Tulips in a garden framed by trails of light.

HAGEFOTOGRAFERING

La kreativiteten din vokse: tre prosjekter du kan prøve i hagen

En hage er en velsignelse for de som er heldige nok til å ha en. Ikke bare kan en utendørsplass gi frisk luft, solskinn og et glimt av nytt liv, den gir også mange gode muligheter til fotografering. Her utforsker vi tre teknikker for å få kreativiteten din i gang, fra et lysmaleri av tulipaner og stjerner til å fotografere nydelige hagefugler ...

Nattsyn – male med lys

Ved å følge noen enkle steg er det enkelt å skape ditt eget kunstneriske lysmaleri.

1. Klargjør utstyret ditt

A torch with different coloured cups taped to the end.
Du kan lage en lysstav med husholdningsgjenstander, som fargede plastkopper.

Du trenger

  • Kamera
  • Stativ
  • Smarttelefon
  • Lommelykt
  • Fargede plastkopper (eller lignende fargerike gjenstander, som små matbokser, papirlommetørkle eller flerfargede juletrelys)
Lysmaling er en enkel teknikk som du kan prøve i hagen din etter det har blitt mørkt for å skape levende, overjordiske bilder. Begynn med å lage en lysstav – vi stablet tre fargede plastkopper oppå hverandre og teipet dem på lommelykten. Når du vifter med den improviserte lysstaven din i løpet av lang eksponering, vil den skape utydelige fargestriper.

2. Plassere kameraet

A photographer taps a finger on a screen to focus a shot of a tulip.
Posisjoner kameraet slik at motivet er i bildet. Det kan være et blomsterhode, et tre, et blad – eller hva som helst i hagen din.

Sett sammen et foto av blomster, trær eller andre passende motiver i hagen din. Det kan være til hjelp å gjøre dette i dagslys først, slik at du kan perfeksjonere komposisjonen. Når det blir mørkt, plasserer du kameraet på stativet. Aktiver Live View-innstillingen så du kan se bildet på den bakre LCD-skjermen, lys på motivet ditt med en lommelykt og trykk på skjermen for å fokusere på det. Sett objektivet til manuelt fokus for å låse det på plass. Du trenger at eksponeringen varer i 30 sekunder eller lenger. Visse kameraer har en dedikert B-modus på hjulet, hvor du velger B for Bulb (pære), som betyr at du kan låse lukkeren i åpen stilling for så lenge du vil. Ellers må du velge Tv-modus (lukkerprioritet) og sette lukkerhastigheten derfra. Sett ISO til 100 for å redusere sensitiviteten til sensoren og holde støy minimal, deretter velger du en liten blenderåpning, som f/22 – det kan hende at du må eksperimentere litt med blenderåpningen, avhengig av styrken på lommelykten din. For lysere resultater velger du et lavere f-nummer, og for mørkere resultatet øker du f-nummeret.

3. Koble til telefonen din

A Canon EOS 90D connected to a smartphone with the Canon Camera Connect app.
Bruk Sanntidvisning på telefonen din til å se hvordan lysmaleriet vil se ut på det endelige bildet.

Du kan bruke Canon Camera Connect-appen på telefonen din for å starte og stoppe bulb-eksponeringen. Last ned appen på telefonen din og gå til nettverksinnstillingene i kameramenyen for å koble til. Appen lar deg utløse lukkeren uten å måtte gå tilbake kameraet, og gjør at du heller kan konsentrere deg om lysmaleriet. Sanntidsvisningen til telefonen hjelper også med å planlegge hvor du skal vifte med lommelykten, slik at du kan se akkurat hvordan det vil påvirke bildet når lukkeren er åpen.

4. Mal med lommelykten din

Relaterte artikler
A woman poses for a portrait, sitting next to a window, in-between a reflector and plant.

