GRUNNLEGGENDE OM REDIGERING

Gjør spesielle øyeblikk enda bedre med disse enkle tipsene til bilderedigering

Finn ut hvordan RAW-bilder og redigering i Canons Digital Photo Professional eller Adobe® Lightroom® kan hjelpe deg med å få mer ut av fotograferingen og få frem det beste fra store anledninger.
Et før- og etterbilde av et par ved siden av en innsjø på bryllupsdagen sin. Til venstre er en mørk og uredigert versjon, og til høyre er en lysere versjon som er redigert i DPP.

Hvis du er en fotoentusiast, er du sannsynligvis vant til å bruke kameraets innstillinger og alternativer til å finjustere fokus, eksponering og komposisjon for bildene dine. Du ser kanskje regelmessig gjennom bildene på kameraets LCD-skjerm, og tar dem på nytt med litt andre innstillinger for å få dem akkurat slik du ønsker. Når du legger ned så mye arbeid i fotograferingen, vil et bilde rett fra kameraet ofte være nok til å dokumentere opplevelsene dine – men det er mange andre anledninger som fortjener enda mer oppmerksomhet. Bryllup, jubileer, bursdagsfester, skoleavslutninger, barnets første skritt … øyeblikk som bare skjer én gang i livet, er verdt å huske i best mulig lys, og derfor er det viktig at du lærer deg hvordan du redigerer bildene dine. Det gjør det mulig å korrigere mange feil, forbedre komposisjonen, lysstyrken og andre tekniske aspekter, gi bildene dine fra et arrangement et særpreg, og mye mer.

Hvis du vil ha flere muligheter når du redigerer bildene dine, kan du fotografere i RAW-format. Dette går ut på å stille inn kameraet slik at det lagrer bildene som RAW-filer, i stedet for JPEG-filer. En RAW-fil er i hovedsak en digital negativ som inneholder ubehandlede rådata fra kameraets sensor, og som du kan bruke til å lage flere versjoner av bildet. JPEG-filer er allerede behandlet av kameraet og kan enkelt deles rett fra kameraet, men gir deg lite spillerom for redigering og korrigering. En praktisk metode for å få det beste fra begge verdener, er å stille inn kameraet slik at det lagrer både RAW- og JPEG-filer. Dermed får du både et bilde som er enkelt å dele, og en RAW-fil som du kan forbedre og eksperimentere med senere. Vær imidlertid oppmerksom på at du trenger mer plass på minnekortet hvis kameraet skal lagre begge versjonene av alle bilder.

Hvis du vil skape et bilde fra en RAW-fil, må du behandle filen. Du kan gjøre dette på kameraet og gjøre noen justeringer underveis, for eksempel finjustere lysstyrken, korrigere aberrasjon i objektivet, legge til forhåndsinnstilte effekter som gjør bildet mer livlig eller mykt, og mye mer. Det er imidlertid fornuftig å behandle bildet på (den mye større) skjermen på datamaskinen din ved hjelp av spesialprogramvare for RAW-redigering, for eksempel Canons kostnadsfrie Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Lightroom®. Det er enkelt å utføre og gir deg mulighet til å endre bildestil, endre hvitbalanse, angi støyreduksjon og mye mer. Ingen redigeringer av RAW-filen (enten på kameraet eller datamaskinen) er permanente. Det betyr at originalfilen er uendret, og du kan når som helst endre, finjustere eller fjerne alle justeringer, selv om du lukker filen og åpner den igjen senere.

Forbedre eksponeringen

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® med to ulike eksponeringer av et bilde av en kvinne som sminker seg, mens hun står ved et vindu i et mørkt rom.

RAW-filer har større dynamisk omfang enn JPEG-filer og kan inneholde detaljer i skygger og lyse områder som ikke vises på kameraet. Når du gjør skyggene lysere, kan du imidlertid avdekke støy, så vær forberedt på å bruke støyreduksjon.

Et skjermbilde av DPP med et bilde av en brud som gjør seg klar. Undereksponerte områder blir uthevet i blått, overeksponerte områder blir uthevet i rødt.

