Verdens første storformatskriver med pigmentert og fluorescerende blekk¹ – Canons nye imagePROGRAF GP-serie gir førsteklasses utskriftskvalitet

Oslo, 1 september 2021 – Canon lanserer i dag fire nye storformatskrivere i imagePROGRAF-serien: imagePROGRAF GP-4000 (44") og GP-2000 (24") med 11 ulike blekkfarger, inkludert rødt, oransje, grønt, lilla og fluorescerende rosa blekk, samt modellene imagePROGRAF GP-300 (36") og GP-200 (24") med 6 farger inkludert fluorescerende rosa blekk.

Junichi Wachi, Director of LFP EMEA, Canon Europa, sier: «Nå som butikker, hoteller, restauranter og fritidstilbud i EMEA-regionen åpner opp igjen, spiller iøynefallende reklameplakater en viktig rolle for å fange kundenes oppmerksomhet, få dem innenfor dørene og stimulere salg. Grafiske produsenter, kreative byråer og hustrykkerier som har disse virksomhetene som kunder, vil sette pris på at imagePROGRAF-serien er utviklet for å produsere intense farger som virkelig vekker kampanjemateriell til live, og leverer høy utskriftskvalitet dag ut og dag inn.»

«Med et utvalg på fire GP-skrivermodeller som har 11 eller 6 pigmenterte blekk, inkludert fluorescerende rosa blekk og tre ulike utskriftsbredder, kan virksomheter av alle størrelser gjengi et større fargeomfang og gi det hele et ekstra sting med fluorescerende rosa blekk for plakater som fanger oppmerksomheten. De nye storformatskriverne er dessuten like produktive, effektive og brukervennlige som resten av imagePROGRAF-familien, slik at kundene kan rette fokus fremover og sikre gode resultater.»

Verdens første storformatskriver med pigmentert blekk gir utskrift av ypperste kvalitet

Radiant Infusion-teknologi påfører et nyutviklet fluorescerende rosa blekk sammen med andre blekk på papiroverflaten under utskrift. Det gir førsteklasses fargegjengivelse, og med den medfølgende PC-programvaren PosterArtist Lite er det enkelt å lage plakater som gjør inntrykk. imagePROGRAF GP-4000/2000 har i tillegg rødt, grønt, oransje og lilla blekk som utvider fargegjengivelsen og gir det største fargeomfanget i imagePROGRAF-serien.

De nye skriverne har «PANTONE™-calibrated»² lisens til en rekke bruksområder

Den nye imagePROGRAF GP-serien er tildelt verdens første «PANTONE-calibrated»-lisens³ for «PANTONE PASTELS & NEONS GUIDE Coated»⁴, som inkluderer fluorescerende farger og pastellfarger. GP-4000/2000-modellene oppnår i tillegg 99 % dekning⁵ av «PANTONE FORMULA GUIDE Solid Coated» som brukes til mange ulike formål, for eksempel utskrift og design, og de er også tildelt «PANTONE-calibrated»-lisens. Når valgmulighetene for fargespesifikasjon i designfasen utvides, er det mulig å uttrykke fargen slik designeren vil ha den.

Hovedfunksjoner for imagePROGRAF GP-4000 og 2000

• Verdens første storformatskriver med pigmentert blekk i 11 farger, inkludert fluorescerende rosa blekk.
  • Radiant Infusion-teknologi, som for første gang er tilgjengelig for storformatskriver, påfører et nyutviklet fluorescerende rosa blekk sammen med andre blekk på papiroverflaten under utskrift. Dette gir førsteklasses fargegjengivelse og en mer iøynefallende fargeutskrift. PC-programvaren PosterArtist Lite som følger med, gjør det enkelt å lage plakater som gjør inntrykk.
  • I tillegg til det fluorescerende rosa blekket økes fargegjengivelsen med ytterligere ti farger, deriblant fire nyutviklede blekk i rødt, oransje, grønt og lilla, som gir det største fargeomfanget i imagePROGRAF-serien.
  • Fluorescerende blekk i rosa kan også brukes på spesifikke områder, som tekst og figurer i rosa og oransje, for å skape et fluorescerende fargeuttrykk som fremhever disse områdene.
  • Det er mulig å velge utskrift med og uten fluorescerende blekk.
  • De nyutviklede blekkene gjør det mulig å produsere utskrifter som krever naturtro fargegjengivelse, for eksempel:
    • Firmafarger
    • Grafikk som inneholder fluorescerende farger som er vanskelige å reprodusere med en konvensjonell blekkskriver
    • Fargeprøvetrykk med stort fargeomfang
  • Mulighet til å produsere storformatutskrift som skaper ny verdi og åpner for nye forretningsmuligheter.
  • Tildelt verdens første «PANTONE-calibrated»-lisens fra Pantone for «PANTONE PASTELS & NEONS GUIDE Coated», som inkluderer fluorescerende farger og pastellfarger⁶.
  • Oppnådd 99 % dekning⁷ for «PANTONE FORMULA GUIDE Solid Coated», som brukes til en rekke ulike formål, for eksempel utskrift og design. Tildelt «PANTONE-calibrated»-lisens fra Pantone for fargeproduksjon av høy kvalitet
  • Tildelt «PANTONE-calibrated»-lisens via to Pantone-kunngjøringer som utvider valgmulighetene for fargespesifikasjon i designfasen og gjør det mulig å skrive ut fargen i tråd med designerens intensjon.
  • Med den medfølgende programvaren til PC, PosterArtist Lite, er det enkelt å lage kvalitetsplakater med intense farger.
  • PosterArtist Lite støtter Vivid-modus som bruker Radiant Infusion-teknologi til å oppnå mer kraftfull utskrift med utvidet fargeomfang, og Spot-modus som skriver ut fluorescerende blekk på bestemte områder, som tekst, figurer og illustrasjoner, slik at de skiller seg ut.
  • Det er mulig å velge utskrift med og uten fluorescerende blekk.
  • Det er lagt til nye maler som gjør nytte av det fluorescerende blekket.
  • En ny funksjon gjør det enkelt for brukerne å søke etter bilder som tilbys gratis fra tre bildetjenester (Pixabay, Unsplash, Pexels). Her kan brukerne velge blant millioner av bilder og enkelt kombinere dem for å designe plakater i høy kvalitet.
  • Funksjonen Smart Roll Paper Set tar seg av papirforsyning og papirmating, oppdager papirtypen og bredden, estimerer resterende mengde papir og foretar justeringer for å muliggjøre utskrift – og alt sammen skjer automatisk når papirrullen plasseres i skriverens mateområde. Automatisering av papirforsyningen ved høy produksjonsbelastning reduserer arbeidsbyrden for operatøren. Det er heller ikke nødvendig med manuell innmating av papir i matesporet, og dermed trenger ingen berøre mediet under innmating, noe som hindrer fingeravtrykk og smuss på mediet.
  • Det er mulig å montere en ekstra rullenhet (ekstrautstyr) i det nedre festet og skrive ut store volumer uten stans – enten med to ruller med samme medietype eller med to ruller med forskjellig format og medietype og veksle mellom disse under utskrift. Den nedre enheten kan også brukes som opprullingsenhet for storformatutskriften fra den øvre enheten. Dette gir mer effektiv produksjon og øker produktiviteten.
  • Ledende RIP-leverandører innen design, prøvetrykk og utskriftstjenester som Caldera, Ergosoft, CGS, DEVStudio, DINAX, Shiraz, EFI, Eisfeld, ONYX og SAi, forbereder RIP som støtter imagePROGRAF GP-4000/2000. Brukerne kan bruke RIP-program til ulike formål uten å måtte endre den vanlige arbeidsflyten for utskrift.

