KREATIV FOTOGRAFERING

Sett ovenfra: seks tips for å ta flotte ovenfra-og-ned-bilder

Livstilfotografen og den populære TikTok-eren Chris Priestley viser hvordan du kan løfte ovenfra-og-ned-bildene dine til nye høyder.
En person som forbereder et ovenfra-og-ned-bilde av en rosa klokke, en notisbok, et tastatur og rosa makroner på en tallerken.

Ovenfra-og-ned-fotografering er en kreativ måte å vise frem alle slags motiver og produkter på – fra sminke og smykker til mat og babykunngjøringer. Bloggere og innholdsskapere på sosiale medier byr på en stor inspirasjonskilde for slike bilder, men hvor skal du begynne når du komponerer dine egne ovenfra-og-ned-bilder, og hvordan kan du sørge for at bildene dine skiller seg ut?

Den kommersielle produkt- og livsstilfotografen Chris Priestley anbefaler å gjøre det enkelt. Ovenfra-og-ned-bilder er en del av levebrødet hans, og han har også 54 000 følgere på Instagram og over 1 million følgere på TikTok. «Det enkle er det beste når det gjelder rekvisitter i et ovenfra-og-ned-bilde, og en distraherende bakgrunn kan ødelegge bildet.»

Den gode nyheten er at alle kan ta ovenfra-og-ned-bilder. Du trenger ikke spesialutstyr. Et standard sett med objektiver, eller bare et kompaktkamera, er alt du trenger for å prøve deg på denne fascinerende teknikken. Det hele begynner faktisk med papir og blyant, som Chris forklarer i det første av seks tips nedenfor.

1. Planlegg komposisjonen

Et ovenfra-og-ned-bilde av en rød og svart klokke på små hvite stener, med hvite blader og andre hvite rekvisitter spredt rundt.

«Jeg liker å jobbe med fargetemaer når jeg tar bilder rett ovenfra», sier Chris Priestley. «Jeg begynner med å se etter aksentfarger på hovedproduktet. Tallhakkene på denne røde klokken er uthevet i hvitt, så jeg visste at en hvit bakgrunn ville fremheve den. Jeg fant ikke alle rekvisittene jeg ville bruke i hvitt, så jeg sprayet karabinkroken, kompasset og de falske bladene for å få et gjennomført bilde». Tatt med et Canon EOS R5-kamera med Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/200 sek, f/5,6 og ISO 100. © Chris Priestley

Chris begynner med å tegne oppsett på et ark når han skal finne komposisjonen. Han mener at det kan være litt skremmende å starte fra bunnen av når du har kameraet på plass.

«Når jeg tegner en ovenfra-og-ned-komposisjon, fokuserer jeg på å plassere hovedmotivet slik at det fremheves», forklarer han. «Bakgrunnen og eventuelle rekvisitter må passe til hovedmotivet, enten gjennom estetikk, funksjonalitet eller livsstilen til målgruppen.»

Du må prøve og feile for å finne ut når et ovenfra-og-ned-bilde blir for rotete og distraherende, legger Chris til. Han foreslår bygge opp alt rundt hovedmotivet og bakgrunnen du har valgt. «Jeg liker å bruke tredjedelsregelen og dele bildet inn i ni felt. Deretter passer jeg på at hver rekvisitt eller hvert designelement har sitt eget felt.»

2. Skap en rekvisittsamling

LCD-skjermen på et Canon-kamera viser et ovenfra-og-ned-bilde av en rosa klokke med rosa og hvite rekvisitter rundt.

«Jeg liker at rekvisittene er avskåret i bildet, slik som dette tastaturet og denne notisboken», sier Chris. «Jeg ville også at rekvisittene skulle danne former som trekker øyet gjennom bildet, så jeg plasserte tastaturet, bordstativet, notisboken, pennen og klokken slik at jeg oppnådde dette». © Andy Holbrook/Chris Priestley

Et ovenfra-og-ned-bilde av en rosa klokke med et tastatur, en notisbok, en penn, blomsterblader og makroner nøye plassert rundt – alt i rosa og hvitt.

