Ventetiden er endelig over – Canons nye sportshelt er klar for å briljere

Oslo, 14. september 2021 – Canon lanserer i dag lenge etterlengtede EOS R3 – en kraftpakke av et kamera til sports- og reportasjefoto som kombinerer tradisjon med den nyeste teknologien. Dette kameraet har både egenskapene og hastigheten vi kjenner fra Canons anerkjente EOS-1-serie og nyvinningene og allsidigheten til det banebrytende EOS R-systemet.

I utviklingen av EOS R3 er det benyttet tilbakemeldinger fra de mest kravstore profesjonelle presse- og sportsfotografene, dette har ført til over 100 forbedringer fra Canons speilløse kameraer og digitale speilreflekser. Resultatet er uslåelig hastighet og respons fra et kamera som gir mye mer effektiv arbeidsflyt og tettere forbindelse mellom kamera og fotograf. Med en splitter ny innovativ 24,1 megapikslers sensor, byr EOS R3 på optimal balanse mellom ytelse, oppløsning og hastighet. Dette gir profesjonelle nyhets- og sportsfotografer mulighet til å møte konkurranse på en effektiv og overlegen måte.

Canon Nordic Photographer, Knut Erik Alnæs sier; «Min favorittfunksjon er det nye autofokussystemet. Kombinasjonen av intelligent sporing av øyet på fugler og dyr, den optiske sensoren på AF-ON knappen og muligheten til å flytte autofokuspunktet med mitt eget øyet gir uovertruffen ytelse. Dette kameraet setter en ny standard innen autofokusfleksbilitet og hastighet. Legg til 30 bilder i sekundet i et robust kamerahus, så har du det ultimate verktøyet for actionfotografering.»

Fremtiden er rask

Med banebrytende ny 24,1 megapikslers bakbelyst stablet CMOS-sensor, gir EOS R3 lynraskt opptak og forbedret respons. Den kraftige sensoren så å si eliminerer forvrengning som skyldes rullende lukker (rolling shutter), og med kort lukkertid fra 30 sekunder til 1/64000 sekund1 kan sportsfotografer fryse selv de raskeste motivene. Når du bruker den elektroniske lukkeren, kan du ta opptil 30 bilder i sekundet med AE- og AF-sporing, også ved opptak av RAW-filer. Du kan også gjøre opptak med 15 og 3 bilder i sekundet. Det er dessuten første gang det er mulig å bruke den elektroniske lukkeren sammen med blitser fra både Canon og tredjeparter. Flimring fra moderne lyskilder skaper ofte problem for elektroniske lukkere, EOS R3 er derfor utstyrt med en funksjon som registrerer flimring og et eget opptaksprogram for høyfrekvent flimring som registrerer og korrigerer flimrende lyskilder og hindrer striper eller farge- og eksponeringsfeil.

EOS R3s superraske ytelse merkes også når du fokuserer. Med mulighet til å fokusere på 0,03 sekunder er EOS R3 den raskeste modellen i EOS R-serien2  – et perfekt valg til opptak av action for sports- og reportasjefotografer. Videre har EOS R3 forbedret dyplæringsalgoritme, som drives av Dual Pixel CMOS AF II, og gir AF-sporing av menneske- og dyreøyne, kropp- og ansiktsgjenkjenning samt gjenkjenning av menneskehoder i både stillbilder og video. I utviklingen av kameraet er det også tenkt på motorsportfotografer og derfor lagt til en egen funksjon for sporing av kjøretøy som gjør det enkelt å følge motorsykler, racerbiler samt GT- og rallybiler med mulighet til å prioritere kjøretøyet eller førerens hjelm. Øye-, ansikts-, hode- og kroppsgjenkjenning er nå tilgjengelig i alle AF-innstillinger i tillegg til en ny fleksibel sone som gir brukerne mulighet til å velge størrelsen og formen på området for sone AF. EOS R3 setter en ny standard med muligheten til å fokusere i mørke lysforhold helt ned til -7,5 EV3, noe som gjør det til et av markedets beste på dette området.

EOS R3 gir deg optimal kontroll over AF-valgene, og du kan velge AF-punkter på tre ulike måter – med rask smartkontroll, presis multikontroll og intuitiv øyestyrt AF. Øyestyrt AF gir en mer naturlig forbindelse mellom kameraet og fotografen, og den intuitive og nyskapende måten å velge AF-punkt på flytter fokuspunktet til der fotografen ser. I situasjoner der ting skjer raskt, kan fotografen intuitivt fokusere på det som skjer med et blikk.