FOTOGRAFERING INNENDØRS

Kunstverkprosjekter: tre ideer for kreative fotoseanser hjemme

Vær kreativ hjemme. Tips for hvordan du kan fotografere filmatiske portretter, abstrakte makrobilder og intervallopptak.

A time stack of a tulip in bloom.

INTERVALL

Skap og skriv ut et tidsforløp

Gjør et intervallopptak til et enkeltbilde med denne veiledningen om hvordan du lager et tidsforløp av en serie med bilder.

A water droplet on a flower stem, reflecting a flower head.

MAKROFOTOGRAFERING

Abstrakt makrofotografering: ta bilder av lysbrytning i vann

Ta kreative bilder av blomster, og oppdag hvordan du tar makrobilder av vanndråper som gir speilbilder av blomster.

A hand waves a torch with colourful cups taped to the end, causing it to blur.
Lysmaleri er en enkel og gøyal måte å legge til et annet lag på bildene dine på. Det skaper abstrakte bakgrunner til skarpe motiver.

Start bulb-eksponeringen med telefonen din og begynn å vifte lysstaven rundt i motivet. Prøv å vifte lysstaven bak objekter, slik at silhuettene deres vises. Hvis du vil legge til ekstra lys på en spesiell del av motivet, bare pek på det med lommelykten i et par sekunder. Vi pekte med lommelykten på tulipanen i fronten i et par sekunder for å få fram det røde, før vi viftet lommelykten rundt i blomsterbedet bak for å skape en fargerik bakgrunn.

Ha det gøy – fotografer hagefugler

En veletablert fuglemater vil lokke til seg stamgjester og være en ideell ramme for å fotografere hagefugler.

1. Sett opp en fuglemater

James Paterson photographing a bird feeder in his garden.
Det kan hende at du blir overrasket av mengden med dyreliv du kan fotografere i nærheten av hjemmet ditt.

En etablert fuglemater vil nok få flere fjærkledde besøkende, så bruk en eksisterende mater eller sett opp en et par dager i forveien og fyll den med nøtter og frø. Morgenen er vanligvis den beste tiden for fugleaktivitet, så sett deg klar i posisjon tidlig. Gjem deg ute av syne, bak busker eller hekken om mulig, eller ta bildet ut av et vindu i huset ditt. Planlegg posisjonen din i forhold til solen. For sterkere farger er det best å ha solen bak deg, men om du vil ha atmosfærisk bakgrunnslys, ta bilder mot solen i stedet for. Uansett hva du velger, så er det ideelt med en enkel bakgrunn i en farge som kontrasterer med eller komplementerer fuglen – helst svart! Hvis du kan, så unngå å fotografere mot noe som er for travelt eller distraherende.

2. Bruk et langt objektiv

Bruk stille opptak for å unngå å skremme vekk motivet ditt. Da bør du kunne fange utrolig detaljerte dyrelivsbilder.

Du trenger et langt objektiv for å fylle ut bildet når du har motiver som er så små og skvetne. Her har vi brukt to zoomobjektiver, et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM og et Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Hvis objektivet ditt, som disse, har optisk bildestabilisator, slå den på for å hjelpe til med å hindre uskarphet som forårsakes av kameraristing. Et APS-C-kamera, som Canon EOS 90D kan være nyttig for fjerne motiver. Zoom-faktoren på 1.6 betyr at en 135 mm brennvidde effektivt blir 216 mm, og 400 mm blir mektige 640 mm. Kameraets 30 megapiksler betyr også at du kan beskjære digitalt senere, så et objektiv på 70-300 mm vil passe fint til små fugler. Med motiver som ikke er like lettskremte, som denne vennlige rødstrupen, så kan det hende at du kan komme enda nærmere for et tettere bilde.

3. Eksponeringsinnstillinger

The back of a Canon EOS 90D showing the shutter speed settings.
Du kommer til å trenge en høy lukkerhastighet for å fange fugler i bevegelse.

