Canon Norge med sterk 6. plass: Canon en av Norges Beste Arbeidsplasser for sjette gang!

Oslo, 17. mars 2017 – Under kåringen Great Place to Work ® i går kveld, var Canon ett av ti selskaper som kunne motta prisen som en av Norges Beste Arbeidsplasser. Med sin sjette deltakelse i undersøkelsen, er det også sjette gang at Canon befinner seg blant topp ti i sin kategori med en sterk 6. plass.

Canon opererer på mange ulike lokasjoner over hele landet, i tillegg til lokasjoner ute hos kunder. HR-direktør i Canon Norge, Maiken Furre, gleder seg stort over årets resultater og forteller;

- Jeg synes det er fantastisk bra at vi nok en gang er på topp ti blant Norges Beste Arbeidsplasser. Jeg er også glad for at vi oppnår et så godt samhold i en såpass dimensjonsrik organisasjon. 75 % av våre medarbeidere har roller hvor de er ute i markedet hos våre kunder, noe som gjør at de ikke har daglig kontakt med vår egen organisasjon. Canon har mange forskjellige funksjoner med salgsapparat, teknisk serviceapparat og diverse støttefunksjoner. Disse har forskjellige kompetanse, behov og ønsker, og da får vi bekreftet, via denne undersøkelsen, at vi langt på vei lykkes i å skape en bra arbeidsplass for alle disse, forteller hun.

Analyse- og rådgivingsselskapet Great Place to Work ® Norge arrangerer årlig en medarbeiderundersøkelse som kartlegger medarbeideres forhold til sin arbeidsplass. Det siste året har Great Place to Work Norge jobbet med 191 virksomheter med til sammen over 28 000 medarbeidere. Utover en omfattende kulturanalyse, foretok bedriftene en medarbeiderundersøkelse bestående av et antall påstander innenfor de fem hovedområdene; troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og fellesskap. Great Place to Work ® rangerer de ti beste virksomhetene innen de tre kategoriene; store (flere enn 250 medarbeidere), mellomstore (50-249 medarbeidere) og små virksomheter (20-50 medarbeidere).

- Denne prisen er viktig på mange måter. Når man inngår et samarbeid og blir kunde av Canon, etablerer man også en relasjon til medarbeiderne som jobber her. Vi arbeider i troen på at fornøyde ansatte skaper fornøyde kunder. Dette skaper igjen gode resultater. Canon er en verdifull merkevare, og med denne prisen viser vi at merkevarens verdi går utover våre flotte produkter, men også gjelder vår organisasjon. Dette tror vi også resonnerer godt blant kunder og arbeidssøkende, forteller Furre.

Canon har tidligere deltatt i undersøkelsen i 2008, 2009, 2011, 2013 og 2015. Med årets sterke 6. plass, har Canon vært i topp ti, og dermed en av Norges Beste Arbeidsplasser, i samtlige undersøkelser selskapet har deltatt.

- Det er betryggende å få bekreftet at vi opprettholder Canon som fremragende arbeidsplass over tid. All ære til våre medarbeidere som gjør dette til en av Norges Beste Arbeidsplasser, avslutter Furre.

Kåringsgrunnlag, Norges beste arbeidsplasser 2017

• Medarbeidernes mening er grunnlaget når Great Place to Work kårer Norges beste arbeidsplasser.
  • Kåringen baseres på en medarbeiderundersøkelse som består av en rekke påstander innenfor fem hovedområder; troverdighet, respekt, rettferdighet, stolthet og fellesskap.
  • Basert på påstandene måles opplevd tillit mellom medarbeidere og ledelsen gjennom troverdighet, respekt og rettferdighet. I tillegg måles opplevd stolthet for arbeidsplassen og fellesskap med kolleger. Det gjøres også en kulturanalyse av virksomheten, der praksiser og policyer gjennomgås og vurderes.
  • Alle virksomheter som samarbeider med Great Place to Work Norge, er nominert. Det innebærer at det i år har vært 191 nominerte til kåringen av Norges beste arbeidsplass.