GRUNNLEGGENDE OM FOTOGRAFERING

Et nytt perspektiv på kjente omgivelser

Tre fotografer deler rådene sine om å omfavne naturen og utnytte naturlig lys for å forvandle hverdagslige øyeblikk til uforglemmelige bilder.
Fotograf Camilla Rutherford smiler til kameraet mens bølgene skvulper mot vannkanten bak henne.

Det er for gjort å ta området vi bor i for gitt, og vi tror ofte at vi må reise hundrevis av kilometer for å ta interessante bilder. Hvis du bruker litt tid på å studere kjente omgivelser fra et nytt perspektiv, kan du imidlertid få en flott mulighet til å gi bildene dine nytt liv. Vi spurte tre fotografer fra ulike steder i verden om hvordan de finner nye perspektiver som inspirerer både dem og publikum. Her er deres beste tips for å skape inspirerende bilder i nærheten av hjemmet.

1. Vær kreativ når du tar dramatiske bybilder

Londons Thames Barrier i skumringen, med de fargerike lysene fra Canary Wharf i bakgrunnen.

Enten du bor i en travel by eller et rolig, landlig område, kan du ta vakre bilder hvis du eksperimenterer med komposisjon og kamerainnstillinger. Dette bildet ble tatt med lang eksponering.

Den London-baserte fotografen Laku Davies fotograferer eventyr i og utenfor hjembyen sin. Naturlig nok er det bylandskap og gatefotografering som lyser opp objektivet til Laku. To av favorittbildene hennes er av ikoniske utsikter i London med en kreativ vri.

«Jeg besøkte Thames Barrier i solnedgangen og så Canary Wharf opplyst i bakgrunnen», sier Laku, som brukte et Canon EOS M50-kamera med Canon-fatningsadapteren EF-EOS M og teleobjektivet Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (nå etterfulgt av Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM) til å fotografere den imponerende utsikten.

«Jeg brukte dette objektivet på grunn av komprimeringen som skjer med et telefoto», forklarer hun. «Det har en tendens til å trekke inn bakgrunnen, så jeg visste at jeg ville få flott utsikt over Canary Wharf mellom sperrene.» Teleobjektiver komprimerer nemlig perspektivet, slik at det ser ut som om bakgrunnen og forgrunnen er nærmere hverandre enn de er i virkeligheten.

Lang eksponering og et ND-filter fremhever scenen og gir en levende, men surrealistisk effekt. «30-sekunders eksponering kan føre til at høydepunktene forsvinner, så jeg brukte et ND-filter foran objektivet for å unngå overeksponerte høydepunkter under redigering», sier Laku.

Et portrett av livsstils- og reisefotograf Laku Davies.

Laku Davies

Den London-baserte livsstils- og reisefotografen liker å fotografere bylandskap med en kreativ vri.

2. Fotografer landemerker fra et unikt perspektiv

En dobbeltdekkerbuss krysser Tower Bridge i London, Storbritannia, ved soloppgang. Himmelen i bakgrunnen er oransje.

Laku anbefaler å besøke steder på ulike tidspunkt på dagen for å få det perfekte bildet. Hun tok dette bildet av en dobbeltdekkerbuss som krysser Tower Bridge, kl. 05:30.

Et bilde tatt om natten av The Shard i London som rager over Southwark, mens bygningen er opplyst av lamper. London Millennium Footbridge kan sees i forgrunnen.

Gatefotografering og bylandskap, som dette utrolige bildet av The Shard i London, dominerer arbeidet til Laku. Vidvinkelobjektiver brukes ofte til bylandskap, men et teleobjektiv gav Laku mulighet til å fotografere et kjent område på en uvanlig og unik måte.

Når det gjelder velkjente og ofte fotograferte landemerker, for eksempel Tower Bridge i London, anbefaler Laku å finne nye perspektiver, noe som kan innebære å gå ut tidlig om morgenen med kameraet ditt. Ved én anledning bestemte hun seg for å starte kl. 05:30 og fokusere på en bestemt del av arkitekturen til den berømte broen.

«Jeg brukte teleobjektivet mitt til å isolere tårnet og få gløden av soloppgangen i bakgrunnen for å oppnå en glorieeffekt», sier hun. «Den oransje himmelen gjorde bildet fantastisk – sammen med London-bussen!»

