CANON MOTTOK TO PRESTISETUNGE «ÅRETS PRODUKT»-PRISER UNDER PRINTING UNITED ALLIANCE

Canon vant to «Årets produkt»-priser i kategoriene «Digital Ink – UV» og «Automation Equipment (print/post-print)» i den årlige konkurransen som arrangeres av PRINTING United Alliance. Canons UVgel 460-blekk og UVgel Wallpaper Factory ble valgt ut på grunn av kundefordelene og innovasjon i storformatmarkedet. I konkurransen sto det mellom mer enn 200 produkter fordelt på 85 kategorier.

Under PRINTING United Alliances årlige konkurranse vurderer et panel bestående av bransjeeksperter, hvilke produkter som bidrar til å bringe utskriftsbranjsen fremover. Canon UVgel 460- blekket, en kjernekomponent i den rull-til-rull-baserte storformatskriveren Colorado 1650, mottok prisen i kategorien «Digital Ink – UV». Canons UVgel-blekk benytter en unik, øyeblikkelig «gelering» ved kontakt med media. Dette gir en svært nøyaktig plassering av blekkdråpen og jevn fargekvalitet. UVgel-utskriftene er ikke avhengig av fordampning eller varme, noe som gjør utskriftene klare umiddelbart, selv på varmefølsomme medier. UVgel-blekk er ekstremt motstandsdyktig og holdbart, noe som betyr at det ikke kreves ytterligere laminering. I tillegg gjør fleksibiliteten UV gel-blekket ideelt til for eksempel bildekor.

Jeffrey Vermaat, medeier i det nederlandske selskapet De Resolutie, en stor tapetleverandør i Europa med kunder i 75 land, sier følgende om Colorado 1650: «Vi installerte Colorado ganske enkelt fordi det er en produksjonsskriver som med sitt unike gel-blekk gir nye kombinasjoner av trykk og media. Det er en veldig stabil maskin med et genialt kvalitetskontrollsystem.» Utskriften har en unik fløyelsaktig matt overflate kombinert med et stort fargespekter. Takket være det holdbare og ripebestandige blekket er utskriftene klare til etterbehandling og levering med det samme.

I kategorien «Automation Equipment (print/post-print)» gikk prisen til UVgel Wallpaper Factory – en fullintegrert ende-til-ende-løsning løsning for digital masseproduksjon av skreddersydd veggdekor. Wallpaper Factory som ble lansert i mai 2020, integrerer Colorado 1650 UVgel-skriveren sømløst med mediehåndterings- og etterbehandlingsfunksjonene til flere Fotoba-moduler som Fotoba Jumbo Roll Loader, Fotoba Cutter XLD170 WP og Fotoba Rewinder REW162. Det gir produksjonseffektivitet og helautomatisert produksjon 24/7. Den nye løsningen gir utskriftsleverandører, trykkerier og interiørdekoratører mulighet til å diversifisere virksomheten og utvide produkttilbudet med skreddersydd tapet.

Dirk Brouns, Vice President Large Format Graphics i Canon Production Printing, sier: «Vi har jobbet tett med våre kunder og partnere for å kontinuerlig videreutvikle storformatløsningene våre. Det er flott å se at løsningene tas godt imot i bransjen og av kundene våre. Uvgel-blekket utgjør kjernen i vår unike teknologi og gir kundene våre mange fordeler. Med Wallpaper Factory kan vi utnytte Colorado-systemet vårt og skape muligheter i dette voksende og spennende markedssegmentet. I fjor fikk Colorado 1650-skriveren utmerkelser for utskriftskvalitet, allsidighet og brukervennlighet. Vi er veldig glade for at Canons UVgel-blekk og UVgel Wallpaper Factory får positiv omtale og utmerkelser i år.»

Merknader

PRINTING United Alliance er foretrukket bransjeforening for profesjonelle aktører i grafisk bransje som ønsker å utvide virksomheten til nye  markedssegmenter ved benytte de nyeste utskriftsteknologiene.