Black and white image of two friends

Utforske fotojournalistikk med EOS-speilreflekskameraet

Få taket på teknikken i fotojournalistikk av Brian Worley, Canon-instruktør

Fotojournalister bruker ofte en rekke forskjellige kameraer for å ta bilder – fra profesjonelle Canon speilreflekskameraer til små Canon kompaktkameraer i lommeformat. Bruker du et EOS speilreflekskamera, får du mer fleksibilitet og kontroll over bildene dine, selv om det vil være mindre påtrengende å bruke et Canon kompaktkamera, som også vil gi utmerkede resultater. Uansett hvilket kamera du bruker, er det viktig å huske på at de beste reportasjebildene har en dybde og levetid som går langt utover mange av de bildene som publiseres hver dag på nyhetssider over hele verden.
I tillegg til de tekniske rådene nedenfor, må du huske at en god fotojournalist også har utmerket menneskekunnskap i tillegg til gode ferdigheter bak objektivet. Det er viktig å kunne komponere bildet omtenksomt, men det er like viktig å kunne fange inn følelser, energi eller noe utenom det vanlige. Noe av den beste fotojournalistikken handler om å fange uventede øyeblikk. Derfor kan det være en god ide å ha et kompakt Canon-kamera som for eksempel IXUS eller PowerShot i bagen hvis du skulle befinne deg på rett sted til rett tid.

Få mest mulig ut av vidvinkelobjektiver

Mange fotojournalister bruker et vidvinkelobjektiv, for eksempel et 35 mm, for å fortelle en hel historie i ett bilde.

Du vil ofte finne ut at de jobber med objektivet veldig nært hovedmotivet i historien – så ikke vær redd for å gå nært innpå menneskene som er sentrale i historien din – det kan til og med være mulig å få snakke med dem.

Et bredere objektiv gir mer dybdeskarphet slik at du kan fange inn miljøet i historien sammen med hovedmotivet – du kan for eksempel vise størrelsen på et demonstrasjonstog samtidig som du holder én person sentralt i bildet.

Mange Canon EOS-kameraer har zoomobjektiver fra 18 mm og oppover. Prøv å stille inn objektivet til en brennvidde på ca. 22 m, og øv deg på å holde objektivet på denne innstillingen. I stedet for å være avhengig av å zoome, kan du flytte deg og kameraet for å holde fokus på motivet. Det kan se vanskelig ut i begynnelsen, men du blir mer fleksibel når det gjelder å fange et motiv i bevegelse – og holder deg kanskje i form samtidig.

Bruk autofokus til å hjelpe deg å komponere

Det ligger i fotojournalistikkens natur at den må gi en sann og nøyaktig fremstilling av situasjonen på bildet. For at et bilde skal kunne regnes som objektivt, kan det ikke beskjæres – og det kan absolutt ikke redigeres i Photoshop. Fordi du ikke kan forbedre bildet senere, må du komponere bildet nøyaktig gjennom søkeren

Du gjør dette ved å stille inn kameraet til å bruke ett enkelt autofokuspunkt snarere enn å bruke det midtre AF-punktet. Still inn autofokuspunktet enten til venstre eller høyre i bilde for å hjelpe deg å komponere motivet ved hjelp av tredjedelsregelen (dette er en enkel måte å ta godt komponerte bilder på ved å forestille deg at bildet er delt i tre). Dette vil bidra til å skape drama og interesse når du tar bilde av et motiv med mennesker i, for eksempel en demonstrasjon, en prisutdeling eller et festivalpublikum.

Bli kjent med kameraet og objektivet

En av fotojournalistens viktigste ferdigheter er å gjøre kameraet og objektivet til et verktøy som fanger et øyeblikk i tiden uten å forstyrre det. Derfor er det viktig at du har kameraet klart og kan gjøre raske endringer i innstillingene etter følelse. Øv deg på å endre kamerainnstillingene bare ved å berøre dem før du går i gang med å fotografere en historie. Én måte å gjøre dette på, er å legge EOS-kameraet i en bag og endre rattet raskt uten å se. Du lærer fort å gjøre endringer raskere og kunne ta bilder uten å gå glipp av noe av det som skjer foran deg.

Prøv å bruke et objektiv med fast brennvidde. Med øvelse bør du lære hvordan bildet vil se ut, før du ser i søkeren.

Svart-hvitt-bilder

Når du har lært deg det grunnleggende, kan du prøve å stille inn EOS-kameraet til bildestilen Svart/hvitt. Dette gir deg et svart/hvitt bilde på LCD-skjermen som hjelper deg å se motivet fritt fra forstyrrende farger. Når du ser på et svart/hvitt bilde på LCD-skjermen, ser du bildekomposisjonen tydelig uten forstyrrende farger. Dette kan være et nyttig referansepunkt når du er ute i felten.

Mer avanserte EOS speilreflekskameraer kan behandle RAW-bildet direkte i kameraet. Se etter behandlingsmenyen for RAW-bilder, og konverter deretter RAW-bildene enten til svart-hvitt-bilder eller fargebilder.