Hvordan Mieles mateksperter ble innholdsskapere – drevet av Canon

Finn ut hvordan kjøkkengiganten Miele forvandler kokkene sine til kostnadsbesparende innholdsskapere, takket være Canons løsninger som er spesialtilpasset studioet deres – fra de sto foran kameraene til de havnet bak spakene.

Mathimmelen finnes

Se for deg drømmekjøkkenet. Det er stor sjanse for at det har et Miele-produkt. Familieeide Miele er berømt for prisbelønte apparater av topp kvalitet og har vært en stor internasjonal produsent siden 1899. For et 100 år gammelt varemerke med et enestående omdømme for design er bildene svært viktige ved alle kundekontaktpunkter, inkludert det redaksjonelle, nettbaserte programmet deres.

For å ta det digitale innholdet til et nytt nivå ønsket matteamet i Sveits å introdusere episodiske direktesendinger der kundene får se hvordan de kan få mest mulig ut av produktene sine, gjennom matlagingsdemoer og -veiledninger, mye likt det du ellers ser på TV. Det profesjonelle lokale studioet har plass til et lite live-publikum, men trengte en permanent løsning med flere kameraer som kunne betjenes av ikke-teknisk personale, siden de ønsket å gjøre all produksjon internt.

Tidligere når de skulle produsere innhold, for eksempel matlagingsdemoer og produktfremvisninger, var de avhengige av eksterne byråer, noe som medførte høye kostnader, ofte med en komplisert ombygging av studioet og korte leveringstider.

«Hos Canon fant vi det perfekte verktøyet som dekket behovene våre innen både video og fotografi», sier Barbara Märkli, leder for matopplevelser, Miele AG. «Vi slipper å bruke penger på byråene, som gjerne krevde femsifrede beløp i euro, og vi forventer å nedbetale studioet vårt i løpet av de neste tre årene.»

Kunde: Miele AG
Sted: Spreitenbach, Sveits

«Den mest overbevisende faktoren for Miele var kameraets fargenøyaktighet og ytelse. Det er et veldig matorientert selskap med veldig høye forventninger til bildekvalitet.»

Utfordringen

Da Miele i Sveits ønsket å produsere innhold internt, tok selskapet kontakt med systemintegratoren Ganz Supravision for å finne en mer effektiv AV-løsning. På grunn av matinnholdets særegne natur var profesjonell bildekvalitet og nøyaktige farger viktige kriterier. Miele laget flere videoer i måneden og ønsket kreativ kontroll og å bruke egne interne mattalenter og produkteksperter, så teknologien måtte være enkel å forstå og bruke. Før Canon var de avhengige av tredjeparts produksjonsstøtte som brukte minst én dag på oppsettet og enda en halv dag til demontering.

Løsningen

Med støtte fra Ganz Supravision ledet av Christian Mossner bestemte Miele seg for en omfattende pakke med hele spekteret av Cinema (C70)-, Hybrid (R5C)- og PTZ (CR-N300 og CR-N500)-kameraer fra Canon, samt en RC-IP100-kontroller. Kamerakontrolleren er koblet til via NDI og effektiv kabling på en sentralisert måte og støttes fullt ut av Canon. Med felles verdier rundt eksepsjonell kvalitet og intuitiv teknologi som jobber rundt deg, var Canon den perfekte partneren for Miele.

«Vi sparer byråkostnader som tilsvarer høye femsifrede beløp i euro.»

Fra kutt til klipp

«Før jeg selv sto foran kameraet som kokk, var jeg litt bekymret for å bruke et profesjonelt kamera», sier Benoît Croset. «Men nå, etter at Christian lærte meg opp, kan jeg fint betjene PTZ-kameraet. Det er veldig, veldig enkelt å bruke.»

Benoît er en av Mieles apparatspesialister og kokker som nå regisserer og produserer matlagingsshowene deres bak kameraet sammen med kokkekollega Marco.

Etter å ha brukt tid på å lage matlagingsdemoer selv vet de nøyaktig hva som foregår inne i TV-vertens hode, og hvordan produksjonen må være fleksibel nok til å jobbe rundt dem, samtidig som de fortsetter å fremheve apparatene i aksjon som en del av matlagingen.

Det er uforutsigbart å lage mat på direkten. Teamet trenger utstyr som gjør at de kan reagere instinktivt på hendelser som ikke var planlagt. For eksempel er det viktig å ha en rask PTZ-panorering til et annet område hvis ting ikke går som det skal når noe skal ut av ovnen. Ingen ønsker å se nærbilder av en brent pizza.

«Jeg vil fremheve den nyeste teknologien, den utmerkede håndteringen og den pålitelige ytelsen fra Canon.»

Vi spiser med øynene

Christian Mossner, en av direktørene i Ganz Supravision AG, mener at merkets autentisitet formidles bedre via de interne talentene som kjenner historien, teknologien og prosessen fra innsiden. Han forklarte: «Den mest overbevisende faktoren for Miele var kameraets fargenøyaktighet og ytelse. Det er et veldig matorientert selskap med veldig høye forventninger til bildekvalitet.»

Resultatet? Merkets eget matprogram ser nå ut som en proff TV-produksjon, selv om alt produseres internt av kokker som er blitt innholdsskapere. Mieles team i Sveits viser at intern videoproduksjon nå er en realitet – både foran og bak objektivet. Christian tror at «det vil komme mange andre bedrifter som oppdager det samme som Miele.»

Toppen av kransekaka for Barbara er «den nyeste teknologien, den utmerkede håndteringen og den pålitelige ytelsen fra Canon».