Sett kameramodushjulet til M for Manual (manuelt program), og trykk på Q-knappen for å sette blenderåpningen til f/5.6 eller lavere for en grunn dybdeskarphet slik at bakgrunnen blir uskarp. Sett lukkerhastigheten til 1/1250 sekunder eller raskere, og sett ISO til Auto (automatisk), slik at den tilpasser seg til forholdene. I dagslys kan ISO stige til 1600 eller mer, noe som uunngåelig øker bildestøyen, men ISO-ytelsen til Canon EOS 90D betyr at støyen er håndterbar, selv ved høyere ISO-sensitivitet. For motiver som beveger seg raskt, som flyvende fugler, trenger du raskere lukkerhastigheter for å fange detaljer på høyt nivå. Hvorfor ikke sette Egendefinert innstilling 1 til disse innstillingene for fugler på en mater og Egendefinert innstilling 2 til raskere innstillinger for flyvende fugler, slik at du raskt kan bytte mellom dem hvis du trenger det?

4. Velg Høyhastighetsmodus

The back of a Canon EOS 90D showing high speed continuous shooting settings.
Serieopptak er nok den beste fremgangsmåten for å fotografere motiver i rask bevegelse.

Når en fugl dukker opp, er det best å ta mange bilder for å øke sjansene dine til å få det perfekte bildet. Trykk på Q-knappen og sett Hastighetsinnstillingen til kontinuerlig høy hastighet. Canon EOS 90D skyter 10 bilder i sekundet med sporing med autofokus, eller 11 bilder/sek i sanntidsvisning. Sett Autofokus-innstillingen til AI Servo, og den vil koble til kontinuerlig mens den forutsier motivets bevegelser. Deretter setter du fokuspunktet til enkel. Flytt punktet over fuglen og trykk lukkerknappen halvt ned for å låse fast, og deretter holder du lukkerknappen nede for å starte fotograferingen.

5. Få maten ut av bildet

For å fotografere et mer naturlig bilde bør du komponere bildet ditt med fuglemateren ute av syne og fokusere på motivet.

Bildene av fugler som ser mest naturlig ut, er de som ikke inkluderer en mater eller andre spor av mennesker, så vær på utkikk etter muligheter til å få disse ut av bildet. Fugler vil ofte hoppe rundt på grener i nærheten av materen før de flytter seg ned til maten, så dette er en god mulighet til å starte fotograferingen. Hvis du merker at lyden av kameraet skremmer fuglene, så kan du skru av pipelyden til fokusbekreftelseslåsen (i Pipemenyen på Canon EOS 90D og andre kameraer) og sette opptaksvalget til stillefotografering for et stillere klikk.

Sikt mot stjernene – astrofotografering

Fotografer stjernene med et motiv i forgrunnen for et mer interessant bilde.

1. Sett opp et stativ

A photographer sets up a tripod in his garden to take a photo of the night sky.
Ved å bruke et stativ kan du holde bildene dine skarpe under lange eksponeringer.

Det er best å fotografere stjernene på en klar natt under en nymåne, når himmelen er mørk. Det kan være vanskelig å unngå lysforurensning, men du kan fortsatt få klare bilder av stjernene i et urbant miljø. Til å begynne med kan du sette kameraet ditt på et stativ. Prøv å ramme inn detaljer i forgrunnen, som trærne her, for et astrolandskapsfoto. Når du skal velge hvor kameraet skal peke, kan en nattehimmelapp hjelpe deg med å velge ut konstellasjoner eller kjernen til Melkeveien.

2. Fokuser på en fjern stjerne

A photographer’s hands holding a Canon EOS 90D with a zoom lens attached.
Fokuser på en enkeltstjerne eller en klynge med stjerner når du setter sammen bildet. Husk på å zoome inn og ut når du setter sammen bildet.

