Canon Professional Services – Vanlige spørsmål

Canon Professional Services (CPS) er en gratis tjeneste som gir profesjonelle brukere av Canons foto- og videoprodukter informasjon, service og støtte. Her er svar på mange av de vanligste spørsmålene om tjenesten, men hvis du har spørsmål du ikke finner nedenfor, kan du kontakte oss via cps@canon-europe.com.

Vanlige spørsmål

Hvem er CPS-programmet for? 

CPS i Europa støtter profesjonelle i Europa, Midtøsten og Afrika med en rekke fordeler utviklet for at produktene skal fungere optimalt. Medlemskap er også egnet for avanserte brukere som ønsker raskere service- og reparasjonstid samt tilgang til eksklusive spesialtilbud.

Hva kan CPS-programmet tilby?

CPS-programmet tilbyr avanserte brukere av foto- og videoprodukter fra Canon eksklusiv og gratis tilgang til en rekke fordeler. Blant annet får du tilgang til CPS-støtteteam på store internasjonale og lokale arrangementer, prioritert reparasjon og service samt lokal CPS-støtte i utvalgte europeiske land. Gratis utlån av reserveutstyr er også tilgjengelig når utstyret ditt repareres av CPS og reparasjonstiden ikke blir møtt. Dette avhenger av hvilket CPS-medlemskapsnivå du har.

I hvilke land er CPS-programmet tilgjengelig? 

Følgende land støtter for øyeblikket det europeiske CPS-programmet: Østerrike, Belgia, Kroatia (kun Silver-medlemskap), Tsjekkia, Danmark, Estland (kun Silver-medlemskap), Finland, Frankrike, Tyskland, Ungarn, Irland, Italia, Kasakhstan (kun Silver-medlemskap), Latvia (kun Silver-medlemskap), Litauen (kun Silver-medlemskap), Luxembourg, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Romania (kun Silver-medlemskap), Russland, Sør-Afrika, Slovenia (kun Silver-medlemskap), Spania, Sverige, Sveits, Tyrkia (kun Silver-medlemskap), Ukraina (kun Silver-medlemskap), Storbritannia og De forente arabiske emirater (kun Silver-medlemskap).

Hva koster det å bli med i CPS? 

Ingenting. Det er gratis å bli medlem. Du er kvalifisert for ulike medlemsnivåer avhengig av Canon-utstyret du eier.

Hvordan kan jeg kvalifisere for CPS, og hva er fordelene for hvert nivå? 

Kvalifisering skjer automatisk når du registrerer kvalifiserte Canon-kameraer og -objektiver, og fordelene varierer for hvert medlemskapsnivå. Gå til hjemmesiden for CPS for å få mer informasjon.

Jeg har et eksisterende CPS-medlemsnummer som kombinerer bokstaver og tall (f.eks. UK013795RS), men jeg kan ikke logge på. Hva kan jeg gjøre? 

Kontoen din utløp dessverre i april 2010 og er nå ugyldig. Du må søke om et nytt CPS-medlemskap og registrere utstyret på nytt. Når du har gjort dette, vil du få utstedt et nytt numerisk CPS-nummer og et gyldig CPS-medlemskap.

Hvilken informasjon trenger jeg for å registrere meg for CPS? 

Det er enkelt å registrere deg for CPS. I tillegg til en gyldig hjemmeadresse i Europa, Midtøsten eller Afrika og en e-post-konto vil du bli spurt om modell (pass på at du skriver inn nøyaktig modellnavn, for eksempel er EF100mm f/2.8 Macro-objektivet forskjellig fra EF100mm f/2.8 Macro USM-objektivet) og serienummer for alt Canon-utstyret du eier. Du vil også bli bedt om å angi kjøpsdatoen, landet du kjøpte produktet i, og forhandleren. Hvis du ikke har nøyaktige detaljer for disse tre feltene under registreringen, kan du fylle inn etter beste evne og angi nøyaktig informasjon så snart som mulig. Husk at hvis du ønsker å dra nytte av CPS-fordeler for disse produktene, må du ha nøyaktige detaljer. Det kan også hende at du må bevise at du har kjøpt de kvalifiserte produktene på lovlig vis. 


Hvor finner jeg serienummeret til Canon-utstyret mitt? 

På speilreflekskameraer finner du som regel serienummeret på kameraets underside, stemplet på en etikett på bunnplaten. På objektiver er serienummeret plassert på flere steder avhengig av objektivmodellen. Hvis du vil ha ytterligere hjelp til å finne serienumrene på Canon-produkter, kan du laste ned denne PDF-filen: En veiledning for å finne serienumrene på Canon-utstyr.


Når mottar jeg CPS-medlemskortet mitt? 

I løpet av noen uker etter registreringen eller fornyelsen av CPS-kontoen din, vil du få tilsendt ditt nye CPS-medlemskort. Hvis du ikke har mottatt det nye kortet etter fire uker, kan du sende en e-post til CPS på cps@canon-europe.com, slik at Canon kan sende et nytt kort.

Jeg prøver å angi ny utstyrsinformasjon på CPS-siden. Hvorfor vises det en feilmelding? 

Det første du kan sjekke er at du har valgt riktig modell fra rullegardinmenyen FØR du skriver inn serienummeret. Det andre du kan sjekke er at du har skrevet inn riktig serienummer, uten mellomrom eller ekstra tegn, i feltet Serienummer.

Kan jeg registrere brukt utstyr, og hva skjer hvis den forrige eieren fortsatt har utstyret registrert på kontoen sin? 

