A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Høstfotografering

Fang inn høstens sjarm fra et nytt perspektiv

Naturen setter opp en forestilling i løpet av høsten som ikke kan sammenlignes med andre årstider. Hyppige regnskurer gir dype fargetoner, og en lett bris skaper en naturlig rytme, mens tåken gir en skarp bakgrunn i hvitt og grått som står i kontrast til de sterke fargene fra de skiftende høstbladene.

«Høsten er den årstiden som stimulerer sansene mest. Den gjør at du tenker på livet», sier den Nederland-baserte natur- og landskapsfotografen Theo Bosboom. «Men selv om det er en sjarmerende årstid, er det svært vanskelig å skape noe som ikke har blitt sett tidligere.» I Autumn Leaves-serien sin ville Theo finne en ny måte å fremheve det beste i årstiden på.

Theo er en regelmessig bidragsyter til National Geographic og BBC Wildlife-magasinet og har to ganger vunnet Wildlife Photographer of the Year-prisen. Etter at han hadde kommet tilbake til dalen i Hoëgne i Belgia år etter år, følte han at han hadde fanget alt skogen hadde å by på.

«Dette bildet representerer slutten av høsten for meg, siden bare et par blader klamrer seg til noen bare grener mot et tåkete bakteppe. Det har en veldig lydløs og rolig energi, og det får meg til å tenke på japanske malerier, som er enkle, grafiske og sterke i kontrasten», sier Theo.

«Skogen er veldig pittoresk og magisk om høsten, men etter et par år innså jeg at jeg hadde fotografert den fra alle vinkler», sier han. «Jeg begynte å tenke: «Er dette alt?» I det øyeblikket falt noen blader i en elv, og jeg så på mens de ble båret bort på vannet, rullet under små fosser og satt fast under steiner og greiner. Det var da jeg kom på ideen om å fotografere bladene fra under vannet på en måte som kanskje en fisk ser høsten på.»

Selv om ideen til The Journey of the Autumn Leaves kan ha virket enkel nok, var det langt fra enkelt å gjennomføre den. «På det tidspunktet var fotografering fortsatt bare en hobby for meg», forklarer han, men han fikk tak i det vanntette kamerahuset Canon WP-DC28 til sitt kompakte Canon PowerShot G10. Med gummistøvler og våtdrakt vasset han i den kalde elven, holdt kameraet i det vanntette kamerahuset under vannet, og pekte det mot himmelen.

«Jeg kunne ikke se hva jeg holdt på med i det hele tatt, men hver gang et blad føk forbi, trykket jeg på knappen og håpet på det beste», fortsetter han. «De fleste av bildene var ganske dårlige, og jeg tok utallige utilsiktede selfies, men ett veldig fint bilde skilte seg ut [se nedenfor]. Det fikk meg til å innse at dette kunne bli et ordentlig prosjekt, og det var da jeg bestemte meg for å investere i undervannshuset til min Canon EOS 5D Mark III [nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV].»

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
«Jeg mener dette viser et nytt perspektiv på høsten – utsikten under vannet med landskapet over og bladet et sted mellom disse to verdenene», sier Theo. «Det er spesielt for meg fordi det var fra den første økten, og det var dette bildet som fikk meg til å fortsette med prosjektet.»

Theo avanserte raskt fra amatør til profesjonell fotograf gjennom høstene etterpå, og ga til slutt opp jobben som advokat i 2013. Han utviklet fotograferingsteknikkene sine under vann, og foretrekker å bruke naturlig lys der det er mulig, noe som i motsetning til vanlig praksis i landskapsfotografering betyr at den beste tiden å fotografere på er midt på dagen.

«Da solen var på sitt høyeste, fikk elvene den maksimale mengden lys, så jeg måtte sjelden bruke blitsen, med mindre vannet var veldig skittent eller jeg ønsket å lyse opp et interessant hjørne», sier han. «Jeg måtte øke ISO-verdien for å ta iøynefallende bilder i elven fordi jeg trengte det ekstra lyset under vann. Heldigvis ble ikke kvaliteten dårligere ved å heve ISO-verdien på Canon EOS 5D Mark III.»

Beslektede artikler
A fox stares through a gap in a bush, which is out of focus. Photo by Ossi Saarinen.

NATURFOTOGRAFERING

Historien om Ossi Saarinens naturfotografering i byen

Bare tre år etter at han begynte med fotografering, har Ossis karakteristiske dyrebilder blitt en hit på sosiale medier. Her forteller han hvordan hobbyen hans ble en suksess.

Alan Rowan stands on the side of a hill taking a photo using a Canon compact camera, with a river in the valley behind him.

REISEFOTOGRAFERING

Hvordan Munro-fjellklatreren fotograferer fjellandskap

Fra fargerike makroer til tåkelagte fjelltopper – slik får Alan Rowan perfekte naturbilder med Canon SX740 HS.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

TIPS OG TEKNIKKER

Finn ut hvordan du bruker riktig eksponering

Finn ut hvordan du justerer lysmengden i bildene dine for å gi dem et nytt utseende.

«Jeg synes det var fascinerende å fotografere bobler under vannet fordi de reflekterer landskapet over på en flott måte. De beste stedene å finne bobler på er i nærheten av fosser eller rasktflytende vann.»

Theo kunne ikke se komposisjonene sine i sanntid, så han var nødt til å prøve og feile, men det var visse ting han kunne gjøre for å forbedre sjansene sine. «Jeg liker å ta bilder i blenderprioritetsmodus fordi jeg vet at kameraet velger riktig lukkerhastighet for meg. Den gir meg friheten til å leke med feltdybden, som er viktig innen landskapsfotografering og når du vil fange inn mange detaljer», sier han.