Rådet hennes for dem som leter etter inspirasjon mens de utforsker nærmiljøet sitt, er å besøke favorittstedene på ulike tidspunkt på dagen.

«Utfordre deg selv på ulike tidspunkt gjennom dagen for å se hvordan lysforholdene er», sier Laku. «Prøv å bruke ulike objektiver, hvis ikke vil du ende opp med det samme bildet om og om igjen. Gjør det interessant for deg selv og andre som ser på bildene dine.» Et Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektiv er et godt valg i lite lys ettersom det er raskt og slipper inn masse lys. Hvis du vil bruke vidvinkel og fotografere mest mulig av en scene, kan du prøve et Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM-objektiv.

3. Finn det beste lyset

Silhuetten av en figur mot en dramatisk, oransje soloppgang.

Pierre Dubuis besøker den samme parken gang på gang, og er alltid på utkikk etter en ny vinkel å fotografere fra.

En reise til nasjonalparken Pilat i regionen Rhône-Alpes sørvest i Frankrike har gitt bildene til Pierre Dubuis en ny dimensjon. Den unge fotografen, som bruker et Canon EOS 5D Mark III-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS 5D Mark IV), har tatt bilder siden han var 15 år gammel, men det var under fotografistudiene at kjærligheten hans for naturopplevelser oppstod. Han gir vennene sine æren for at han nå elsker å være utendørs, og sier at gjenoppdaging av områder i nærmiljøet setter fart på kreativiteten. Dette kommer tydelig frem i favorittbildene hans som alle er tatt i samme park.

«Når du skal finne vakre steder, er det lurt å dra på oppdagelsesferd så ofte som mulig, og du vil finne flere steder enn du tror», sier han. «Jeg ser etter inspirasjon på Instagram. Besøk steder på ulike tidspunkt, og prøv ulike vinkler for å få atmosfæren du ønsker.»

Pierre anbefaler å gå ut på morgenkvisten eller på ettermiddagen for å ta stemningsfulle bilder. «Du vil se vakkert lys tidlig på morgenen, ved soloppgang og ved solnedgang», sier han. «Omgivelsesbildet (ovenfor) ble tatt ved solnedgang. Når du skal skape et slikt bilde, er det lurt å sjekke værmeldingen på forhånd og ankomme 30 minutter før tiden, slik at du har tid til å finne et sted og tenke på de ulike innrammingene du kan velge. I dette bildet valgte jeg å undereksponere ved å øke lukkerhastigheten og fotografere med stor blenderåpning på f/22. Jeg gjorde dette for å få en klar, mørk silhuett og skape en mørkere stemning.»

Et portrett av Pierre Dubuis.

Pierre Dubuis

Den 21 år gamle naturfotografen liker å ta bilder i naturlig lys ved soloppgang og solnedgang.

4. Vær oppmerksom på detaljene

Et nærbilde av et bregneblad mot en mørk bakgrunn.

En annen god metode for å ta interessante bilder uten at du må reise langt, er å fokusere på detaljer som du kanskje ikke får øye på med det samme. Pierre liker å ta en nærmere titt på naturen.

Bladene på et tre er opplyst av solen bakfra.

Dette bildet av bladene på et tre som er opplyst av gløden fra solnedgangen, ble tatt i nærheten av fossen Saut du Gier.

«Du må studere alt som skjer rundt deg, ned til minste detalj», sier Pierre og refererer til et annet favorittbilde – et delikat foto av et bregneblad. En ISO på 3200 og en blenderåpning på f/4.5 hjalp han med å gjøre den mørke skogen levende. Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektivet gav han mulighet til å redusere dybdeskarpheten og heller fokusere på midten av bregnen og den fantastiske teksturen. Høy ISO var nødvendig på grunn av mangelen på lys i skogen.

«Når jeg tok dette bildet, var jeg på en liten tur i skogen», forklarer Pierre. «Jeg måtte klarne tankene, og fikk øye på en bregne som var opplyst av en lysstråle. Jeg elsker dette bildet fordi det representerer naturens skjønnhet og skjørhet.»

5. Finn det ekstraordinære i hverdagen

To små gutter leker i en sandkasse foran et vedskjul, dekket av støv.

