GRUNNLEGGENDE OM REDIGERING

Slik redigerer du landskapsbilder for utskrift

Et par forsiktige justeringer kan utgjøre en stor forskjell for landskapsbildene du vil skrive ut. Dette må du vite.
Et før- og etterbilde av et myrlendt landskap, uredigert til venstre og i svart/hvitt til høyre.

Landskapsfotografering er ideelt for kreativ utskrift. Enten du vil forevige de levende fargene i en solnedgang på glanset papir eller lage kunstutskrifter i svart/hvitt, kan du kontrollere prosessen fra start til slutt når du gjør jobben selv.

Når du skriver ut i stort format, kan du se alle detaljene i landskapet. En A3+-fotoskriver, for eksempel Canon PIXMA iP8750, gjør det enkelt og artig å gjøre dette hjemme. Canon PIXMA iP8750 har FINE-hodeteknologi som gir en oppløsning på opptil 9600 dpi, samt et avansert blekksystem med seks farger (inkludert grått blekk) for fantastiske farge- og svart/hvitt-bilder, og kan produsere et stort utvalg veggkunst.

Hvis du fotograferer i RAW-format, kan du utnytte skriverens egenskaper til det fulle og justere landskapsbildene etter at du har tatt dem, uten å redusere kvaliteten. RAW-behandlingsprogramvare, for eksempel Canon Digital Photo Professional (DPP) og Adobe® Lightroom®, gjør det mulig å justere eksponering, farger og skarphet basert på det valgte utskriftsmaterialet.

Hvitbalanse

Et skjermbilde av Canon Digital Photo Professional viser et før- og etterbilde av et bylandskap om natten, uredigert til venstre og med en blå fargetone til høyre.

Hvis du bruker den forhåndsinnstilte hvitbalansen for kunstlys i Canon DPP, eller hvis du angir en lav fargetemperatur manuelt, vil du få en kjølig, blå fargetone på bilder som er tatt i naturlig lys.

Hvitbalansekontroll er et av de viktigste verktøyene når du vil oppnå nøyaktige farger i utskrifter av landskapsbilder. Det gjør det mulig å fjerne fargetoner som er forårsaket av ulike typer belysninger, eller legge til en fargetone for å endre stemningen i et motiv. Du kan angi hvitbalansen på kameraet, men hvis du fotograferer i RAW-format, kan du holde mulighetene åpne og ta beslutninger rundt denne innstillingen når du behandler bildene.

I RAW-programvaren kan du velge blant en rekke forhåndsinnstillinger for hvitbalanse, for eksempel Daylight (dagslys), Cloudy (overskyet) og Shade (skygge). Du kan også bruke glidebryterne for temperaturkontroll til å finjustere hvitbalansen, eller velge pipettverktøyet og klikke på et hvitt eller grått område i bildet.

Bildestil

Et skjermbilde av Canon Digital Photo Professional viser et landskapsbilde av et jorde i to versjoner. Bildet til venstre er uredigert, og bildet til høyre har bildestilen Nostalgia (nostalgi).

Du kan laste ned flere bildestiler som du kan bruke i DPP eller på EOS-kameraet, inkludert Autumn Hues (høstfarger), Twilight (skumring) og Nostalgia (nostalgi), her.

En annen fordel med å fotografere i RAW-format er at du kan eksperimentere med ulike bildestiler når du behandler filene i DPP.

Bildestilen Landscape (Landskap) vil være den du bruker mest, ettersom den er utformet for å fremheve blå himmel og grønt løvverk i et klassisk landskapsbilde. Noen landskaper passer imidlertid bedre til en alternativ bildestil, for eksempel Monochrome (svart/hvitt), Fine Detail (høyt detaljnivå) eller til og med Portrait (portrett).

Det er mulig å justere kontrast, skarphet og andre parametere ytterligere slik at de passer til motivet. Du kan til og med lage dine egne forhåndsinnstillinger med Canons Picture Style Editor-programvare.

Nivåer og kurver

Et Canon Digital Photo Professional-skjermbilde viser et landskapsbilde av et vasstrukkent jorde i to versjoner. En uredigert versjon til venstre dekket av et rødt lag som viser helt hvite høylys, og en versjon til høyre med redigert kontrast.

Du kan unngå eksponeringsfeil ved å aktivere Highlight (høylys) og Shadow Clipping Warning (advarsel om skyggeklipping) i DPP. Dette vil legge et farget lag på bildet som viser hvilke områder som vil bli helt svarte (vist i blått), eller helt hvite (vist i rødt).

Landskapsbilder kan ofte forbedres med kontrastjusteringer som får frem flere detaljer i mørke og lyse områder. Verktøyene Levels (nivåer) og Curves (kurver) gjør det mulig å kontrollere hvordan skygger, mellomtoner og høylys vises på bildeutskriften.

Disse verktøyene varierer avhengig av RAW-programvaren. I DPP bruker du Gamma Adjustment-panelet (gammajustering) til å endre nivåene. Det har tre vertikale linjer som du kan bruke til å justere svartpunktet, mellomtonene og hvitpunktet i bildet. Du kan oppnå lignende resultater i Adobe® Lightroom® ved å bruke glidebryterne for Black (svart), Shadow (skygge), Highlight (høylys) og White (hvit).

Ved å manipulere tonekurven kan du øke eller redusere lysstyrken på bestemte punkter i hele det dynamiske området, noe som gir enda mer detaljert kontroll. Vanligvis vil en S-formet tonekurve øke kontrasten og gi en mer slående utskrift. Hvis du skal lage dette, kan du klikke midt på den diagonale linjen for å angi midtpunktet, og deretter dra ned på venstre side av grafen for å gjøre skyggene mørkere. Høyre side blir skjøvet opp automatisk slik at høylyset blir lysere.

