Canon åpner nytt automatisert fabrikkanlegg. Møter økende etterspørsel etter vannbasert polymerblekk til Canons blekkbaserte trykkpresser.

For å møte økende etterspørsel fra brukere av Canons blekkbaserte produksjonspresser, har selskapet åpnet et nytt toppmoderne produksjonsanlegg for vannbasert polymerblekk i Venlo i Nederland. Fabrikken, som ble etablert i et eksisterende råbygg, er på 1500 m2 og har fokus på driftseffektivitet. Her finnes det mest moderne produksjonsutstyret med automatiserte prosesser for kontinuerlig produksjon av vannbasert CMYK-polymerblekk av høy kvalitet og med mindre svinn. Fabrikken har også skapt nye arbeidsplasser med sine 30 ansatte, hvor det er både omplasserte medarbeidere og nyansatte.

Markedsanalyseselskapene Infosource og Keypoint Intelligence utpekte i 2021 Canon som markedsleder innen høyvolum blekkbasert produksjonstrykk med rull- og arkmating i EMEA-regionen. De blekkbaserte trykkpressene i ColorStream-, ProStream- og varioPRINT iX-seriene har vist seg å være populære investeringsalternativer for kommersielle trykkerikunder og nettbaserte trykksakprodusenter. Dette takket være trykkpressenes enestående offset-lignende kvalitet, svært pålitelige produksjonskapasitet og fleksible bruksområder. Canon har beholdt lederposisjonen innen rullbasert trykking med blekk og samtidig sikret seg markedsledelsen i segmentet for høyvolum blekkbasert produksjonstrykking. For å holde tritt med den voksende kundebasen og kundenes stadig økende produksjonsvolum innen blant annet reklamemateriell, transaksjonstrykk, direktereklame, bøker, kataloger og magasiner, har Canon oppskalert produksjonskapasiteten for vannbasert polymerblekk med et nytt produksjonsanlegg.

Rob Puts, Vice President Manufacturing and Logistics hos Canon Production Printing, sier: «Våre vannbaserte polymerblekk er som alle andre egenutviklede teknologier, prøvd ut her i forsknings- og utviklingsanlegget vårt. Etter at blekkene hadde bestått markedstesten, noe de gjorde med glans, investerte vi i dette nye anlegget for å møte økende etterspørsel fra eksisterende kunder, samt fremtidig etterspørsel, som forventes å bli stor. Det nye automatiserte anlegget er bygget utelukkende for produksjon av vannbasert polymerblekk og er dimensjonert for fremtidig vekst hos kundene våre.

«Med den nye fabrikken kan vi tilby kundene de beste blekkbaserte produksjonspressene på markedet. Dette gjør også at vi er rustet til å møte kundenes vekst og hjelpe dem med å produsere kvalitetsprodukter.»