Historier fra våre kunder

Investeringer trygger posisjonen i Sogn

Siste tilvekst for A1 Reklame er automatisk skjærebord. Dermed har den tradisjonsrike familiebedriften i Sogn investert kraftig for å være forberedt på fremtidens marked.

Nye markedsområder

Hensikten med investeringene er først og fremst å trygge arbeidsplassene og beholde den posisjonen vi har bygget opp overfor næringslivet her i Sogndal-området gjennom mange år, forteller daglig leder Kjell Arne Austheim i A1 Reklame. 72-åringen ser ingen grunn til å pensjonere seg dette året heller.

Tvert imot, for den grafiske bransjen er mer spennende enn noen gang, spesielt nå som vi kan produsere på nye materialer og henvende oss til helt nye markedsområder. Så ungdommene blir ikke kvitt meg i år heller, sier senior i bedriften med et smil som både kunder og kolleger kjenner godt.

Første produksjon på lyddempende plater

Kundegrunnlaget er solid hos A1 Reklame, og de gode relasjonene er bygget opp gjennom mange år. Med nye produksjonsmuligheter handler mye om å gi god informasjon og inspirasjon til de samme kundene. Salgsansvarlig Rolf Inge Endresen forteller at det er en jobb de er godt i gang med.

Raskt etter Arizona-installasjonen leverte vi vårt første oppdrag med print på lyddempende plater til produksjonsområder hos ARE Treindustrier, produsert på Arizona 1380 GT. Det automatiske skjærebordet er et naturlig skritt videre, det samme gjelder rull-opsjonen til Arizona, som installeres i denne runden. Den gjør det mulig for oss å produsere på medier opp til 220 cm bredde. Kundene etterspør stadig kortere leveringstider, det var utslagsgivende for at vi nå også får installert en ny Canon Colorado 1650. Det reduserer produksjonstiden for alt vi printer på folie, og øker også utvalget av produkter, sier salgsansvarlig Rolf Inge Endresen.

I samme runde gjennom høsten 2022 har de installert Zund skjærebord og rullopsjon til Arizona, alt levert fra Canon.

Dette er betydelige investeringer, men samtidig en satsning for å trygge den gode posisjonen vi har opparbeidet gjennom mange år. Og når Canon er leverandør av alle de nye produksjonsløsningene, vet vi at vi får god service, sier Kjell Arne Austheim.

Kjell Arne Autstheim kan konstatere at bedriften er skodd for fremtiden.

Startet med værhaner og gyngestoler

Det begynner å bli lenge siden værhaner i stål og gyngestoler i tre var viktigste inntektskilde for familiebedriften i Kaupanger. Siden 2014 har navnet vært A1 Reklame og kursen vært rettet mot skilt, storformat, bilfoliering og – ikke minst – butikk med arbeidsklær og verneutstyr. Nærmeste nabo til bedriften er hjørnestensbedriften Lerum, kjent for førsteklasses saft og syltetøy basert på lokale råvarer.

Lerum er vår største kunde, forteller Kjell Arne.

Og de gjør det enkelt for oss, i stedet for å sende epost, så kommer de heller innom for en kaffekopp og en prat om oppdraget. Og da får de i samme slengen inspirasjon og ideer til nye oppdrag!

I forkant av utviklingen

Når vi besøker bedriften, blir vi imponert over det store spekteret i leveransene fra en lokal bedrift med fire medarbeidere. Senior Kjell Arne og junior Robert Austheim svarer samstemt at det er utstyrskrevende å tilby et så stort spekter av grafiske produkter, men at de ønsker å vise kundene at de hele tiden er i forkant av utviklingen.

Tidligere handlet vi produksjonsutstyr først og fant oppdragene etterpå, nå forsøker vi å gjøre det i motsatt rekkefølge. Flatbedproduksjon på Arizona og rullproduksjon på Colorado er en del av dette, og skjærebordet vil øke produktiviteten. Vi har hatt gode samtaler med de største kundene her i området rundt Sogndal, det har vært utslagsgivende for valget av produksjonsløsninger, forteller to generasjoner Austheim.

Og det er kanskje den viktigste delen av jobben!

Kontakt oss

Ønsker du mer informasjon om våre produkter og tjenester?