Når varsler for høylys og skygge er aktivert i DPP, er lyse områder som står i fare for å bli klippet, dekket av et rødt lag. Områder som kan være for mørke, og som derfor risikerer å bli klippet, er dekket av et blått lag.

Eksponering er noe av det du kan finjustere når du behandler en RAW-fil. Selv om du ikke kan endre blenderåpning, lukkerhastighet eller ISO, kan du justere den generelle lysstyrken og forbedre skygger og lyse områder. Dette er spesielt nyttig hvis du skal redigere tradisjonelle bryllupsbilder som er tatt på en solskinnsdag, når det kan være vanskelig å få med detaljene i både den hvite brudekjolen og brudgommens mørke dress.

RAW-filer har en større dynamisk rekkevidde enn JPEG-filer, så du kan ofte gjenopprette tilsynelatende forsvunne detaljer ved hjelp av kontrollene for høylys og skygge. Disse er tilgjengelige som frittstående glidebrytere i Develop-modulen i Lightroom®, og under Picture Style-delen i DPP. Hvis du bruker DPP, kan du også endre styrken på automatisk lyssettingsoptimalisering, slik at eksponeringen og kontrasten blir automatisk forbedret.

Unngå klipping

Et skjermbilde av at eksponeringsinnstillingene i DPP brukes på et bilde av et par som står på en øde strand, og holder hverandre i hendene.

Sjekk histogrammet mens du justerer eksponeringen, fargene og kontrasten i programvaren for RAW-redigering. Hvis grafen skyves opp mot høyre kant og ser ut som om den er avkuttet i stedet for å avta gradvis, indikerer dette at deler av bildet vil være helt hvite. Det viktigste er å sørge for riktig eksponering av motivet.

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® der Tone Curve-verktøyet (Tonekurve) brukes på et bilde av et nygift par foran en foss.

Bruk Tone Curve (Tonekurve) i programvaren til å øke kontrasten i bildet. En grunn S-kurve er et godt utgangspunkt. Du kan oppnå dette i Lightroom® (avbildet) ved å dra glidebryterne for høylys og lys til høyre, og glidebryterne for mørke og skygger til venstre. I DPP kan du klikke på og dra grafen for å gjøre skygger mørkere og lyse toner lysere.

Det sies at de blir klippet der skyggeområder som skal inneholde diskrete tonedetaljer, blir helt svarte, eller der lyse områder er eksponert slik at de er helt hvite. Du kan se dette i bildets histogram på kameraet eller i redigeringsprogramvaren for RAW-filer – i stedet for å avta på endene, vil histogramkurven se ut som om den er avkuttet. Du bør derfor holde øye med histogrammet når du justerer eksponeringen. Når du flytter glidebryterne, vil histogrammet bevege seg mot høyre etterhvert som bildet blir lysere, eller mot venstre etterhvert som bildet blir mørkere. Du bør generelt sett unngå å skyve histogrammet utenfor kanten av visningen, ettersom du vil miste detaljer i områdene på bildet som blir klippet. Det vil selvfølgelig være noen bilder der et lysere eller mørkere resultat gir en mer interessant effekt, men vanligvis ønsker du å beholde mange detaljer i områder som for eksempel brudekjolen.

Du kan aktivere de praktiske varslene for høylys og skygge, slik at det blir enklere å bedømme justeringer av eksponering. Disse angir eventuelle områder i bildet som vil bli helt svarte (vist i blått), eller helt hvite (vist i rødt). Du finner dette alternativet i Preview-rullegardinmenyen i DPP, og du kan aktivere og deaktivere varslene i Lightroom® ved å klikke på de små boksene øverst på histogrammet.

Hvis du har lysnet skyggene og redusert områdene med høylys, kan det hende at bildet mangler kontrast. Du kan bruke Tone Curve-kontrollpanelet til å gjenopprette noe av dette. Hvis du vil øke kontrasten, kan du først prøve en grunn S-formet kurve: klikk midt på linjen som krysser midten av grafen for å angi midtpunktet. Klikk lavere på linjen, og dra den litt nedover for å forsterke skyggene, eller klikk på den øvre delen av linjen, og dra den oppover for å forsterke hvitfargene.

