendring og forvaltning av vannressurser. Antallet målgrupper har økt fra år til år og i 2023 sendte over 24 000 organisasjoner inn informasjon gjennom spørreskjemaet. Det er tredje gang Canon får plass på A-listen i kategorien for klimatiltak. Canon var på A-listen også i 2016 og 2020.

Canons bedriftsfilosofi bygger på det japanske ordet «Kyosei», som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. Selskapet arbeider kontinuerlig med ulike klimatiltak innen fire nøkkelområder: klimaendring, ressurseffektivitet, kjemiske stoffer og biologisk mangfold. I tråd med kriteriene til SBTi2 har Canon mål om en absolutt reduksjon på 42 % for direkte og indirekte utslipp (scope 1 og 23) og 25 % reduksjon for indirekte utslipp (scope33 , kategori 1 og 113) innen 2030 med utgangspunkt i 2022.

I 2008 satte Canon seg som mål å redusere CO2-utslippene i livssyklusen for hvert produkt med 3 % år for år, og den akkumulerte reduksjonen til nå er på 44,4 %. Det gir en gjennomsnittlig årlig forbedring på 3,95 % fra 2008 til 2023. Selskapet jobber også for å oppnå netto nullutslipp i livssyklusen per produktenhet (scope 1–3) innen 2050 gjennom ulike tiltak som bruk av fornybar energi og energisparingstiltak på produksjonsanleggene og mer avansert ressurssirkulering, inkludert gjenbruk og resirkulering av produkter.

Canon vil også jobbe videre med utvikling av bedre teknologier og effektiv ledelse for å bidra til å minske CO2-utslippene i samfunnet generelt.

1. CDP er en ideell internasjonal organisasjon etablert i 2000 som tilbyr en plattform for rapportering av miljøinformasjon for virksomheterog kommuner.
  2. SBTi (Science Based Targets initiative) er et globalt initiativ som hjelper bedrifter med å sette mål for klimagassreduksjon basert på klimavitenskap. UNGC (FNs Global Compact), WRI (World Resources Institute), WWF (World Wide Fund for Nature) og CDP administrerer initiativet i fellesskap. Canons mål for reduksjon av klimagassutslipp ble godkjent av SBTi i 2023.
  3. Scope 1: Direkte utslipp (dvs utslipp som er koblet til noe virksomheten selv eier f.eks produksjonsanlegg, biler og maskiner som går på fossilt drivstoff
    Scope 2: Indirekte utslipp fra energiforbruk
    Scope 3: Indirekte Utslipp i forsyningskjeden
    Kategori 1: Kjøpte varer og produkter. Kategori 11: Bruk av solgte produkter.