Ja, du kan registrere brukt utstyr. Systemet godkjenner det selv om det tidligere har blitt registrert med en annen bruker. Du blir varslet hvis dette skjer, og du vil kanskje motta en e-postmelding fra din Pro Rep, som ber deg om å validere kjøpet. Hvis du har ett eller flere problemer med å registrere utstyr, kan du sende en e-post til CPS med kontonummeret ditt, sammen med modell- og serienummeret du har problemer med. E-posten er: cps@canon-europe.com.

Har medlemskapet mitt en utløpsdato? 

Medlemskapet har ingen utløpsdato og fornyes automatisk. Men vi oppfordrer deg til å holde de personlige opplysningene dine og registrerte produkter oppdatert, slik at du blir gitt riktig medlemskapsnivå. Hver 1. januar beregnes medlemskapsnivået ditt på nytt, så det er viktig å sørge for at all informasjon er oppdatert når det nærmer seg slutten av året.

Hvordan kvalifiserer man produkter for CPS-medlemskap?

For å være kvalifisert for hvert nivå av CPS-fotomedlemskap må du eie visse Canon-produkter. I tillegg har hvert produkt en kvalifiseringsgrense. Du må for eksempel ha to hus og tre objektiver for å kvalifisert for både Silver- og Gold-medlemskap. Hvis du eier et EOS 5D Mark IV og en EOS 80D sammen med tre Pro-objektiver, vil du bare være kvalifisert for Silver-medlemskap, fordi EOS 80D har en øvre grense på Silver. EOS 5D Mark IV kvalifiserer for Platinum-medlemskap, så det kan brukes i en kombinasjon av tre hus og fire objektiver, slik at du får det høyest tilgjengelige medlemskapet. CPS-videomedlemskap krever eierskap av kun ett Pro Video-produkt. Hvis du vil se en komplett liste over kvalifiserende utstyr, kan du gå til siden for kvalifiserende produkter.

Hvorfor vises noen av produktene mine som ikke «CPS-støttet» i kontoen min? 

Bare CPS-støttede produkter bidrar til CPS-medlemskapsnivået. Dessverre kan ikke Canon reparere enkelte gamle modeller eller modeller som ikke lenger er i salg, innen den gitte reparasjonstiden på grunn av problemer med å finne deler. Vær oppmerksom på at elementer fra tid til annen fjernes fra den CPS-støttede listen. Dette kan påvirke CPS-medlemskapet ditt. Du kan likevel knytte disse produktene til kontoene dine, og de kan være reparerbare under andre reparasjonstider enn dem som gjelder for CPS. Ta kontakt med ditt lokale servicesenter for nærmere informasjon. Vi anbefaler at du oppdaterer kontoen din jevnlig og registrerer alle produktene dine, siden de fleste kan repareres.

Når blir CPS tilgjengelig i andre land? 

CPS-nettverket i Europa, Midtøsten og Afrika er allerede omfattende. Men Canon er alltid på utkikk etter måter å utvide CPS-servicen til andre land på. Hvis du har noen anbefalinger om hvordan Canon kan forbedre CPS, kan du sende en e-post til cps@canon-europe.com.

Jeg har ikke nok kvalifiserende utstyr for CPS. Kan jeg fremdeles bli medlem? 

Du kan opprette en CPS-konto uten produkter og gradvis knytte produkter til kontoen din etter hvert som du kjøper dem. Når kjøpene dine når terskelen for Silver-medlemskap, vil du automatisk bli medlem, og fordelene dine vil bli låst opp.

Jeg er medlem av CPS i et land utenfor Europa, Midtøsten og Afrika. Er jeg kvalifisert for alle fordelene ved det europeiske CPS-programmet? 

For øyeblikket drives Canon Professional Services på regional basis, og kvalifikasjonskriteriene og fordelene varer fra region til region. Medlemmer utenfor Europa kan imidlertid få prioritert service fra Canon Service-anlegg og ved internasjonale hendelser, der CPS er tilstede, hvis de viser frem et gyldig CPS-medlemskort. Prioritetsnivået er kanskje ikke det samme som det som tilbys på hjemstedet ditt. Hvis du vil dra nytte av europeiske CPS-fordeler og har en offisiell adresse i et av de inkluderte landene, må du registrere deg på nytt.

Jeg er et europeisk CPS-medlem. Hva slags tjenester kan jeg forvente utenfor Europa, Midtøsten og Afrika? 

Ved fremvisning av et gyldig CPS-kort bør du få prioritert service, men servicen vil kanskje ikke være på lik linje med fordelene som tilbys i Europa.

Kan jeg registrere produkter jeg har kjøpt utenfor Europa, Midtøsten og Afrika? 

Vi er klar over at fotografer og filmskapere ofte reiser og kjøper produkter utenfor regionen. Derfor kan du registrere disse produktene som normalt og fremdeles få fordelene av CPS. Noen produkter som er kjøpt fra en uautorisert Canon-forhandler, kan ha blitt importert for å selges til en lavere pris, så vær oppmerksom på begrensningene ved å kjøpe slike produkter. Vær også oppmerksom på et kjøpsbevis er nødvendig for å få reparasjoner dekket av garantien, og hvis et slikt ikke kan fremvises, er produktet ikke kvalifisert til å dra nytte av Canons lokale garantistøtte. Finn mer informasjon på Parallellimport-siden.

Bli med i CPS

Medlemmer får tilgang til CPS-støtte, både lokalt og på store arrangementer, en prioritert reparasjonstjeneste og, avhengig av medlemskapsnivået ditt, gratis utlån av reserveutstyr.

Bli med i dag

Relaterte koblinger