EVENTYRFOTOGRAFERING

Vill skjønnhet: fem tips til å ta bedre bilder av utendørseventyrene dine

Livsstilsfotograf Jake Baggaley drar på oppdagelsesferd i is og snø i Sverige, og finner ut hvorfor EOS M6 Mark II er eventyrerens beste venn.
Canon Camera

Utendørs- og livsstilsfotograf Jake Baggaley elsker eventyr. Den profesjonelle løperen og ivrige fjellklatreren er også inspirert av forrevne landskap og dramatiske omgivelser i naturen. «Jeg vokste opp i New Forest [sør i England] og elsket å være utendørs» sier Jake. «Jeg har også alltid elsket å leke meg med kameraer. Faren min underviser i fotografering – vi hadde et mørkerom på kjøkkenet da jeg vokste opp – så interessen for dette kom ganske naturlig etterhvert som jeg ble eldre.»

Løping introduserte Jake for nye mennesker og hjalp han med å finne en nisje. «Jeg hadde aldri planer om å bli en utendørsfotograf, og det meste av arbeidet mitt hadde vært sosialdokumentarer, men det var slik jeg begynte å arbeide innen utendørseventyr», sier han. Kundene til Jake inkluderer nå The North Face, Another Escape og Adidas.

Når Jake fikk muligheten til å fotografere snødekte landskap og frosne innsjøer i Sverige på ski og skøyter for Do The North, et bærekraftig ekspedisjonsselskap, var det drømmeprosjektet hans. «Vi besøkte Dalarna for å gå på skøyter og Fulufjället nasjonalpark for å gå på ski utenfor løypene. Området var godt bortgjemt, og jeg ville fange opp den vidstrakte isen og det endeløse, avsidesliggende landskapet», sier han.

Et lett kamera var avgjørende, så det kompakte kameraet Canon EOS M6 Mark II med berøringsskjerm som kan vippes 180˚, innebygd Wi-Fi, 4K-video og en 32,5 MP APS-C-sensor var det ideelle reisefølget. Kombinert med Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet gav det kraftig spesifikasjon i en liten, bærbar pakke.

Her demonstrerer Jake hvordan du får mest mulig ut av kameraet når du er på eventyr, og viser at det er mulig å ta slående naturbilder uten at du trenger å reise langt.

1. Vær kreativ, uansett vær

En mann i gul jakke krysser en frossen innsjø på skøyter. En hvit kirke i bakgrunnen er reflektert i isen.

Eksperimentering med refleksjoner kan gi interessante resultater.

En flokk med huskyer ligger sammenkrøllet i snøen. En snøkledd alpehytte kan ses i bakgrunnen.

Utendørsfotografering om vinteren kan være utfordrende på grunn av lyset fra snøen, men dette kan bidra til å skape interessante komposisjoner og gjøre at motivet fremheves.

«Turer i fjellet gir deg en følelse av tilknytning til naturen», forklarer Jake. «Naturen gir meg lyst til å fotografere utendørs. Når jeg er ute og løper, tenker jeg alltid på hva som vil være et godt sted å fotografere på. Utforsking utendørs om vinteren kan gi uvanlige muligheter til å være kreativ », sier han. «Eksperimenter med vinkler, lys og hodelykter for å gjøre dystre omgivelser mer spennende.»

Den dystre skandinaviske vinteren bød på utfordrende lysforhold som var ideelle for å teste egenskapene for svakt lys i Jakes kamera, som har et ISO-område på opptil 25 600. «Jeg var imponert over hvordan Canon EOS M6 Mark II håndterte svakt lys, og hvordan blenderåpningen på Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet gjorde det enkelt å ta bilder i mørket. Sverige har få timer med dagslys, så vi hadde ikke tid til å sette opp utstyr. Vi måtte bare ta bilder underveis.»

I snøfylte, lyse omgivelser anbefaler Jake å bytte til manuell modus for å unngå at detaljene forsvinner. «Måleren på kameraet vil prøve å gjøre alt mørkere fordi den fanger opp hvitfarge fra alle vinkler. Det er bedre å fotografere i manuell modus, slik at du har full kontroll over lysstyrken uten at snøen blir overeksponert.

Og hva med å prøve å fotografere silhuetter? Det fine med snø er at du kan få rene silhuetter av trær», sier han. «Skygger i snøen gir deg ulike hvittoner som du kan eksperimentere med.»

2. Effektiviser utstyret ditt

En kvinne med oransje ryggsekk krysser et snøkledd landskap.

EOS M6 Mark II var det ideelle kameraet når Jake skulle ta disse bildene – kameraet er lett og kompakt og var lett tilgjengelig under hele turen.

Når du er ute på eventyr, må kameraet være lett tilgjengelig og reagere raskt, slik at du ikke går glipp av spontane øyeblikk. Canon EOS M6 Mark II veier bare 408 g og kan ta opptil 14 bilder per sekund (bps).