«Jeg liker ikke å ha for mye negativt rom siden det skaper ubalanse i bildet», sier Chris. «Med tastaturet plassert øverst til høyre i bildet ville jeg finne noe til hjørnet nederst til venstre, om enn bare et kronblad. Dermed ser det ikke ut som om det området er glemt, og bildet føles fullendt.» Tatt med et Canon EOS R5-kamera med Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/200 sek, f/8 og ISO 100. © Chris Priestley

Chris råder deg til å aldri kaste rekvisittene du kjøper til ovenfra-og-ned-bilder. «Du vet aldri når du får bruk for dem», sier han. «Jeg har nå en stor eske med rekvisitter jeg kan bruke. Det er godt å ha ting tilgjengelig for å fylle rommene som ikke fungerer.»

I stedet for å oppbevare en rekke upraktiske bakgrunner, anbefaler Chris å bruke lette og kommersielt tilgjengelige fotobakgrunner. «Du kan kjøpe brett i A1-størrelse som finnes i mange ulike stiler, inkludert brett som ligner på treverk, marmor og skifer». Det er dette han brukte som marmorbakgrunn i dette ovenfra-og-ned-bilde av en klokke.

Rekvisittene i et ovenfra-og-ned-bilde bidrar til å formidle historien og konteksten til hovedmotivet, og viser hvem produktet er ment for.

Uansett hvilke rekvisitter du velger, anbefaler Chris å alltid sørge for at de er helt rene. «Én ting jeg har lært etter å ha jobbet for store kunder, er at skitt, støv og lignende ødelegger bildet. Uansett hvor bra bildet er, dras øynene til seeren naturlig mot skavankene.

«Hvis det er riper og merker i motivet, kan du prøve å skjule dem med andre rekvisitter og sørge for at alt er plettfritt før du tar bildene», fortsetter Chris. «Unngå å måtte gå gjennom og fikse alle bildene i etterbehandlingen, det er et mareritt.»

3. Kameraoppsett og -innstillinger for ovenfra-og-ned-bilder

En mann som gjør seg klar til å ta et ovenfra-og-ned-bilde av en svart katt, med et Canon-kamera på et stativ. En stor studiolampe lyser opp motivet.

«Hold baksiden av kameraet parallelt med motivflaten», sier Chris. «Hvis du holder kameraet litt skjevt, blir bildet forvrengt. Enkelte stativer har innebygde vatre i stativhodet, som kan være svært nyttige for å få kameraet helt plant.» © Andy Holbrook / Chris Priestley

Du trenger ikke spesialutstyr for å ta flotte ovenfra-og-ned-bilder, men et stativ holder kameraet på plass mens du arrangerer rekvisittene.

Chris bruker et Canon EOS R5-kamera og forteller at vekten av kameraet var en fordel da han tok bildene i denne artikkelen. «Den gjorde det enkelt å vippe kameraet over bordet. Med et tyngre kamera hadde jeg måttet legge mer vekt på stativet for å hindre det i å velte. Den vribare skjermen gjorde det mulig å plassere kameraet slik at jeg også kunne se bildet.»

Når du skal velge objektiv for ovenfra-og-ned-bilder, anbefaler Chris et standard 50 mm objektiv, for eksempel Canon RF 50mm F1.2L USM. «Grunnen til at jeg ville foretrekker 50 mm fremfor et bredere objektiv, er at det ikke skaper forvrengninger ved avstandene du fotograferer fra. Hvis du for eksempel tar et ovenfra-og-ned-bilde med et 16 mm objektiv, får du perspektivforvrengning rundt kantene, og det ser ikke bra ut på produktbilder.»

Et kamera som Canon EOS RP, er også ypperlig for denne typen bilder. Hvis du kombinerer det med et objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, dekker det avstanden på 50 mm og blenderåpningene som Chris anbefaler her. Du kan også bruke et kompaktkamera som Canon PowerShot G7 X Mark III, spesielt hvis du har et litt stramt budsjett. Det veier bare 304 g (inkludert batteri og minnekort), men fanger opp rikelig med detaljer med den utrolige sensoren på 20,1 megapiksler.

Selv om en større del av ovenfra-og-ned-bildet blir skarpt med små blenderåpninger som f/16 og f/22, bruker Chris vanligvis f-stoppinnstillinger mellom f/5.6 og f/8. «Jeg liker ikke å bruke høyere innstillinger, for da blir for mye av bildet detaljert», sier han. «Jeg liker å skape litt mer dybde, slik at selv om du tydelig kan se hva bakgrunnen består av, er den litt ute av fokus, og øye trekkes naturlig mot hovedmotivet.»

4. Lyssett bildet fra 45° vinkel

En mann kledd i svart som justerer en stor studiolampe på et kjøkken.

Når du skal lyssette ovenfra-og-ned-bilder, anbefaler Chris å bruke én enkelt lyskilde. Dette kan være en studiolampe som den på bildet, eller naturlig lys fra et vindu. «Naturlig lys er ypperlig når du skal ta lyse, drømmeaktige bilder», sier han. © Andy Holbrook / Chris Priestley

En fotograf bruker Canon Camera Connect-appen på en smarttelefon til å fotografere en rød klokke omgitt av klatreutstyr.

Chris brukte Canon Camera Connect-appen til å ta bildene sine. «Når jeg har forberedt et ovenfra-og-ned-bilde, vil jeg unngå å flytte på noe», sier han. «Appen gjorde det mulig å betjene kameraet uten å røre det. Jeg kunne endre blenderåpningen og lukkerhastigheten, utløse lukkeren og zoome inn for å sjekke oppløsningen». © Andy Holbrook / Chris Priestley

Når det gjelder belysning, anbefaler Chris å holde det relativt enkelt. «I en stor del av arbeidet mitt bruker jeg én enkelt lyskilde som er plassert i 45° vinkel, både horisontalt og vertikalt, fra hovedmotivet. Dette gir vanligvis et veldig fint lys i bildet.»

«Du kan bruke en rekke ulike lyskilder», fortsetter han. «Siden jeg jobber med kommersiell fotografering, bruker jeg vanligvis studiolamper som gjør det enkelt å forme og mykne lyset. Kontinuerlig belysning er også et flott alternativ. Da kan du se hvor skyggene faller, slik at det blir mye enklere å arrangere rekvisittene i bildet.»

En Canon Speedlite-blits, for eksempel Canon Speedlite EL-1, kan utløses eksternt ved hjelp av Canon Speedlite-sender ST-E3-RT V2. Da får du også kreativ kontroll over belysningen av ovenfra-og-ned-bildet, spesielt hvis du bruker en paraply eller softboks til å spre lyset.

Du kan også bruke naturlig lys, sier Chris. Det er ofte bedre å fotografere på en overskyet dag enn i skarpt sollys, siden skyene sprer lyset på en naturlig måte og gjør det mykere. «Hvis du komponerer et ovenfra-og-ned-bilde i 45° vinkel fra et vindu», sier Chris, «oppnår du samme resultat som om du bruker kunstig lys.»

5. Tilpass oppsettene for ulike sosiale medier

Et nærbilde, tatt ovenfra, av en svart klokke med svarte remmer på hver side som ligger på knust skifer.

Chris foretrekker vanligvis å ramme inn det endelige bildet på kameraet når han tar bilder ovenfra. For dette stemningsfulle bildet med skiferhellen tok han imidlertid et bredere bilde, slik at han fikk litt mer fleksibilitet når han skulle beskjære bildet etterpå. Tatt med et Canon EOS R5-kamera med Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/100 sek, f/8 og ISO 100. © Chris Priestley

Et ovenfra-og-ned-bilder av en svart klokke og to svarte remmer på skår av en skiferhelle. Et kamera på et stativ kan ses i forgrunnen.

