Canon setter ny standard for speilløse proffkameraer med utviklingen av EOS R5 med 8K-video

Oslo, 13. februar 2020 – Canon annonserer i dag utvikling av et nytt speilløst fullformatkamera – EOS R5 – som bygger på det banebrytende EOS R-systemet. Canon har lyttet til tilbakemeldinger fra kundene og markedet, og utstyrt EOS 5R med enestående 8K-video med høy hastighet og oppløsning samt førsteklasses bildestabilisator. Det gir fotografer og filmskapere mulighet til å utfordre de kreative grensene enda mer, og fange action-handlinger bedre enn noensinne.

Hurtig og førsteklasses bildeopptak

EOS R5 byr på et taktskifte når det gjelder ytelse med utrolige 12 bilder i sekundet med mekanisk lukker, og 20 bilder i sekundet med elektronisk lukker. Den nye modellen er et utmerket bevis på Canons satsing på EOS R-systemet og selskapets mål om å tilby innovative produkter til fotografer og filmskapere. Kameraets kombinasjon av hastighet og oppløsning etablerer nye standarder som vil gjøre speilløst til et utmerket valg for alle – fra bryllupsfotografer til naturfotografer.

Canons avanserte teknologi for optisk bildestabilisering og elektronisk kommunikasjon mellom objektiv og kamera briljerer på det nye tilskuddet i EOS R-serien. EOS R5 tar den banebrytende teknologien som ble utviklet for EOS R-serien, til nye høyder med et nytt Canon-utviklet integrert bildestabilisatorsystem som jobber sammen med bildestabilisatoren i objektivet. Dette sikrer stillbilder og videoer uten rystelser uansett opptakssituasjon.

Videoinnhold som er klart for fremtiden

EOS R5 er et ideelt kamera for dem som vil ha videoopptak og stillbilder som skiller seg ut i mengden. Med 8K-videoopptak i kinokvalitet i et større spekter av scenarioer, er EOS R5 svaret på den økende etterspørselen etter filmopptak med høy oppløsning og kvalitet på tvers av sjangre. Kameraet har fire ganger oppløsningen til dagens gjeldende bransjestandard på 4K, noe som betyr at filmskapere kan ta vidvinkelopptak i 8K og om nødvendig beskjære til 4K-utdata.

Richard Shepherd, Pro Product Marketing Senior Manager, sier: «Vi er sikre på at EOS R5 vil vekke oppmerksomhet i det speilløse markedet, og vi gleder oss til å se hva fotografer og filmskapere får til med dette eksepsjonelle nye kameraet mellom hendene.

«Kameraet er et bevis på Canons satsing i speilløs-segmentet og på fremtidsrettede foto- og filmløsninger. Vi lanserte det innovative EOS R-systemet i september 2018 med et utvalg RF-objektiver og EOS R, og disse fikk raskt følge av flere RF-objektiver, EOS RP og EOS Ra. EOS R5 blir Canons nye speilløse flaggskip med bildekvalitet og videoopptak av ypperste klasse.»

Enkel kommunikasjon på farten

Innholdslevering er ofte like viktig som bilde- og videoopptak. EOS R5 vil ha støtte for automatisk overføring av bildefiler fra kameraet til skyplattformen image.canon. Med denne automatiske bildeoverføringen kan brukerne enkelt få tilgang til å vise innholdet sitt på andre enheter når de er på farten. EOS R5 er også utstyrt med to minnekortspor.

Canon annonserer i dag også lanseringen av RF 24-105mm F4-7.1 IS STM – et nytt objektiv i Canons RF-serie beregnet på EOS R-systemet. Canon jobber med hele ni RF-objektiver som skal lanseres i 2020, inkludert RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM og kompatible Extender RF 1.4x og Extender RF 2x.

For mer informasjon, se: https://global.canon/en/news/2020/20200213.html