CANON MED NY FABRIKK FOR Å MØTE ØKT ETTERSPØRSEL ETTER UVGEL-BLEKK

Canon har åpnet et nytt, sentralt UVgel-produksjonsanlegg i selskapets utviklings- og teknologipark i Venlo i Nederland for å møte økende markedsetterspørsel. Produksjonsvolumene for UVgel-blekk til den rull-til-rull-baserte Colorado-serien er doblet i løpet av det siste året.

I 2019 installerte Canon over 1200 Colorado-storformatskrivere med UVgel-basert rull-til-rull-utskrift hos kunder over hele verden. Canon har derfor trappet opp produksjonskapasiteten for UVgel-blekk for å kunne holde tritt med en voksende kundebase og stadig større utskriftsvolumer i rull-til-rull-segmentet.

Dirk Brouns, Vice President Large Format Graphics hos Canon Production Printing, sier: «Kundene våre skriver ut stadig mer på Colorado-enheter, og årlig gjennomsnittlig utskriftsvolum har allerede passert 15 000 m2 på verdensbasis. Og vi regner med at det vil fortsette å stige. Enkelte av kundene i toppsjiktet har en årlig utskriftsproduksjon på over 100 000 m2. Med det nye produksjonsanlegget kan vi fortsatt levere UVgel-blekk av høy kvalitet til kunder og partnere og møte økende utskriftsvolumer i dag og i fremtiden.

Det nye produksjonsanlegget for UVgel-blekk har vært i full drift siden 1. desember 2019 og benytter en innovativ produksjonsprosess der råstoffene behandles i flere trinn og i tønner på 200 liter for hver farge. Ved enden av den automatiserte produksjonslinjen tappes blekket på Canon UVgel-blekkflasker som er klare til utsending, slik at kundene er sikret rask levering.

«Vi har kunnet doble blekkproduksjonen på under ett år, og produksjonsteamet jobber aktivt for å sikre at våre kunder kan produsere rull-til-rull-basert storformatutskrift i stadig større volumer. Samtidig er det nye produksjonsanlegget utformet for å være så miljøvennlig som mulig med fokus på effektiv drift og energibesparelse. Det oppnås blant annet med gjenbruk av kjølekapasitet fra andre produksjonsanlegg i teknologiparken, og ved å bruke en varmeutvekslingsenhet som varmer opp kjølig luft utenfra med varme fra luften som slippes ut fra produksjonshallen», sier Rob Puts, Vice President Manufacturing and Logistics hos Canon Production Printing.

Det nye produksjonsanlegget for UVgel understreker Canons kontinuerlige satsing og vekstambisjoner i markedet for rull-til-rull-basert storformatutskrift.