Hovedfunksjoner for imagePROGRAF GP-300 og 200

• Verdens første pigmentertbaserte blekkskriver for storformatutskrift som bruker fluorescerende rosa blekk og pigmentert blekk i fem farger.
  • Radiant Infusion-teknologi påfører et nyutviklet fluorescerende rosa blekk sammen med andre blekk på papiroverflaten under utskrift. Dette gir førsteklasses fargegjengivelse, og med den medfølgende PC-programvaren PosterArtist Lite, er det enkelt å lage fargerike plakater.
  • Fluorescerende rosa blekk kan også brukes på spesifikke områder som tekst og figurer, for å skape et fluorescerende fargeuttrykk som fremhever disse områdene.
  • Det er mulig å velge utskrift med og uten fluorescerende blekk.
  • imagePROGRAF GP-300/200 kan produsere iøynefallende annonser og plakater med fluorescerende farger. Skriveren støtter intern produksjon av storformatutskrifter som er mer synlige og har større gjennomslagskraft, til ulike bransjer som butikker, restauranter, offentlige kontor, skoler og vanlige bedrifter.
  • Tildelt verdens første «PANTONE-calibrated»-lisens fra Pantone for «PANTONE PASTELS & NEONS GUIDE Coated», som inkluderer fluorescerende farger og pastellfarger⁹.
  • Det er mulig å produsere effektive, fluorescerende farger og pastellfarger med myke nyanser. Dette gir butikker, restauranter, offentlige kontorer og skoler mulighet til å skrive ut plakater internt, i stedet for å sette ut jobben slik de gjorde tidligere.
  • Med den medfølgende programvaren til PC, PosterArtist Lite, er det enkelt å lage kvalitetsplakater med strålende farger.
  • PosterArtist Lite støtter Vivid-modusen som bruker Radiant Infusion-teknologi til å oppnå mer kraftfull utskrift med utvidet fargeomfang, og Spot-modus som skriver ut med vann- og pigmentbasert fluorescerende blekk på bestemte områder, som tekst, figurer og illustrasjoner, slik at de skiller seg ut.
  • Det er mulig å velge utskrift med og uten vann- og pigmentbasert fluorescerende blekk.
  • Det er lagt til nye maler som benytter det vann- og pigmentbaserte fluorescerende blekket.
  • Med disse malene, som gir effektiv bruk av fluorescerende farger og pastellfarger, er det enkelt for brukerne å produsere flotte og effektive plakater i strålende farger.
  • En ny funksjon gjør det enkelt for brukerne å søke etter bilder som tilbys gratis fra tre bildetjenester (Pixabay, Unsplash, Pexels). Her kan brukerne velge blant millioner av bilder og enkelt kombinere dem for å designe plakater av høy kvalitet.
  • Ulike operasjoner knyttet til utskrift, som å sette i og bytte papirrull og blekktanker og hente ferdige utskrifter, gjøres fra skriverens fremside. Skriveren kan dermed plasseres inntil veggen for mest mulig effektiv plassutnyttelse. Det betyr at butikker, kontorer og andre lokaler med begrenset plass likevel kan produsere storformatutskrifter.
  • Utskriftsjobber som lagres på harddisken, kan skrives ut direkte fra skriveren uten bruk av PC. Det gjør det enkelt å skrive ut flere eksemplarer når det er behov – helt uten PC.
  • Støtte for sikker utskrift. Når brukeren angir en PIN-kode i skriverdriveren under utskrift, lagres utskriftsjobben på harddisken, og brukeren kan starte utskriften ved å oppgi den samme PIN-koden på betjeningspanelet på skriveren. Dette hindrer at informasjonen havner på feil hender etter utskrift.

Produktspesifikasjoner

Du finner mer informasjon om produktspesifikasjonene for hver modell på disse koblingene: