HJEMMEPROSJEKTER

Slik setter du opp ditt eget hjemmestudio

Bli kreativ med blitsfotografering, og lær hvordan du tar flotte portretter på en rimelig måte
Canon Camera
Man trenger ikke alltid et eget studio eller dyre blitser for å ta elegante, proffe studiobilder. Med noen få enkle elementer og en plass til å ta bildene kan alle sette opp et enkelt studio i sitt eget hjem. Her forklarer vi hvordan du gjør akkurat det med et minimum av både sett og utgifter. Vi utforsker også noe av det grunnleggende innen studiofotografering, for eksempel bruk av lysmodifikatorer og innstilling av blitseksponeringen. Med enkle ferdigheter og riktig utstyr kan du ta alle typer flotte bilder, fra avanserte portretter til elegante produktbilder, stillbilder og mye mer.

1. Liste over grunnleggende sett

Et Canon EOS RP-kamera med to Canon-blitser, et stativ og en hvit parasoll lagt ut på en bordplate i tre.

For å komme i gang med studiofotografering hjemme trenger vi noen enkle sett – her har vi to Canon Speedlite – en 470EX-AI og 600EX II-RT, et Canon EOS RP-kamera med et RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv, et lysstativ, en hvit fotoparaply og en paraplyholder.

En mann som ser gjennom søkeren til et Canon EOS RP med en Speedlite-blits festet på.

Du kan utløse ekstern blits ved å bruke en ekstra Canon Speedlite-blits, en trådløs blitsutløser eller (hvis kompatibel) kameraets hurtigblits.

Et enkelt hjemmestudio satt opp som dette, vil ikke tømme kontoen din, og det kan pakkes vekk for å spare plass. Bortsett fra kameraet trenger du en eller to Speedlite-blitser som du kan plassere og fjernutløse. Et lysstativ er ideelt, men du kan også bruke et ekstra stativ (plaststativet som leveres med de fleste Speedlite-blitsene, kan skrus fast på et stativ) for å holde blitsen. En enkel hvit paraply er et annet rimelig, men effektivt utstyr for å gi flatterende lys. Du må feste paraplyen til stativet, for eksempel ved hjelp av en paraplyholder. Til slutt må du kunne løse ut en ekstern blits ved hjelp av en trådløs utløser. Hvis du har to kompatible Speedlite-blitser, kan du feste den ene til kameraets tilbehørssko og bruke den til å løse ut den andre. På den måten kan du fjernstyre effekten til den eksterne blitsen. Hvis Canon-kameraet har en kompatibel popup-blits, kan du også bruke denne til å løse ut og styre eksterne Canons Speedlite-blitser.

2. Velge et rom

En mann som tar portrettbilder i et hjemmestudio med en grå bakgrunn og en hvit paraply for å gjøre blitsen mykere.

Velg et rom med en stor, lys vegg, eller bruk et provisorisk bakteppe for en enkel, ren bakgrunn.

Et rom med en vanlig hvit eller kremfarget vegg er ideelt for et hjemmestudio. Hvis veggene ikke er lyse, kan du henge opp et hvitt laken, eller enda bedre, investere i en popup-bakgrunn som denne. Når du skal velge et rom å ta bilder i, er det lurt med et høyt tak, siden det gjør at du kan heve lyset for ovenfra og ned-belysning på motivets ansikt – noe som gir enda flottere bilder. Vær oppmerksom på at lyset absorberer noe av fargen på alle overflater det reflekterer, så hvis veggene har en sterk farge, kan det farge lyset som faller på motivet.

Ikke lås deg til én type rom. Hvis du har fotogene trapper, kan disse fungere som et flott sted for gruppebilder, mens det å ta bilder av et motiv ovenfra kan gi noen veldig fine og avslappede portrettbilder.

3. Velge et portrettobjektiv

Et Canon EOS RP med et 85 mm objektiv montert på.

Et objektiv på 85 mm, for eksempel RF 85mm F2 Macro IS STM som brukes her, er ideelt for portretter fordi brennvidden gor et bra perspektiv på ansikter.

Objektiver med ulik brennvidde kan ha en markert effekt på utseendet til motivet. Et vidvinkelobjektiv kan overdrive ansiktstrekkene til en person ved å forlenge nesen og pannen til det unaturlige – spesielt hvis den brukes til nærbilder. Overdrevne perspektiver kan være nyttig noen ganger, men lengre brennvidde er generelt mer flatterende. Så hvis du bruker et zoomobjektiv, kan du gå lenger vekk og bruke kraftigere zoom. Hvis du planlegger å ta mange portrettbilder, bør du vurdere å bruke et dedikert portrettobjektiv. En brennvidde på 85 mm (eller et 50 mm objektiv på et kamera med beskjæringssensor) anses som det perfekte objektivet for portretter på grunn av måten det fanger et ansikt på den mest flatterende måten.