Lysforhold endrer seg naturlig gjennom hele dagen. Riktig tidspunkt for fotografering kan utgjøre forskjellen mellom et enestående bilde – som dette atmosfæriske bildet av barna til Camilla – og et ordinært bilde.

Den prisbelønte, profesjonelle fotografen Camilla Rutherford kommer fra Skottland, men begynte å jakte på skisesonger i New Zealand. Hun liker å fotografere historier med atleter i naturen, og bor nå i den vakre byen Wanaka sammen med mannen sin, en merinosauebonde, og to sønner.

Camillas reportasjestil legger vekt på naturlig lys, noe som er tydelig i dette bakgrunnsbelyste bildet av sønnene hennes som leker i sandkassen sin. Bildet er tatt med et Canon EOS R-kamera med en EOS R-adapter og favorittobjektivet hennes, Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM.

«Det jeg liker best med dette bildet, er ansiktsuttrykket til den lille gutten min», sier hun. «Han har det så utrolig gøy. Det er den fundamentale gleden ved uforstyrret lek som gjør dette bildet så bra.

«Når du fotograferer barn som leker, har du ikke alltid tid til å bytte til et primærobjektiv», legger hun til. «Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM har den perfekte zoomlengden for slike formål, og bildekvaliteten er nesten like god som den du kan oppnå med et primærobjektiv.»

Fotografering i solen kan være både utfordrende og moro, sier Camilla, men speilløse systemkameraer som Canon EOS RP gir deg en fordel, takket være den elektroniske søkeren. «Du kan se hva eksponeringen gjør og justere den opp eller ned, avhengig av styrken på bakgrunnsbelysningen», forklarer hun.

Et portrett av Camilla Rutherford iført solbriller.

Camilla Rutherford

Skotskfødte Camilla er en prisbelønt fotojournalist som nå bor på en gård på New Zealand med familien sin. Hun spesialiserer seg på sports-, reise- og livsstilsfotografering.

6. Fortell en historie ved å fotografere kjente motiver

En mann i et verksted som bruker en vinkelsliper, og som er omgitt av verktøy. Solen skinner gjennom en glipe i bakveggen.

Kombinasjonen av gnistene og lysskjæret gir en helt ny dimensjon til det som ellers ville vært et ganske ordinært bilde.

Camillas bilde av ektemannen på gårdens verksted representerer den rike historien til stedet de bor på. Ved hjelp av naturlig lys og lav lukkerhastighet viser Camilla at du ikke trenger å lete lenge for å skape en historie.

«Guttene våre utgjør den femte generasjonen på gården, og dette verkstedet er et utrolig sted som jeg elsker å fotografere», sier hun. «Guttene elsker å se på mens faren deres reparerer ting. Jeg la merke til hvordan solen skinte gjennom bakveggen om morgenen, noe som skapte det store lysskjæret i venstre hjørne», sier hun.

«Jeg fotograferte med vidvinkel med Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektivet mitt mens jeg forsøkte å fortelle hele historien. Jeg økte ISO-verdien til 800 for å få litt ekstra lys, og fotograferte med 1/80 sek. Det var en god lukkerhastighet for å fange inn bevegelsen til hjulet og gnistene som føk rundt.»

Så enten du går en tur i skogen, spaserer gjennom byen eller koser deg hjemme, trenger ikke utforsking i nærmiljøet bety at du tar kjedelige bilder. Når du trener opp øyet til å se fotomuligheter i hverdagslige omgivelser og ta bilder som har betydning for deg, kan du ta noen virkelig spesielle bilder.


Skrevet Av Lorna Dockerill

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • EVENTYRFOTOGRAFERING

    Tips til eventyrfotografering

    Fem tips når du skal fotografere utendørseventyrene dine med EOS M6 Mark II.

  • VINTERFOTOGRAFERING

    Slik tar du bedre vinterbilder

    Få mest mulig ut av denne vakre årstiden med fotograf Vladimir Medvedev.

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Fem gode tips til landskapsfotografering med intervallopptak

    Gi liv til landskapet med disse tipsene til intervallopptak.

  • NATURFOTOGRAFERING

    Naturfotografering i byen

    Christine Sonvilla og Marc Graf avslører sine beste tips og teknikker for å fotografere dyrelivet utenfor dørstokken.