Du må bruke manuell fokus for å låse fast på en fjern stjerne. Koble til Sanntidsvisning og let etter en svært klar stjerne på himmelen. Trykk på zoom-knappen på kameraet ditt to ganger for å zoome inn nært på stjernen på skjermen din. Sett objektivet til manuell fokus, og skru deretter fokusringen (den som er på enden av objektivet) til stjernen er skarp. Når du er ferdig kan du zoome ut igjen og gjøre om på komposisjonen om det er nødvendig.

3. Velg en lukkerhastighet

The screen of a Canon EOS 90D showing the Long exposure noise reduction setting.
Velg den riktige lukkerhastigheten for effekten du vil skape – bruk en treg lukkerhastighet for å gjøre bevegelse uskarp og en høy lukkerhastighet for å fryse bevegelse.

Jordens rotasjon betyr at stjernene aldri er statiske, så hvis lukkerhastigheten er for lang, kan det hende at stjernene vil sløres om til lysstriper. «500-regelen» kan være nyttig her – det er en metode for å måle den maksimale eksponeringstiden du kan fotografere før stjernene blir uskarpe eller at komethaler dukker opp. Lukkerhastigheten din bør ikke være tregere enn 500 delt på brennvidden til objektivet ditt. Så dersom objektivet er satt til 25 mm, kan du fotografere i maks 20 sekunder (500 delt på 25). Lang eksponering som dette kan føre til økt bildestøy, ettersom sensoren blir varm i løpet av eksponeringen. For å hjelpe til med å redusere støy, kan du koble til innstillingen for støyreduksjon ved lang eksponering.

4. Eksponering for nattehimmelen

The screen of a Canon EOS 90D showing settings for night shooting.
Sørg for at du har kameraet satt opp for å fotografere om natten, med en høy ISO for å hindre mørke bilder – og, selv om det høres motsigende ut, sett hvitbalansen til dagslys.

Sett programhjulet til M for Manual (manuelt program), og trykk deretter på Q-knappen for å sette eksponeringen. Velg en vid blenderåpning, som f/5.6 og sett lukkerhastigheten til 20 sekunder – eller bruk 500-regelen – og velg en høy ISO, som 3200. Sett Bildeopptaksinnstillingen til en to sekunders selvutløser, eller bruk Canon Camera Connect-appen til å forhindre kameraristing når du trykker på lukkerknappen, og ta deretter et bilde. Ta en vurdering av bildet og øk ISO hvis det trenger å være lysere, eller reduser ISO for å mørkne.

5. Fotografering av stjernespor

Fotografering av stjernespor skaper fascinerende bilder.

I stedet for å stride mot det faktum at stjernene beveger seg på himmelen, hvorfor ikke prøve å fotografere stjernene som sirkelformede spor? Du trenger å fotografere en serie med eksponeringer på 30 sekunder kontinuerlig i et par timer eller mer. Hvis kameraet ditt har en intervallfotograferingsinnstilling (som Canon EOS 90D, EOS 6D Mark II og EOS RP, og profesjonelle kameraer, som EOS 5D Mark IV), skru på denne innstillingen, sett intervallet til 1 sekund og antall bilder til 00 – ubegrenset. Sett lukkerhastigheten til 30 sekunder og start fotograferingen. Hvis kameraet ditt ikke har intervallopptak, så kan det hende at det har tidsforløp-modus, som du kan prøve med lang eksponeringstid. Når du har fotografert en rekke med bilder på den ene eller andre måten, kan du smelte dem sammen ved hjelp av Canons Digital Photo Professional-bildebehandlingsprogramvare (DPP). Bruk Sammensettingsverktøyet og sett hvert bilde til Lighten blend mode.


Skrevet av James Paterson

Relaterte produkter

Beslektede artikler



La deg inspirere er en viktig kilde til nyttige fotograferingstips, kjøpsveiledninger og innsiktsfulle intervjuer – alt du trenger for å velge det beste kameraet eller den beste skriveren og gi liv til din neste kreative idé.

Tilbake til alle tips og teknikker