4. Tilføre mer lys

En mann i grønn genser som holder en Canon-blits på et stativ i retning mot en hvit paraply.

En hvit fotoparaply er rimelig, allsidig og ideell for nybegynnere som vil gjøre lyset mykere ved portrettfotografering.

Speedlite-blitsen gir relativt lite lys, omtrent som en vanlig lyspære. Dermed gir den et hardt lys, noe som resulterer i harde skygger og sterke kontraster. Med portretter vil du spre lyset slik at det faller mer mykt over et ansikt – en modifikator hjelper deg med å oppnå dette. På samme måte som et stort vindu vil en enkel modifikator, for eksempel en paraply eller en softboks, forstørre lyskilden og la den bre seg rundt motivet og fylle ut skyggene.

Du kan enten vinkle paraplyen mot motivet eller vende den bort for å reflektere lyset tilbake mot dem. Med portretter fungerer det ofte best å tilføre lyset ganske nær ansiktet, siden dette forstørrer lyskilden sammenlignet med motivet.
Et portrett av en kvinne med brunt hår, med ansiktet opplyst av en blits.

Skyggene er hardere i dette bildet fordi Speedlite er blitt brukt. Tatt med et Canon EOS 5D RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/11 og ISO100.

Et portrett av en brunette med bobfrisyre, tatt med en blits og paraply.

Bruk av paraply gir mykere lys. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/5,6 og ISO100.

5. Angi eksponering og blitsstyrke

Skjermen for innstillinger på et Canon EOS RP.

Still inn den manuelle eksponeringen først, og tilpass deretter blitsen til den.

En person som justerer innstillingene bak på en Canon Speedlite-blits for å ta et portrettbilde.

Sett Canon Speedlite-blitsen til manuell (M) innstilling – du må kanskje eksperimentere med forskjellige styrker, men begynn med ¼.

Med blits kan du leke deg med eksponeringen. Du kan angi at blitsen skal overgå lyset i omgivelsene, eller at de to skal utfylle hverandre. Her er en enkel innstilling for blitseksponeringen: Sett blitsen til manuell innstilling (M), og velg en styrke – ¼ styrke er et godt utgangspunkt. Når det gjelder eksponeringsinnstillinger, setter du kameraet i manuell eksponeringsmodus og setter lukkerhastigheten til 1/160 sekunder, eller det som er blitsens maksimale synkroniseringshastighet.

Sett ISO-hastigheten til 100 og blenderåpningen til f/8. Ta et testbilde, og juster deretter blitsen til lyset over ansiktet ser riktig ut. Du kan endre blitsstyrken ved å justere utgangen eller ved å flytte lyset nærmere eller lenger unna motivet.

6. Plassere blitsen

Et portrett av en kvinne med grå genser mot en grå bakgrunn, opplyst fra siden.

Når lyset plasseres på den ene siden, oppstår det «splittet» lys som skyggelegger den motsatte siden. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/8 og ISO100.

Et portrett av en kvinne med grå genser mot en grå bakgrunn, opplyst ovenfra fra venstre for å skape et triangel av lys på høyre kinn.

Ved å vinkle blitsen ned oppnår du en «Rembrandt-belysning», med et flott triangel av lys på høyre kinn. Tatt med et Canon EOS 5D RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/8 og ISO100.

Et portrett av en kvinne med grå genser mot en grå bakgrunn, opplyst ovenfra.

Når blitsen utløses rett over ansiktet, får vi «sommerfuglbelysning» og fremheving av kinnben. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/8 og ISO100.

Et portrett av en kvinne med grå genser, opplyst nedenfra.

Belysning nedenfra ser unaturlig ut, siden vi er vant til å se dagslys ovenfra. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/8 og ISO100.

En av de beste tingene med å bruke ekstern blits for portrettbilder, er kontrollen det gir deg. Plasseringen av den vil gi ulike dramatiske effekter.

7. Eksperimentere med avstandene

Et sideportrett av en kvinne mot en grå bakgrunn.

Bakbelysning av et motiv gjør at du kan skape et stemningsfullt low-key-portrett. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/8 og ISO100.