Hold øye med histogrammet når du foretar justeringer. Hvis venstre eller høyre kant blir klippet bort, mister du detaljer i disse områdene på den endelige utskriften.

Gjøre bildet lysere og mørkere

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® viser et kystlandskap med en valgmaske som angir hvor du gjør bildet lysere.

Du kan aktivere en valgmaske når du bruker Adjustment Brush (justeringsbørste) i Adobe® Lightroom®. Denne funksjonen viser tydelig hvor du gjør bildet lysere/mørkere og gjør andre justeringer.

I tillegg til å gjøre endringer som påvirker hele bildet, kan du lage mer dynamiske utskrifter ved å justere bestemte områder.

Det er enkelt å bruke teknikken med «dodging» og «burning» på digitale bilder ved hjelp av redigeringsprogramvare, som vist ovenfor. Disse begrepene refererer til å fremheve bestemte områder av et bilde ved å gjøre dem henholdsvis lysere og mørkere.

I DPP kan du bruke fanen Adjust Specific Areas (juster bestemte områder) i Tool Palette (verktøyspalett) for å finjustere lysstyrken, kontrasten, nyansene og fargemetningen i bestemte deler av landskapsbildet.

Eksponeringsblanding

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® med to bilder av et vasstrukkent landskap. Et digitalt graderingsfilter blir lagt på versjonen til høyre.

I Adobe® Lightroom® kan du bruke et digitalt graderingsfilter til å gjøre en lys himmel mørkere. Du kan også blande to eksponeringer i et bilderedigeringsprogram, for eksempel Adobe® Photoshop®.

Noen ganger kan det dynamiske området i et motiv være for stort til at kameraet kan fange inn detaljene både på himmelen og i landskapet.

Du kan også lage to ulike versjoner av et bilde med én enkelt RAW-fil: ett der himmelen er riktig eksponert, og ett der landskapet er riktig eksponert. Deretter kan du legge bildet med riktig eksponert himmel over bildet med riktig forgrunn i Adobe® Photoshop® eller ditt foretrukne bilderedigeringsprogram.

Skarphet

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® med et bilde av klipper langs kysten. Output Sharpening-verktøyet (utskriftsskarphet) brukes til å velge papirtype.

Hvis du eksporterer et bilde fra Adobe® Lightroom®, kan du velge papirtype og skarphet under Output Sharpening.

Det siste redigeringstrinnet er å gjøre landskapet skarpere for utskrift. Skarphetsnivået på fotoutskrifter må være høyere enn på bilder som du deler på Internett. Dette skyldes betraktningsavstand og overlappende punkter under utskrift som kan gå ut over skarpheten. Små utskrifter må være skarpere enn store utskrifter, ettersom de kan se mer uklare ut når de nedskaleres. Utskriftsmaterialet kan også utgjøre en forskjell. Glansede utskrifter krever vanligvis mindre skarphet enn matt papir og kunstmateriale.

Lag testutskrifter

Et skjermbilde av Adobe® Lightroom® viser flere varianter av et bilde av en høyspenningsmast i en rapsfrøåker, alle med ulike farge- og kontrastinnstillinger.

Du kan bruke programvarens forhåndsvisningsfunksjon slik at det blir enklere å forutsi hvordan fargene og kontrasten vil se ut på trykk, og deretter lage noen prøvetrykk av de ulike bildevariantene for å se hvilken du liker best.

Fotoutskrifter vil alltid se litt annerledes ut enn bildet du ser på skjermen, så det er lurt å lage små testutskrifter for å være sikker på at du har gjort riktige endringer. Ideelt sett bør du teste disse på stedet der den endelige utskriften skal plasseres, ettersom belysningen og veggfargen kan påvirke oppfatningen din av bildet.

Etterhvert som du blir tryggere på å skrive ut hjemme, vil du bli mer ambisiøs. Hvis du oppgraderer til en mer avansert skriver, for eksempel Canon PIXMA PRO-200 med åtte farger, får du enda flere kreative alternativer, inkludert utskrift av panoramabilder. Canon PIXMA PRO-200 er også kompatibel med Canon Professional Print & Layout-programvaren som kan simulere utseendet til ulike papirtyper og blekk på skjermen.

Skrevet av Marcus Hawkins

* Adobe® og Lightroom® er enten registrerte varemerker eller varemerker for Adobe i USA og/eller andre land.

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • PRINT

    Redigering av bilder for utskrift

    Skriv ut flere bilder med den trinnvise veiledningen for redigering for utskrift og de beste utskriftsinnstillingene.

  • GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

    Fokusstabling for nybegynnere

    Fotografen Matt Doogue forklarer hvordan Canons verktøy for fokusstabling kan hjelpe deg med å ta makrobilder og landskapsbilder med skarp forgrunn og bakgrunn.

  • BILDEREDIGERING / ETTERBEHANDLING

    Redigere RAW-bilder med DPP

    Finn ut hvordan du redigerer, finjusterer og forbedrer RAW-bildene dine med Canons DPP-programvare.

  • INTERVALLOPPTAK

    Hvordan fotografere tidsforløp

    Finn ut hvordan du setter opp kameraet for å fotografere et intervallopptak fra dag til natt, slik at du får et flott tidsforløp som viser hvordan tiden har gått i ett bilde.