LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Ása Steinars: se forbi landskapet for å få det perfekte bildet

Ta bedre landskapsbilder ved å legge til et motiv – utforsk de beste tipsene for naturskjønne selfier fra den Island-baserte eventyrfotografen og TikTok-stjernen Ása Steinars.
Canon Camera
Ása Steinars har ikke alltid syntes at Island var like imponerende. Da hun flyttet dit fra Norge som syvåring, føltes det mer som en liten by enn et land. Men da hun kom tilbake etter å ha jobbet noen år i utlandet, begynte hun å se dette is- og ildfylte landet i et fantastisk nytt lys.

I dag har Ásas bilder og videoer fra eventyr i hjem- og utlandet gitt henne 700 000 følgere på sosiale medier. Hun har mestret den «naturskjønne selfien» som forvandler enkle selfier til imponerende bilder av skandinaviske utsiktspunkter, og Instagram- og TikTok-kontoene hennes er en stadig større hyllest til Islands utenomjordiske underverker – fra krater, vulkaner og svarte sandstrender til fjorder, isbreer og fosser.

Landskapsfotograferingen hennes omfatter ofte mennesker, vanligvis henne selv. Disse bildene er ikke bare selfier. De oppfordrer publikum til å sette seg inn i hennes situasjon – noe som virker spesielt viktig når du legger ut bilder på sosiale medier. «Jeg ønsker å dra publikum inn i bildet og gi dem lyst til å dra dit for å oppleve naturen i stedet for bare å betrakte den på avstand», sier Ása.

Bildene til Steinars stimulerer vanligvis én eller flere sanser for å oppnå dette: du kan nærmest kjenne varmen fra leirbålet på en kald dag, høre lyden av fossen og smake den varme kaffen etter en lang fottur. «For meg handler fotografering om å skape en følelse», sier Steinars, «en følelse av reiselyst, glede eller bare inspirasjon til å bestige et fjell. Naturfotografering er alltid forbundet med å utforske i det fri, så jeg liker å ha en person i motivet for å fortelle hele historien bak bildet.»

Her forklarer Ása hvordan hun går frem og deler tips som hjelper deg med å ta landskapsfotograferingen din til et nytt nivå, slik at du også kan se naturen i et helt nytt lys.

Gjør komposisjonen bedre med iøynefallende klær

En mann iført knalloransje jakke står på kanten av en klippe og ser ut over en praktfull norsk dal.

Ása liker å legge til litt farge i landskapsbildene sine, vanligvis i form av fargerike klær som i dette bildet. «Vennen min og jeg gikk en fottur på Senja, og jeg tok dette fantastiske bildet av ham på kanten av klippen», sier hun. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 1/1250 sek., f/2.8 og ISO 200. © Ása Steinars

To personer nyter en kaffe utendørs ved siden av et lite leirbål. En praktfull dal vises i bakgrunnen.

I dette nøye komponerte bildet tar Ása og vennene hennes en kaffepause under en fottur til Trolltunga – en spektakulær fjellformasjon i Norge. Personen til venstre har på seg en islandsk ullgenser, et tilbakevendende motiv i bildene til Ása. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 24 mm, 1/200 sek., f/2.8 og ISO 640. © Ása Steinars

Når nybegynnere skal gjenskape Ásas naturskjønne selfier, glemmer de ofte å tenke på klærne sine. Ása bruker røde, gule og oransje klær når hun fotograferer i overskyet vær, eller hvis motivet er langt unna. En person i bildet gir et inntrykk av størrelsesforholdet, mens fargerike klær tilfører litt farge i det som ellers ville vært et flatt eller ensfarget bilde.

Ása vil til og med gå så langt som å velge steder basert på klær. Dette er spesielt viktig når hun jobber med klesmerker. Hun sørger for at stedet står i stil med produktet når det gjelder komposisjon eller tema, men hun følger de samme prinsippene i sitt personlige arbeid.

«Jeg finner et sted som passer til klesstilen og fargene», sier hun. «Hvis jeg ikke velger en fargerik detalj, prøver jeg å bruke lokale klesstiler for å komme tettere på naturen. For eksempel islandske ullgensere. De er veldig gode å ha på seg, men passer også fint i naturbilder og er ypperlige for nærbilder av motivet.»