Et portrett av en kvinne med et stort, grønt halskjede mot en grå bakgrunn med et hvitt spotlys i bakgrunnen.

Med en ekstra blits plassert bak motivet, kan du skape et spotlys i bakgrunnen. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/5 og ISO100.

Hvis du vil ta blitsfotografering til et nytt nivå, kan du bruke en ekstra blits og eksperimentere med avstandene. Prøv med den ene blitsen på bakgrunnen og den andre på motivet. Når den er satt til lav styrke, vil den bakre blitsen skape et diskré spotlys på bakgrunnen. Hvis bakgrunnslyset settes til høy styrke, kan det derimot overeksponere bakgrunnen for å gi et high-key-preg. Du kan selvfølgelig også bruke den andre blitsen til å fremheve noe av motivet. Hvis du for eksempel vinkler den tilbake mot motivet fra bak deg, kan du skape et flott lys langs omrisset av motivet.
Et portrett av en kvinne med et stort, grønt halskjede og en hvit topp mot hvit bakgrunn.

Ytterligere en blits plassert bak motivet kan overeksponere blitsen for å gi et high-key-preg. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/5 og ISO100.

Et portrett av en kvinne med et stort, grønt halskjede og en hvit topp mot en mørk grå bakgrunn.

Hvis du bruker en ekstra blits plassert bak motivet, kan du også vinkle blitsen bakover mot motivet for å lyse opp håret eller kantene. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/4,5 og ISO100.

8. Bruke filter

En Canon Speedlite-blits med et rosa filter.

En Speedlite utstyrt med et rosa filter, plasseres på et stativ rett bak motivet og vinkles mot bakgrunnen.

Et portrett av en kvinne med blå alpelue mot en lilla bakgrunn.

Bruk av farget filter er en enkel og effektiv måte å tilføre bildet intensitet på. Det kan også tilføre kontrast til et bilde hvis du bruker farger som står i kontrast til motivet. Tatt med et Canon EOS RP-kamera med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/100 sek, f/5 og ISO100.

Bruk filter på blitsen for å leke med farger. Disse rimelige fargefiltrene kan festes foran blitsen og brukes til å farge lyset som treffer motivet, eller til å lage spennende bakgrunner for studiobildene dine. Når du eksperimenterer med farger, må du tenke på hvordan du kan bruke rekvisitter og antrekk til å komplettere fargevalget, og bruke et fargehjul til å finne de beste kombinasjonene. Her setter en fremtredende blå alpelue ekstra farge på bildet. Du vil garantert finne mange rekvisitter og tilbehør rundt i huset som kan brukes til å gjøre portretter mer interessante og gi dem mer dybde, og du kan også lage dine egne lysmodifikatorer. Vår artikkel om tips til hjemmelaget fotoutstyr viser deg hvordan du lager en softboks og et lyskasterrør ved hjelp av henholdsvis en pappeske og et foliekledd chipsrør. Eller kan du lage din egen reflektor ved hjelp av en pappeske og aluminiumfolie, som kan brukes til å reflektere lyset fra Speedlite-blitsen og løfte skyggene fra motivet.



Skrevet av James Paterson

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • A Speedlite on a tripod with a cardboard box mounted in front of it, throwing gentle light on a boy.

    PROJECTS

    3 Hjemmelagede fotoutstyr

    Lag din egen softboks, et lyskasterrør for fokusert lys og en ertepose som holder kameraet stødig.

  • En kvinne med lange fletter som blir fotografert på gaten av vennen sin, og som holder et Canon EOS R6-kamera.

    MOTEFOTOGRAFERING

    Slik tar du bilder av vennene dine som motemodeller

    Den London-baserte motefotografen Jade Keshia Gordon kommer med seks enkle tips for å ta bedre bilder til sosiale medier.

  • Et portrett av en kvinne med lange fletter, iført en rosa, kort cardigan og grå jeans, gående langs en bygate.

    PORTRETTFOTOGRAFERING

    Slik får du perfekte hudtoner i portretter

    Mestre den snedige kunsten å forevige naturlige hudtoner, med motefotograf Jade Keshia Gordon.

  • Et portrett av fotografen og poeten Amaal Said med lukkede øyne, og med et flagrende rødt hodesjal trukket ut over skuldrene.

    SELVPORTRETTFOTOGRAFERING

    Perfekte selvportretter

    Finn ut hvordan du kan forvandle en middelmådig selfie til et slående selvportrett.