Kameraets innebygde bildestabilisator med fem akser kan kombineres med den optiske bildestabilisatoren i utvalgte RF-objektiver og leverer bransjeledende ytelse med opptil 8 trinn – perfekt til opptak med håndholdt kamera og til filmopptak på farten.

Få et forsprang

For profesjonelle fotografer ute på oppdrag, handler det ikke bare om å kunne fange øyeblikket raskt, men også om rask levering til nyhetsredaksjoner og redaktører. EOS R3 er utstyrt med en rekke profesjonelle tilkoblingsmuligheter, blant annet innebygget Bluetooth 5.0 og 5 GHz4 Wi-Fi. Dette gir mer effektiv arbeidsflyt og gjør det enklere å koble til smarttelefoner og trådløse nettverk. Innebygd Gigabit-Ethernet-port gir kablet nettilkobling med høy hastighet, som er velegnet på sportsarenaer. Når hastigheten er avgjørende, er det også mulig å overføre bilder til klienter over FTP. Eksisterende EOS R5-5 og EOS-1D X Mark III-brukere kan i tillegg dele nettverksinnstillinger mellom de tre kameraene.

Kameraet kan fjernstyres fra en mobil enhet med Canons Camera Connect-app eller fra en nettleser via en Ethernet-tilkobling. Funksjonen for fjernstyring fra nettleser er en populær funksjon hentet fra EOS-1D X Mark III som gir brukere og hovedkontor muligheten til å endre metadata, bl.a. gjennom og laste ned bilder via en nettleser. Profesjonelle fotografer kan også bruke Canons Mobile File Transfer (MFT)-app6 – en mobilapp for overføring av bilder fra en mobil enhet til en FTP/FTPS/SFTP-server. Fremtidige oppdateringer av appen vil inkludere konvertering av talenotat til tekst for enda enklere bruk. Med den nye smarttelefonholderen, Smartphone Link AD-P1 som tilbehør, kan brukerne feste iOS- eller Android-enheter på den multifunksjonelle tilbehørssko-adapteren og enkelt overføre bilder via den nye MFT-appen7. Videre er det første gang det er mulig å bruke Canon Camera Connect-appen til å oppdatere fastvaren i et EOS-kamera via mobiltelefonen.

Suverene videofunksjoner

Mange har behov for å kunne ta både stillbilder og videoopptak. EOS R3 tar i likhet med R5 begge deler på strak arm med stillbilder i høy kvalitet og video i imponerende høy oppløsning. Kameraet har 6K 60p RAW-opptak som gir 50 prosent flere detaljer enn 4K. Med 6K CRM RAW-filer kan eksponering og hvitbalanse korrigeres etter opptak for å sikre imponerende bildegjengivelse. 4K-opptak opptil 60p oversamples fra 6K, hvilket garanterer høyeste mulig 4K-filmkvalitet. Til høy hastighet og dynamisk sport har EOS R3 4K 120p-opptak for sakte film i fantastisk 4K-kvalitet. Det er også mulig å ta opp seks timer vanlig video eller 1,5 time med 119,88/100p bildefrekvens8.

EOS R3 er designet for å gi fotografer et forsprang på konkurrentene – også når det kommer til video. For å redusere filstørrelsen og få raskere videoarbeidsflyt, er det mulig å gjøre CRM light- eller MP4-opptak med All-I-, IPB- eller IPB light-komprimering samt flere bithastighetsvalg som dekker ulike behov og lagringskrav. To kortspor, deriblant et UHS-II SD-kort, og ultraraske CFexpress-kort gjør det mulig å ta opp 6K RAW-video. Du kan også ta opp samtidig til begge kortene i MP4-kvalitet9, noe som gir automatisk sikkerhetskopiering av viktige opptak. Canons anerkjente Canon LOG 3 gir 10 bits internt opptak for større dynamisk omfang eller 10bit HDR PQ som minimerer behovet for redigering eller gradering av opptak i postproduksjonen. EOS R3 har Canons nye multifunksjonelle adapter til tilbehørssko og er kompatibel med den nylig lanserte Directional Stereo Microphone DM-E1D, en stereo retningsmikrofon med digital behandling, og TEAC Tascam CA-XLR2d-C XLR-adapter for to-kanal-opptak med profesjonelle XLR-mikrofoner.

