Canon styrker Cinema-utvalget med C300 Mark III – neste generasjons kamera med innovativ DGO-sensor – og et nytt CINE SERVO-objektiv for kringkasting/film

Oslo, Norge, 20. april 2020 – Canon bekrefter nok en gang sin satsing i film- og kringkastingsindustrien gjennom lanseringen av to innovative og allsidige produkter som utvider de kreative grensene og dekker en rekke produksjonsbehov. Først ut er EOS C300 Mark III – Canons neste generasjon Cinema EOS-kamera med ny Super 35mm 4K CMOS DGO (Dual Gain Output)-sensor, modulbasert design og mulighet for opptak i en flere formater. Samtidig lanseres CN10X25 IAS S – et allsidig 25–250mm CINE-SERVO-zoomobjektiv med 10x zoom og støtte for 8K. Objektivet har et stort zoomområde og mulighet for en utvidelse opptil 375mm med innebygd 1,5x optisk telekonverter. I tillegg kommer også nye fastvareoppdateringer til Canons profesjonelle referanseskjermer og Cinema EOS-kameraer for bedre funksjonalitet, kompatibilitet og arbeidsflyt.

I tillegg kommer det to fastvareoppdateringer for Canons profesjonelle referanseskjermer og Cinema EOS-kameraer

EOS C300 Mark III – et direkte svar på etterspørselen

EOS C300 Mark III bygger på den populære EOS C300 Mark II som kom på markedet i 2015, og er et synlig bevis på Canons innovasjonsevne. Den nye DGO-sensoren gir forbedret HDR-utdata med over 16-trinns dynamisk omfang og konfigurerbar design som minner om EOS C500 Mark II som ble lansert i fjor. Med mulighet til opptak av opptil 120 bilder i sekundet i 4K Cinema RAW Light eller XF-AVCi er det nye kameraet velegnet til en rekke ulike produksjoner. Funksjonene gjør EOS C300 Mark III til et utmerket valg for dem som vil produsere i spennet mellom dokumentarer og reklame til bedriftsvideoer og drama. Sammen med det nye CN10X25 IAS S-objektivet gir kameraet en produksjonsløsning som møter den økende etterspørselen etter kvalitetsinnhold i alle sjangre.

Førsteklasses HDR med ny DGO-sensor

EOS C300 Mark III er Canons første kamera med DGO-sensor – et nyutviklet bildesystem som gir svært skarp bildekvalitet i lite lys og suverene HDR-egenskaper for opptak i imponerende HDR-kvalitet.

Hver piksel på sensoren leses ut med ulik forsterkning, et høyt og et lavt – som deretter kombineres til et enkelt bilde. Utlesingen med høyere forsterkning er optimalisert for opptak av skarpe detaljer i mørkere områder, mens utlesingen med lavere forsterkning er optimalisert for å få med detaljer i lysere områder. Når pikslene kombineres, bevares og forbedres detaljene og kvaliteten i både lyse og mørke deler av bildet. Det gjør at profesjonelle filmfotografer kan oppnå imponerende høyt dynamisk omfang med opptil 16+ trinn. I tillegg har DGO-sensoren Dual Pixel CMOS AF som gir enda større kreativ frihet.

Arbeidsflyt for alle typer produksjoner

Med opptaksmuligheter i en rekke formater gir EOS C300 Mark III effektiv arbeidsflyt som møter produksjonskravene innen både kringkasting og filmproduksjon. Kameraet har mulighet for 4K Cinema RAW Light-opptak internt. Det gir RAW-filens fleksibilitet i etterproduksjonen, men mindre filstørrelse, noe som reduserer belastningen og kostnadene som store filer kan medføre. EOS C300 Mark III kan i tillegg ta opp internt i Canon XF-AVC med 4K DCI og UHD med 4:2:2 10-bit samt i 2K og full HD. For opptak i XF-AVC-format er det mulig å velge ALL-I eller Long GOP for å filme med høy komprimering for effektiv arbeidsflyt og lengre opptakstid. Ved opptak i 2K eller full HD i Super 35mm benyttes 4K-sensorens fulle kapasitet. Opptaket samples så ned i kameraet til den oppløsningen brukeren har valgt, som gir høyere bildekvalitet uten at bildevinkelen endres for objektivet som ble valgt da bildet på sensoren ikke beskjæres.