Chris planla først å bruke en spisebrikke av skifer som bakgrunn for dette bildet, men den var ikke interessant nok. Derfor knuste han den med en hammer og arrangerte skårene, og deretter fylte han svart akvariegrus i mellomrommene. Han anbefaler å bruke klebemasse når du skal plassere og flytte gjenstander. «Det er svært nyttig for ovenfra-og-ned-bilder og produktfotografering. Når bakgrunnen er klar, liker jeg å få hovedmotivet på plass før jeg dekorerer resten av oppsettet. Jeg bruker en diskré bit med klebemasse for å holde alt på plass». © Andy Holbrook / Chris Priestley

«En av tingene jeg liker med Canon EOS R5-kameraet, er det høye antallet megapiksler. Det gjør det mulig å beskjære bildet uten at det går ut over bildekvaliteten», sier Chris. Han påpeker imidlertid også at forskjellige sosiale medier har ulike krav til bildestørrelser og -spesifikasjoner. I stedet for å bare ta ett ovenfra-og-ned-bilde og beskjære det på ulike måter ved hjelp av redigeringsprogramvare, anbefaler Chris at du tar deg tid til å forme bildet for hvert bruksområde.

«Jeg fotograferer i 3 : 2-format siden ovenfra-og-ned-bilder vanligvis brukes på blogger og nettsteder», forklarer han. «Du bør imidlertid tenke på at hvis du skal tilpasse bildet til ulike sosiale medier, for eksempel 4 : 5 til Instagram eller også 9 : 16, må du endre plasseringen av rekvisittene. Jeg anbefaler også å fjerne enkelte rekvisitter siden arbeidsområdet er mye mindre.»

6. Eksperimenter med bevegelige elementer

Hvis du virkelig vil flytte grensene for ovenfra-og-ned-bilder, kan du prøve å eksperimentere med bevegelse slik Chris har gjort på bildet ovenfor. Hvis du skal prøve å oppnå denne flotte effekten, anbefaler han å fotografere elementene hver for seg i stedet for å fotografere alt i ett bilde. Du kan se mer av arbeidet hans på TikTok.

En mann som setter et kamera på et stativ som er vendt ned, og fotograferer en rosa klokke på et rundt, hvitt brett med rosa kronblader som faller ned rundt den.

«Jeg plasserte klokkeremmen og la alle kronbladene rundt den, og deretter begynte jeg sakte å slippe ned kronblader mens jeg tok en bildeserie», forklarer han. «Deretter klippet jeg ut alle kronbladene jeg likte, i Adobe Photoshop, og lagde et sammensatt bilde.» © Andy Holbrook / Chris Priestley

Et kamera på et stativ, som er vendt ned for å ta et ovenfra-og-ned-bilde av en rosa klokke på et rundt, hvitt brett med rosa kronblader som faller ned i motivet.

En ypperlig metode for å gjøre et ovenfra-og-ned-bilde mer dynamisk, er å tilføre bevegelse. Dette kan du enkelt oppnå ved å legge til rekvisitter og fjerne dem, slik at den endelige videoen viser et produkt som beveger seg eller forsvinner. © Andy Holbrook / Chris Priestley

«En av fordelene med å lage et sammensatt bilde i Photoshop, var at jeg kunne plassere kronbladene i tre forskjellige lag», fortsetter Chris. «Disse lagene satte jeg inn i Adobe After Effects, hvor jeg også la til et virtuelt kamera. Deretter flyttet jeg kameraet gjennom lagene mot klokken for å få 3D-effekten du ser her.»

Hvis du foretrekker å gjøre ting enkelt, kan du prøve å fange inn elementer i bevegelse på riktig sted i ett enkelt bilde. Dette vil innebære litt prøving og feiling, så sett kameraet i modus for kontinuerlig drift, og ta bildeserier mens du legger til bevegelser. Hvis du virkelig vil gjøre bildene levende, kan du sette dem sammen til en animert GIF i Adobe Photoshop eller ditt foretrukne bilderedigeringsprogram.

Føler du deg inspirert? Prøv å ta et ovenfra-og-ned-bilde selv, og del resultatet med emneknaggen #FreeYourStory. Husk å tagge @canonemea.



*Adobe, After Effects, Lightroom og Photoshop er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.



Skrevet av Marcus Hawkins

Relaterte produkter

Relaterte artikler