Intuitiv betjening

Canons nyeste speilløse kamera er utstyrt med en ny Canon-utviklet elektronisk søker av høy kvalitet med 5,76 millioner punkt, lite forsinkelse, ingen blackout og oppdateringsfrekvens på opptil 120 bilder/sek ved full oppløsning som gir en visning som kan måle seg med optisk søker. Sammen med nylig lanserte «OVF simulation View Assist» gir søkeren fyldigere fargetoner og større dynamisk omfang som gir et mer naturtro bilde som ligner en optisk søker. Lukkerforsinkelsen kan senkes til imponerende 20 ms, som er under halvparten av et konvensjonelt kamera, for tilnærmet umiddelbart opptak idet du trykker på lukkeknappen. Den nye vribare berøringsskjermen med 4,1 millioner punkter og høy oppløsning, viser flere detaljer enn noensinne. Skjermen kan i tillegg roteres og vippes i en rekke posisjoner slik at du kan ta opp fra en rekke forskjellige vinkler. EOS R3 gir kjent, men avansert betjening med en kombinasjon av eksisterende EOS-ergonomi og en rekke nye tilpasningsmuligheter for brukerne, blant annet lukkerlyder med volumkontroll.  Vil du spare tid når du veksler mellom ulike kamerahus, kan du enkelt kopiere og lagre personlige innstillinger på minnekort. EOS R3 har samme LP-E19-batteri som EOS-1D X Mark II og EOS-1D X Mark III, noe som betyr lengre opptakstid og større kompatibilitet med eksisterende digitale speilreflekskameraer.

EOS R3 har et lett, nytt støv- og fuktighetsbestandig kamerahus i magnesium som takler tøffe forhold. Bruker du eksisterende Speedlite-blitser, kan du opprettholde værbestandigheten ved å koble blitsen til den nylig annonserte multifunksjonelle tilbehørssko-adapteren AD-E1. EOS R3 gir også strøm til den nye kompakte Speedlite-senderen ST-E10 via den multifunksjonelle tilbehørsskoen. Dette gir fotografer mulighet til å fjernstyre flere Speedlite-blitser.

EOS R3 er et ultraraskt og responsivt kamera som gir sports- og nyhetsfotografer det konkurransefortrinnet de trenger for å sikre seg vinnerbildet.

I dag lanseres også RF 100-400mm F5.6-8 IS USM og RF 16mm F2.8 STM, to nye allsidige og avanserte RF-objektiver som introduserer nye brennvidder i serien. Du finner mer informasjon om disse objektivene her: https://www.canon.no/lenses/eos-r-lenses/

EOS R3 – nøkkelfunksjoner:

• Ny bakbelyst stablet CMOS-sensor på 24,1 megapiksler utviklet av Canon
  • 30 bilder/sek med AF/AE-sporing
  • Lukkertid fra 30 sekund til 1/64000 av et sekund ved bruk av elektronisk lukker
  • Valg av AF-punkt med øyet
  • AF-sporing av mennesker, dyr (inkludert fugler) og motorsport (motorsykkel og racerbil)
  • Full bredde 6K 60p RAW-videoopptak internt på CFexpress-kort
  • Fokuserer i lysnivåer helt ned til -7,5 EV

Anbefalt pris EOS R3: 66 999,- NOK

Salgsstart november 2021

1 Ved bruk av elektronisk lukker. Den mekaniske lukkeren har lukkertid fra 1/8000 til 30 sekunder.
2 Per 13. september 2021- for raskeste AF-hastighet * Beregnet basert på resultatene av AF-hastighetstester i samsvar med CIPAs retningslinjer (resultatet kan variere avhengig av opptaksforhold og objektiv). Basert på intern målemetode. Testforhold: • Lysstyrke på tidspunktet for avstandsmåling: EV12 (normal temperatur, ISO 100) • Opptaksprogram: M • Objektiv: RF24-105mm F4-7.1 IS STM. Ved stillbildeopptak med manuell betjening av lukkerknapp • AF-modus: enkeltpunkt-AF (midten) • AF-innstilling: enkeltbilde-AF
3 Ved bruk av f/1.2-objektiv i følgende forhold: midtre fokuspunkt, romtemperatur, enkeltbilde-AF, ISO 100. Dette gjelder ikke RF-objektiver med DS-belegg (Defocus Smoothing).
4 5 GHz Wi-Fi er bare tilgjengelig i utvalgte områder.
5 Ved bruk med WFT-R10 for trådløs filoverføring.
6 Appen ventes å være tilgjengelig i første kvartal 2022. Versjon 1.3.0 av appen vil være tilgjengelig som en gratis prøveversjon. Senere versjoner vil være betalingsbasert.
7 Den multifunksjonelle tilbehørssko-adapteren for Smartphone Link AD-P1 for Android kommer for salg i 2022.
8 Avhengig av batterinivå, minnekort og temperatur.
9 Blant funksjonene som støttes er separat opptak av stillbilder. separat stillbilde-/filmopptak og filmopptak til to kort samtidig.