Klær som dette bidrar til å gi et inntrykk av stedet og sette et lokalt preg på det endelige bildet.

Ram inn motivet med naturen

Fjellkjeden Kerlingarfjöll tidlig på sommeren. En mann med ryggsekk kan ses langt unna.

«Kerlingarfjöll er et av de stedene som ligner mer på Mars enn på jordkloden,» sier Ása om dette bildet av den berømte og fargerike fjellkjeden på Island. «Dette ble tatt tidlig på sommeren før all snøen hadde smeltet.» I dette bildet er turgåeren rammet inn av kontrasten mellom fjellene og snøen. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv ved 70mm, 1/400 sek., f/5.6 og ISO 100. © Ása Steinars

En islandsk sau i en skråning som ser spørrende på kameraet. I bakgrunnen er det et enormt, snødekt fjell.

Jeg fant disse nysgjerrige sauene i Vestfjordene sent på høsten, før de skulle tas inn for vinteren», sier Ása. Vestfjordene er en stor halvøy nordvest på Island med klipper på opptil 441 meter – det perfekte stedet for dramatiske landskapsbilder. Fjellene og skråningene bidrar til å ramme inn sauene som midtpunktet i bildet. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 105 mm, 1/160 sek., f/4 og ISO 100. © Ása Steinars

Ása rammer ofte inn motivet med naturelementer som steiner, fjell og vannmasser. Noen ganger består rammen av uskarpe blomster i forgrunnen for å dra oppmerksomheten din mot motivet. Uansett hvordan du rammer inn bildet, må du passe på at komposisjonen ikke ser anstrengt ut.

«For meg er det veldig viktig at bildet ser naturlig ut og er behagelig å se på», sier Ása. «Du skal ikke behøve å tenke på et bilde når du ser det, så proporsjonene må være riktige, og øyet skal finne motivet med én gang uten å måtte lete etter det.»

Det er enklere å gjøre bakgrunner mer fremtredende ved å bruke et zoom- eller teleobjektiv, stå litt lenger fra motivet og zoome inn slik at bakgrunnen fyller bildet. Hvis du flytter motivet lenger bort fra objektivet, kan du også dra nytte av hyperfokal avstandsfokusering som gjør det mulig å holde motivet og bakgrunnen i tilstrekkelig fokus, selv ved store blenderåpninger.

Et standard zoomobjektiv, for eksempel Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, har en nyttig brennvidde for nybegynnere innen landskapsfotografering, og bildekvaliteten fra det førsteklasses Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektivet er et godt valg for alle landskapsfotografer.

Ása anbefaler å eksperimentere med komposisjon, endre vinkel og plasseringen av motivet, ta massevis av testbilder og være tålmodig. «Det handler egentlig om å finne den perfekte rammen, og av og til kan det ta en stund å få alt på plass», forklarer hun. «Jeg vil anbefale å bruke litt tid på å leke seg, prøve noen forskjellige vinkler og sammenligne dem. Kanskje bytte objektiv for å se hvordan bildet endrer seg. Noen ganger kan jeg bruke lang tid på ett bilde, men da er det perfeksjonisten i meg som tar over. Til syvende og sist er det alltid verdt det.»

Bruk det lyset du har

En mann løper mot en ventende jeep om kvelden på Island. Frontlyktene på jeepen lyser opp en vei dekket av slaps.

Hvis du vil få taket på naturlig lys og bruke det til din fordel, anbefaler Ása at du fotograferer på flere steder, i all slags vær og til alle tider på dagen. «Jeg tilbringer mye tid på veien mens jeg kjører rundt på Island», sier hun. «Jeg elsker spenningen med å forlate byen og legge ut på veien med venner.» Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 35 mm, 1/125 sek., f/2.8 og ISO 6400. © Ása Steinars

Landskapsfotografen Ása Steinars, iført en lang, hvit vinterjakke, står med hendene i lommene i snødekte omgivelser.