Korrigere hvitbalansen

Et skjermbilde av DPP der fargebalansen korrigeres i et bilde av et nygift par som står i snøen.

DPP gir deg en rekke verktøy for å fjerne fargestikk, inkludert Click White Balance-pipetten som du kan bruke til å klikke direkte på et område du vil skal være nøytralt hvitt eller grått. Her ble det lagt til ekstra gule fargetoner ved hjelp av glidebryteren under Fine tune (Finjustering) for å gjøre det kjølige bildet varmere.

Før du justerer fargene i bildet, lønner det seg å angi riktig hvitbalanse. Bilder fra en feiring, for eksempel et stort bryllup, vil sannsynligvis være tatt i ulike lysforhold – fra dagslys eller kunstig lys under selve seremonien, til solnedgang og diskolys fra festen om kvelden. Du kan bruke den omfattende serien av hvitbalanseverktøy i DPP eller Lightroom® til å fjerne fargestikk som er forårsaket av de ulike lysene – eller til og med legge til fargestikk for å oppnå en kreativ effekt.

Forhåndsinnstillingene for hvitbalanse i DPP gjenspeiler de som er tilgjengelige i Canon EOS-kameraer, og du kan finjustere resultatet ved å endre blandingen av blå/oransje og magenta/grønn manuelt for å sikre at fargene er realistiske. Du kan også bruke pipetteverktøyet for hvitbalanse (Click White Balance) og klikke på en del av bildet som skal være nøytralt hvitt eller grått, for å fjerne et fargestikk som strekker seg over hele bildet. Et lignende sett med kontroller er tilgjengelig i Lightroom®.

Fargen på lyset er kanskje det som fikk deg til å ta bildet i utgangspunktet, så ikke føl at du må nøytralisere det. Dessuten kan en litt varmere hvitbalanse (mer rød og mindre blå) gi mer flatterende hudtoner.

Forbedre fargemetningen

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® der profilforhåndsinnstillinger brukes på et bilde av en brud foran et gult fyrtårn.

Lightroom® har et utvalg forhåndsinnstillinger (til venstre) og profiler (til høyre) som du kan bruke til å gi bildene dine et bestemt preg, med bare ett klikk. Du kan bruke glidebryterne og andre redigeringsverktøy til å finjustere resultatet. DPPs bildestiler og egendefinerte oppskrifter fungerer på en lignende måte.

Når du har angitt fargetemperaturen, kan du gå videre til fargeforbedring. Når du åpner en RAW-fil i DPP, blir bildestilen bildet ble tatt med, valgt automatisk, men du kan velge en annen fra rullegardinmenyen. I delen Advanced-delen kan du også redigere parameterne for bildestil, inkludert endre fargetonen og øke eller redusere fargemetningen.

I stedet for en bildestilkontroll har Lightroom® en rekke bildeprofiler og forhåndsinnstillinger som gir en komplett stil med ett klikk. Du kan også bruke disse som et utgangspunkt for videre redigering, og du kan lagre den ferdige stilen som en ny egendefinert forhåndsinnstilling, og bruke den på andre bilder. Du kan spare mye tid på å bruke forhåndsinnstillinger, og mange bryllupsfotografer som må redigere hundrevis av bilder, bruker dem som en rask metode for å gi bildet et populært filter eller et vintagepreg.

Gruppebehandling av bilder er en annen metode for å effektivisere arbeidsflyten. I DPP kan du, i stedet for å behandle hvert bilde individuelt, kopiere redigeringsoppskriften fra ett bilde og bruke den på et annet bilde eller bildesett. Dette gjør du ved å velge miniatyrbildet av bildet du vil kopiere innstillingene fra, og gå til Edit (Rediger) > Copy recipe (Kopier oppskrift) på den øverste linjen. (Du kan også gå til Edit (Rediger) > Select and copy recipe settings (Velg og kopier oppskriftsinnstillinger) for å velge nøyaktig de innstillingene du vil kopiere.) Velg deretter miniatyrbildet eller miniatyrbildene du vil gi samme stil til, og gå til Edit (Rediger) > Paste recipe (Lim inn oppskrift). Når du har brukt en oppskrift eller bildestil på et bilde, kan du justere det ytterligere, eller gjenopprette de opprinnelige innstillingene – husk at ingen redigeringer er permanente.