Allsidighet i høysetet

Profesjonelle filmfotografer kan konfigurere kameraet ved hjelp av to ulike utvidelsesenheter (EU-V1 og EU-V2) som tilleggsutstyr. Begge enhetene gir ekstra tilkoblingsmuligheter på kamerahuset og gjør kameraet kompatibelt med flere opptaksstiler. I tillegg er det mulig å endre objektivfatningen mellom EF, PL og EF Cinema Lock uten å måtte levere inn kameraet hos et autorisert serviceverksted. Det er et stort pluss for profesjonelle filmfotografer som vil lage produksjoner med ulike uttrykk.

Få imponerende bildeopptak med hybride CN10X25 IAS S

Med enestående optikk og kompakt og lett design oppfyller CN10X25 IAS S CINE-SERVO-objektivet med støtte for 4K og 8K en rekke produksjonsbehov. Takket være det store zoomområdet, muligheten til å konfigurere objektivet for både tv- og filmproduksjoner, og kompatibilitet med kameraer med Super 35mm- eller fullformatii-sensor, er objektivet ideelt for kvalitetsproduksjoner innen et vidt spekter av sjangrer som drama, reklame, sport og dokumentar. Objektivet er dermed en perfekt partner for kameraer som nye EOS C300 Mark III.

Blenderåpning med 11 lameller gir myk uskarphet (bokeh) i bakgrunnen med varme fargetoner for suveren bildekvalitet og kinofilmlignende gjengivelse. Når objektivet brukes med et kamera i Canons Cinema EOS-system - inkludert EOS C300 Mark III, gir det førsteklasses bildekvalitet, funksjonalitet og den påliteligheten bransjen etterspør.

Takler en rekke ulike opptakssituasjoner

Det kraftige zoomobjektivet dekker et stort spekter av opptakssituasjoner fra 25mm vidvinkel til 250mm tele og gir førsteklasses filmbilder som er skarpe fra sentrum til ytterkantene. Med den innebygde 1,5x optiske telekonverteren kan rekkevidden utvides til imponerende 375mm for nærbildeopptak i eksepsjonell kvalitet av noe som skjer lenger unna. Det er også mulig å forstørre bildestørrelsen for objektivet med den innebygde 1,5x telekonverteren slik at det er kompatibelt med kameraer med 35mm fullformatsensor, som Canons EOS C500 Mark II.

Fleksibel design med flere kommunikasjonsfunksjoner

Den ergonomiske driverenheten på CN10X25 IAS S kan tas av. Objektivfatningen kan også endres mellom EF- og PL-fatningiii for større fleksibilitet og bruksverdi. Samsvar med et bredt utvalg kommunikasjonsstandarder som støtter EF-kommunikasjon med EF-objektiv og Cooke/i-teknologi med PL-fatning gir ekstra støtte og funksjonalitet som er svært nyttig for dem som vil ha et objektiv av høy kvalitet som kan brukes til ulike produksjoner. 12-pinners seriell kommunikasjon støttes også for kringkastingsstandarder, samt en 20-pinners kontakt som sender ut nøyaktig objektivposisjonsdata til ulike virtuelle systemer.