Landskapsfotografen Ása Steinars bruker av og til reflektor når hun tar portrettbilder, men foretrekker vanligvis å «fotografere naturen som den er». I dette bildet har den islandske influenseren bevisst tatt på seg klær som matcher omgivelsene, for å forsterke følelsen av et uberørt landskap. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS-1D X Mark III) med Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ved 200 mm, 1/1600 sek., f/3.5 og ISO 500. © Ása Steinars

Når Ása tar naturskjønne selfier, er det viktig for henne å bruke det tilgjengelige lyset for å forbedre det endelige bildet, enten det er en overskyet dag eller solen skinner gjennom skyene.

«Se hva som skjer når du tar bilder ved solnedgang sammenlignet med midt på dagen», sier Ása. Hun anbefaler å ta med seg kameraet ut i ulike lysforhold for få en bedre forståelse av kontrasten mellom mykt og skarpt lys. På den måten kan du begynne å bruke lyset til din fordel.

Skyer kan også være gode spredere. «Dystre og overskyede forhold er vanlig på Island, og jeg har blitt veldig vant til det etter å ha fotografert her mye. Jeg har også begynt å like det, spesielt når jeg fotograferer landskap som dype kløfter og fossefall, hvor det kan være nyttig å ikke har for mye skygge i bildet» forklarer Ása. «Det gir et mykere preg og gjør det enklere å få riktig eksponering i hele bildet.»

Når du blir bedre kjent med naturlig lys, vil du begynne å legge merke til hvordan det endrer seg med årstidene. «Grønnfargene blir veldig livlige på overskyede dager, noe som gir flotte sommerbilder», sier hun.

Magien i fjernstyrt fotografering og intervallopptak

En mann iført vanntette, røde klær, oransje hjelm og tursko står i en hulerik isgrotte.

Selv om isgrottene på Island er majestetiske motiver, avslører Ása at de er vanskelige å fotografere. «Svakt lys og mye dryppende vann fra taket setter kameraet på prøve», sier hun. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 1/80 sek., f/2,8 og ISO 4000. © Ása Steinars

Landskapsfotografen Ása Steinars, iført varme vinterklær, går inn i en stor islandsk isgrotte.

«Dette er et av favorittbildene mine fra Island», sier Ása. «I sjeldne tilfeller fryser isbrelagunen, og du kan gå ut på isen og inn i grottene i isfjellet.» Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 1/800 sek., f/2.8 og ISO 320. © Ása Steinars

Ása har ofte en ekstra utfordring siden hun både er fotograf og motiv. Hun setter kameraet på et stativ og utløser det eksternt via telefonen og Canon Camera Connect-appen. Hun stiller inn kamerafokus fra skjermen på telefonen og stiller deretter inn tidtakeren på to eller ti sekunder slik at hun får tid til å gjemme bort telefonen. Resultatet er en selfie som ikke ser ut som en selfie.

Andre ganger kan hun bruke den innebygde tidtakeren på kameraet og fokusere på bakken der hun skal stå eller et objekt i det området, stille inn tidtakeren og finne plassen sin. Dette er spesielt nyttig for lange eksponeringer.

«Jeg tar mange bilder av nordlyset på Island, og den eksterne utløseren eller tidtakeren er svært viktig», forteller Ása. «Siden du jobber med lang lukkerhastighet, er det viktig at kameraet ikke beveger seg og gjør bildet uskarpt. Utløseren i Canon Camera Connect-appen er den beste, men hvis du ikke har denne, kan du også bruke en tidsforsinkelse på to sekunder slik at vibrasjonene som oppstår når du klikker på lukkeren, forsvinner før bildet blir tatt.»

Finjuster stilen din med redigering

En grønn fjellkjede med en foss i midten.

Hvis du fotograferer fosser i svakt lys, er det færre skygger, og hele bildet kan bli jevnere eksponert. Når du har valgt det endelige bildet, kan du forbedre det i etterbehandlingen ved hjelp av redigeringsprogramvare. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 1/125 sek., f/7.1 og ISO 250. © Ása Steinars

Det dramatiske, grønne nordlyset over et hus med opplyste vinduer ved siden av en stor vannmasse.