Forsterke individuelle farger – og velge sort-hvitt

Et skjermbilde av DPP der lyshetsgraden endres i et bilde av et nygift par som omfavner hverandre.

Du kan bruke HSL-glidebryterne (nyanse, fargemetning og lyshetsgrad) i DPP til å gjøre målrettede justeringer av bestemte farger. Du kan dra den oransje lyshetsgradsbryteren litt mot høyre for å gjøre hudtoner lysere.

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® med et sort-hvitt-bilde av et nygift par foran en trekantet hytte.

Konvertering av bryllupsbilder til sort-hvitt er en flott metode for å knytte sammen en bildesamling. Etter konverteringen bruker du glidebryterne for fargekanalene til å endre blandingen av toner og legge til kontrast.

Både DPP og Lightroom® har en serie med HSL-kontroller (nyanse, fargemetning og lyshet) for fargejustering. Du kan bruke disse glidebryterne til å finjustere de individuelle fargene i et bilde for å oppnå mer diskré eller tydeligere resultater. Hvis du for eksempel skal ta et bilde utendørs, kan du justere de blå glidebryterne for å gjøre den blå himmelen dypere og fyldigere, eller gjøre den lysere og dempe fargemetningen, avhengig av hvilken stil du ønsker. Du kan også forbedre atmosfæren i et høstbryllup ved å fremheve oransje, gule og røde toner. Et nyttig triks for å forbedre hudtoner i portretter, er å flytte den oransje lyshetsgradsbryteren noen få hakk til høyre.

Kanskje ønsker du ingen farger i det hele tatt. Mens bursdagsbilder ofte blir best med livlige farger, kan bryllupsbilder i sort-hvitt gi et tidløst preg som setter fokus på følelsene i øyeblikket. Sort-hvitt kan også hjelpe deg med å løse noen tekniske problemer. Det kan for eksempel gjøre en samling bilder fra ulike tidspunkter under bryllupet og på ulike steder mer konsekvent, og det kan også redde bilder som er tatt med høy ISO eller i dårlige lysforhold innendørs.

I stedet for å velge sort-hvitt-bildestilen i DPP kan du klikke på Monochrome-knappen (Sort-hvitt) øverst på HSL-panelet for fargejustering. Dette gjør at du kan fortsette å bruke H-, S- og L-glidebryterne til å justere de underliggende fargene, og dermed også de ulike gråtonene i det konverterte bildet. Noen bilder kan se kjedelige og flate ut når de konverteres til sort-hvitt, men du kan oppnå mer dynamiske resultater ved å bruke Lightness-glidebryterne (Lyshetsgrad) til å øke kontrast og separasjon.

Etterhvert som du utfører de ulike trinnene i bilderedigering, må du være forberedt på å gå noen trinn tilbake og finjustere endringer du gjorde tidligere. Det kan for eksempel hende at du må omjustere eksponeringen eller finjustere kontrasten etter at du har endret fargene. Det siste trinnet er å justere skarpheten. Det enkle er ofte det beste når det gjelder å justere skarpheten. Forstørr en viktig detalj til 100 %, slik at det blir lettere å bedømme når bildet er passelig skarpt.


Skrevet av Marcus Hawkins


Adobe® og Lightroom® er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • UTSKRIFT

    De beste Canon-skriverne for bilder

    Enten du vil vise bildene i en ramme, i en utklippsbok eller på et klistremerke, finner du den beste skriveren for dine kreative behov.

  • PRINT

    Redigering av bilder for utskrift

    Skriv ut flere bilder med den trinnvise veiledningen for redigering for utskrift og de beste utskriftsinnstillingene.

  • RESTAURERING AV BILDER

    Restaurere dyrebare bilder

    Finn ut mer om prosjektet som hjelper flomofre i Belgia med å reparere vannskadede bilder.

  • GRUNNLEGGENDE

    Fotografering for utskrift

    Sju gode tips for å ta vare på minner som utskrifter.