Fastvareoppdatering for Cinema EOS-kameraer

Canon kunngjør i dag fastvareoppdateringer for Cinema EOS-kameraer. Det er totalt 17 oppdateringer som blant annet favner om følgende:

• Det er lagt til objektivkompatibilitet mellom EOS C700 FF, EOS C700/C700GS, EOS C300 Mark II, EOS C200 og det nye CINE-SERVO-objektivet CN10X25 IAS S som lanseres i dag. Dette omfatter ulike støttefunksjoner som Dual Pixel CMOS AF-funksjoner, funksjoner for korrigering av kromatisk avvik og vignettering samt opptak av metadata for objektiv.
  • EOS C500 Mark II utvides med støtte for opptaksformatene XF-AVC Long GOP og XF-AVC Proxy. Det møter bransjekravene og sikrer kompatibilitet med flere arbeidsflyter.
  • EOS C200 får større fleksibilitet med samtidig HDMI- og SDI-utdata. Det betyr av det er mulig å bruke to utganger til forskjellige formål, for eksempel koble til en opptaker og en referanseskjerm samtidig som det gjøres opptak internt.

Fastvareoppdatering for profesjonelle referanseskjermer

Canon kommer også med en oppdatering til syv modeller av de profesjonelle 4K-referanseskjermene – DP-V3120, DP-V2421, DP-V2420, DP-V2411, DP-V2410, DP-V1711 og DP-V1710 – som forbedrer ulike funksjoner og ytelsen for en forsterket 4K/HDR-arbeidsflyt. Oppdateringene omfatter:

• Forbedret lysstyrke og kontrastiv:
  •     o Skjermens lysstyrke økes fra 300 nit til 600 nit. Når boost-modus er aktivert, kan lysstyrken økes opptil 1000 nit på DP-V1711 og DP-V1710.
  •     o DP-V2411, DP-V1711 og DP-V1710 utvides med en global dimmefunksjon, som også fungerer når boost-funksjonen er aktivert, og gir kontrastforhold på opptil 1 000 000:1.
  • Støtte for .cube LUT-filformatet:
  •     o Støtte for lesing av 3D-LUT/1D-LUT-filer i .cube file-formatet som brukes i stor utstrekning i videoproduksjonsindustrien i dag.
  • Forbedret koordinering med digitale cinema-kameraer fra RED Digital Cinema:
  •     o Støtte for to typer LUT-forhåndsinnstillinger for konvertering av videosignaler fra RED Digital Cinema-kameraer til HDR (PQ)/SDR.
  • Andre forbedrede funksjoner i forbindelse med redigering:
  •     o Under opptak eller redigering er det mulig å sjekke XY-krominansverdien for piksler samt koordinatposisjonen i fargediagrammet for ITU-R BT.2020-fargerommet.

Canon lanserer også CJ18ex7.6B KASE i dag – et kompakt og lett 2/3” 4K zoomobjektiv til kringkasting med eksepsjonell ytelse, funksjonalitet og rimelig pris. Canon annonserer i tillegg flere spesifikasjoner for EOS R5 i forkant av den offisielle lanseringen. Dette bekrefter at det speilløse EOS R-systemkameraet kan brukes i kvalitetsproduksjoner.

EOS C300 Mark III blir tilgjengelig i juni og CN10X25 IAS S i juli.

Du finner mer informasjon om de nye produktene på:

Nøkkelfunksjoner EOS C300 Mark III:

• Ny Super 35mm 4K CMOS DGO-sensor (Dual Gain Output)
  • 16+ trinn dynamisk omfang
  • Støtte for 4K 120P høy hastighet
  • Flere interne opptaksmuligheter:
  •     o 4K Cinema RAW Light 10-bit eller 12-bit
  •     o 2K RAW-opptak i Super 16mm beskjæring, 10-bit eller 12-bit
  •     o XF-AVC (MXF)-opptak, 4:2:2 10-bit ALL-I eller LongGOP
  •     o Opptil 120P 4K RAW- eller XF-AVC-opptak, opptil 180P i Super 16mm beskjæring 2K/FHD
  • Objektivfatning kan skiftes av bruker (EF, PL or EF Cinema Lock)
  • Fleksibel, modulbasert design med utvidelsesenheter (tilleggsutstyr) og elektronisk søker