«Under vann trengte jeg ikke en stor feltdybde, så jeg kunne holde blenderåpningen mer åpen for å slippe inn mer lys. Kameraets autofokus var veldig pålitelig og absolutt nødvendig, og jeg lærte å komme så nær motivet som mulig, spesielt når vannet ikke var klart. Jeg lærte også at et vidvinkelobjektiv gir de beste resultatene.»

«Dette er favoritten min fra samlingen. Jeg holdt kameraet på bunnen av elven, noe som gjorde at jeg kunne holde det stødig i lengre tid og brukte en lang lukkerhastighet på en tredjedel av et sekund, slik at bladene ennå var skarpe, men vannet over viste bevegelse. Jeg mener det resonnerer godt med hvordan jeg ser på høsten, det er ting i bevegelse, livets syklus», forklarer Theo.

For de som er usikre på om de skal ta spranget, finnes det også nok av muligheter over vann til å mette høstbegjæret. «Folk ser ofte etter de storslåtte landskapene, og de bruker all tiden sin på å vente på det riktige lyset, men jeg foretrekker å fokusere på detaljene, som er like mye, om ikke mer interessante», sier han. Løv, eikenøtter, fargerike bær og sopp er ideelle høstmotiv, da de er mindre avhengige av godt lys eller fint vær. «Bare se ned på bakken, så vil du snart oppdage mange interessante ting. Med detaljer er alternativene dine uendelige.»

Ordet detaljer kan få deg til å tenke på makrofotografering, og mange kompakte kameraer har svært gode makrofunksjoner, men Theo mener bare å fokusere på et aspekt av scenen foran deg, i stedet for hele landskapet. «Jeg liker å bruke Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektivet mitt til å fokusere på noe, for eksempel deler av et tre, og jeg bare zoomer inn og ut for å isolere det som er interessant», sier han. «Du kan gjøre akkurat det samme med et kompakt kamera. Bare bruk det du har.»

«Dette er et av de tidlige bildene mine som forteller historien om denne fjellelven», sier Theo. «Det er et veldig klassisk, tidløst landskap over vannet, men det markerer punktet der jeg hadde kommet så langt at jeg kunne fotografere bilder i denne stilen av elven i skogen. Det var punktet hvor jeg tenkte: «Hva nå?». Jeg elsker det grå og tåkete morgenlyset. Komposisjonen bruker løv, mens bevegelsen i vannet, i tillegg til bregner, bøk- og bjørketrær gir den balanse.»

Det å bruke det du har, ser også ut til å gjelde for været, siden Theo er langt fra en fotograf som bare tar bilder i fint vær. Han hevder at det ikke finnes noe som heter dårlig vær innen naturfotografering, bare dårlige klær (eller manglende kamerabeskyttelse – alle kameraer er imidlertid ikke like værbestandige, så det kan være lurt å investere i passende regntøy eller en objektivhette). Han sier: «Det er en god idé å sjekke værmeldingen og planlegge fremover, men det finnes muligheter i all slags vær, du må bare være litt kreativ. Etter at det har regnet, blir fargene mer intense. Sterk vind kan forstyrre lange eksponeringer når du vil ta skarpe bilder av blader eller andre ting som beveger seg, men du kan bruke situasjonen til din fordel og ta mer impresjonistiske bilder av dem i bevegelse. Tåkete forhold skaper en fantastisk atmosfære. Og så er det de flotte morgenene når du har tåke, dugg og spredt sollys. Jeg er for utålmodig til å vente på det riktige lyset, så hvis lyset ikke fungerer for noe, så går jeg og finner noe annet å fotografere.»

«Dette bildet av en liten bøk i fargerike høstfarger ble tatt over vannet, men jeg brukte den samme teknikken i noen av undervannsbildene ved å bruke et vidvinkelobjektiv rettet mot himmelen etter at jeg hadde krabbet under treet for å få dette perspektivet», sier Theo. «Jeg liker hvordan den står i kontrast til den tåkete, nakne skogen siden de omkringliggende trærne ikke har noen blader.»

Selv om Theo er en stor tilhenger av høsten, sier han at du kan være like kreativ under overgangsperioden mellom årstidene også. «Fotografer sommerblomster på slutten av livssyklusen som stikker ut gjennom løvet, eller følg med på værmeldingen for å få med deg det første snøfallet. Når snøen faller til ro blant høstfargene som er der fra før av, skaper det en uttrykksfull blanding av årstidene», sier han.

«Dette bildet er typisk for fotograferingen min der jeg leter etter interessante mønstre, detaljer og rytmer», sier Theo. «Jeg liker fordelingen av bladene, den lille skumbiten. Det ble tatt på en grunn del av elven som ikke hadde en sterk strøm. Det er bare en fin samling av forskjellige typer blader i forskjellige farger og stadier.»

Theos Autumn Leaves-prosjekt har blitt bredt publisert, og han fikk til og med en andreplass i kategorien Creative Visions i 2013 Wildlife Photographer of the Year-konkurransen for ett av bildene. Men med like mange fotografer som blader på skogbunnen, som kjemper om oppmerksomheten på sosiale medier, sier han at hvis du vil skille deg ut, må du finne et nytt perspektiv. «Du kan reise til eksotiske steder og ta fantastiske bilder, men de fleste redaktører legger ikke merke til dem med mindre de er helt spesielle på en eller annen måte», sier han. «Tenk deg godt om: Hva kan jeg gi utover det som allerede har blitt publisert?»

Skrevet av Natalie Denton

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle historiene