For å gi det allerede slående nordlysmotivet et ekstra element, plasserte Ása et motiv i forgrunnen av dette bildet. «Jeg fant et hus som var opplyst, og det gjør bildet mye mer interessant», sier hun. Når du fotograferer et motiv som nordlys, er det viktig å se gjennom de endelige bildene og velge det beste til redigering. Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 2,5 sek., f/4 og ISO 3200. © Ása Steinars

«Redigering er en stor del av fotografering i disse dager», sier Ása, «og det er også nyttig å ta en ordentlig titt på bildene dine etterpå». Hun anbefaler alltid å fotografere i RAW-filformat for å fange inn mest mulig data, slik at du får mest mulig fleksibilitet i etterproduksjonen. Canons innebygde bildestiler – som blant annet inkluderer innstillingene Landskap, Nøytral og Nøyaktig – gir bildene en konsekvent fargepalett og stemning. Det er imidlertid når du ser gjennom bildene dine at du ser hva du gjør bra og hva du må gjøre bedre.

Ása anbefaler alle nybegynnere innen landskapsfotografering å investere i programvare for bilderedigering, for eksempel Canon Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Photoshop® Lightroom®. Det er nyttig å finne noen forhåndsinnstillinger – i hovedsak egendefinerte filtre som du kan bruke i programvaren – men de kan ikke erstatte god praktisk kunnskap om etterbehandling.

«Det kan være lurt å bruke forhåndsinnstillinger i starten, men husk at det ikke er en hurtigløsning for å ta flotte bilder», sier hun. «Selv om du har gode forhåndsinnstillinger, må du likevel gjøre mye av redigeringsarbeidet selv.»

Eksperimenter og øv

En knølhval hopper opp fra vannet mot en dramatisk hvit horisont.

Ása anbefaler å ta med seg kameraet overalt hvis du kan, du vet aldri når du får mulighet til å ta et perfekt bilde. «Jeg var på hvalsafari og hørte plutselig et stort plask bak meg. Jeg snudde meg rundt, og akkurat da hoppet en knølhval opp i luften», forteller hun om dette bildet. «Jeg var veldig fornøyd med at jeg klarte å fotografere hele sekvensen med hvalen som hoppet.» Tatt med et Canon EOS-1D X Mark II-kamera med Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv ved 150 mm, 1/5000 sek., f/3.2 og ISO 640. © Ása Steinars

Hvis du er nybegynner innen fotografering eller har liten erfaring med å fotografere landskap, anbefaler Ása å studere andres arbeid og lære av det. Hun foreslår å finne fotografer du liker og se hvordan de bruker lys, komponerer bilder og finner kreative vinkler.

Hennes beste tips er enkelt. «Jeg tar med meg et kamera stort sett overalt, og har gjort dette i mer enn ti år», sier hun. «Jo mer du øver, desto bedre blir du. Så enkelt er det. Det tar tid å mestre. Ingen er født med kamera i hånden.»
Skrevet av Gary Evans

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • Et landskapsbilde av et tre ved siden av en skråning, foran en lilla himmel.

    LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    De beste tipsene for landskapsfotografering

    Oppdag fotograferingsteknikkene som hjelper deg med å ta landskapsbildene dine til nye høyder.

  • En landskapsfotograf ser gjennom søkeren på et Canon EOS RP-kamera for å fotografere bølgende jorder.

    LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Slik tar du landskapsbilder uten stativ

    Finn ut hvordan du kan ta vakre landskapsbilder uten stativ.

  • Et før- og etterbilde av et myrlendt landskap, uredigert til venstre og i svart/hvitt til høyre.

    GRUNNLEGGENDE OM REDIGERING

    Slik redigerer du landskapsbilder for utskrift

    Redigeringsteknikker som vil forvandle vakre bilder til kunstverk.

  • Billysspor i kveldslys over en svingete bro. Tykk, skylignende tåke skjuler bropilarene og bakken under.

    LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Lage lysspor

    Slik bruker du lang eksponering til å lage lysspor: tips fra vinneren av Canons Redline Challenge.