Hva har en bank, et sykehus og en bilfabrikk til felles?
Datainnsamling er i stadig større grad noe som omfatter hele organisasjonen, spesielt etter omfattende digitalisering i kjølvannet av pandemien. Men altfor ofte ligger det uutnyttet verdi her. Organisasjoner vet at de må samle inn data og generere innsikt fra dem. Men de mangler ofte effektive metoder for å administrere og analysere verdien som finnes i informasjonen.
Det er IT-ledernes ansvar å stille de riktige spørsmålene. Hvordan samles data inn? Hvordan analyseres de? Og blir de brukt til å ta bedre beslutninger?
Men først må tankegangen endres. Mange organisasjoner har tatt i bruk systemer for informasjonsstyring hovedsakelig av hensyn til samsvar og sikkerhet. Dette er en reaktiv tilnærming som gjør at man havner bakpå.
Nå som nye teknologier som KI har begynt å spre seg – og etter hvert som organisasjonene må håndtere større og mer komplekse datasett – endres informasjonens rolle.
Det er en økende bevissthet blant IT-ledere og andre om at det å investere i informasjonsstyring ikke bare er noe man må, men at det kan få frem skjulte verdier i en organisasjon og gjøre prosesser raskere, sikrere og mer lønnsomme for de ansatte.
God informasjonsstyring starter med optimalisering av informasjonsarbeidsflytene i hele organisasjonen. Hvor dette ender, kommer an på hvor ambisiøse organisasjonens beslutningstakere er.