«Det jeg liker med Canon EOS M6 Mark II, er hvor lite og lett det er», sier Jake. «Vi hadde noen intense skiturer utenfor løypene og stod på skøyter på frosne innsjøer. Stort og tungt utstyr bremser prosessen, men siden vi fotograferte motiver i bevegelse, var den raske bildefrekvensen til Canon EOS M6 Mark II ideell. Jeg festet kameraet foran på vesken min, noe som var praktisk i de ekstreme forholdene siden jeg ikke trengte å stoppe, ta av meg hanskene eller åpne en veske.»

3. Gjør bildene mer interessante med mennesker eller detaljer

En mann i gul jakke går gjennom snøen mot en trekantet alpehytte.

Jake anbefaler å inkludere mennesker i bildene for å gi en følelse av skala.

Bena til to skøyteløpere, overkroppene deres er like utenfor bildet. De to reflekteres i isen som er dekket av skøytemerkene deres.

Mønstrene og skøytemerkene i isen gjør denne komposisjonen mer interessant, og det samme gjør refleksjonen av de to skøyteløperne.

«Jeg prøver å gjøre det som i utgangspunktet er et enkelt bilde, mer spennende ved å legge til et menneskelig element», sier Jake. «En person som samhandler med landskapet viser skala.»

«Jeg elsket refleksjonene i isen og merkene etter skøytene våre. Jeg ville bruke skøytemerkene i komposisjonen for å gjøre bildene mer interessante.»

Jake brukte Canon EOS M6 Mark II-kameraets RAW-serieopptaksmodus med 30 bps for å fryse skøyteløperne når de kom inn i bildet. «Hvis vi hadde liten tid til å fotografere, men en vakker scene, brukte jeg serieopptaksmodus med 30 bps for å være sikker på å få skøyteløperens kropp der jeg ønsket. Det var veldig praktisk – og jeg kunne stole på autofokusen.»

4. Velg et allsidig objektiv

Tre skøyteløpere med ryggsekk krysser en langstrakt frossen innsjø. Snødekte fjelltopper kan ses i bakgrunnen.

Det skarpe Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet gav Jake mulighet til å fotografere landskapet med vidvinkel, samtidig som han ivaretok detaljer på nært hold og unngikk forvrengning.

Detalj og skarphet er avgjørende for god eventyrfotografering. Det superskarpe Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet har en standard tilsvarende brennvidde på 50 mm og kan fange inn både dramatiske fjellkjeder og intrikate detaljer på skøyter, støvler og hjul. Derfor trenger du bare å ta med deg ett objektiv, uansett hvilket eventyr som venter.

«Denne tilsvarende brennvidden på 50 mm var favoritten min for disse utendørsbildene siden den gjorde det mulig å fange inn hele landskapet med en liten person [i bildet], uten den brede forvrengningen du noen ganger ser», sier han.

«Det er fint å ha en universell brennvidde for brede landskapsbilder og detaljerte nærbilder med grunn dybdeskarphet. Du kan bruke den til alt.»

5. Bruk vinterlyset til din fordel

Tre langrennsløpere krysser et snøkledd landskap. Solstrålene lyser opp en markørstang bak dem.

Jake anbefaler å eksperimentere med vinterlyset for å gjøre et ellers dystert landskap mer interessant.

Et dronebilde av en mann som går mellom nåletrær i et snøkledd landskap. Fotsporene hans kan ses i snøen bak han.

Det gylne lyset fra solrike skandinaviske vinterdager kaster lange, atmosfæriske skygger.

Uansett hvor du er – alt fra skogen til toppen av en klippe – vil den magiske vintersoloppgangen gi deg enestående bilder. Det er en grunn til at dette motivet er en favoritt blant eventyrfotografer som Jake. «Det jeg liker best med vintersoloppgangen, er at den foregår rundt kl. 09.00 til 10.00, i stedet for 03.00 til 04.00. Dermed kan du være litt lat, og likevel rekke å fotografere soloppgangen om vinteren. På en solrik vinterdag henger ofte solen lavt hele tiden, så du får det intense, myke lyset, men med lange, dype skygger», sier han.

Du kan sømløst inkorporere spektakulært gyllent lys i 4K-videoer av eventyrene dine med Canon EOS M6 Mark II, og Jake fant ut at kunne han redigere og blande opptakene sine med 4K-video fra Canon EOS R-fullformatkameraet sitt. «Opptakene fra Canon EOS M6 Mark II kunne måle seg med opptak fra Canon EOS R. Jeg kunne bruke dem sammen, og resultatet ble superrent.»

Skrevet Av Lorna Dockerill

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Jakte på nordlyset

    Bli med Markus Morawetz og familien hans på en 9000 kilometer lang reise med Canon EOS R.

  • FOTOGRAFERE MOTIVER I BEVEGELSE

    «Gjør alltid det lille ekstra»

    Fotograf Richard Walch om sine forbløffende ekstremsportbilder.

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Fem gode tips til landskapsfotografering med intervallopptak

    Gi liv til landskapet med disse tipsene til intervallopptak.

  • VINTERFOTOGRAFERING

    Slik tar du bedre vinterbilder

    Få mest mulig ut av denne vakre årstiden med fotograf Vladimir Medvedev.